• Västkustkarl

    Vilken hundras?

    Hejsan, 

    Hoppas kunna få en klarare bild av vad som skulle passa mig och min sambo för hundras. Jag har kollat runt väldigt mycket, men tycks bara bli mer och mer osäker på vilken ras som skulle passa oss. Något vi är säkra på och varit i flera år är - hund ska vi ha. 

    Vi båda är överens om att vi önskar en stor hundras, någon liten intresserar oss inte. Vi var länge båda två inne på Schäfer, men insätt att vi nog inte är tillräckligt aktiva för en sådan brukshund. Vi vill inte få någon understimulerad familjemedlem som blir krånglig och inte mår bra. 
    Lite om oss: 

    Vi är en relativt aktiv familj som är ute när vädret tillåter, när det regnar håller vi oss gärna inne (vi inser såklart att när en hund ansluter sig till familjen så får man gilla läger och sätta på sig regnkläder). 
    Vi gå som oftast varje helg i skogen, ganska långa och rejäla promenader. På vardagar är vi ute kortare turer och rör oss inte lika mycket. Under sommaren så har vi båt och spänderar alla lediga dagar (6 veckor semester) samt många eftermiddagar på jobbdagar till sjös. Framförallt på klippor och goa stränder, vi bor på Västkusten. Min sambo har haft hund tidigare. Jag själv har aldrig haft en hund, men spenderat sanslöst många timmar ihop med hund då flera nära vänner har hund och ofta ställer upp som hundvakt, ofta längre perioder. 

    Någon som har bra koll på hundraser och skulle kunna gissa eller ge några alternativ på stora hundraser som skulle passa hos oss?Gärna korthårig, men absolut inget krav. 



    /Karl 

  • Svar på tråden Vilken hundras?
  • Anonym (Husky)
    Kör på Broholmer, verkar vara härliga hundar. Kul oxå med en sort som ingen annan har :)
  • Västkustkarl

    Ja det verkar som det blir så. 
    Dåligt med uppfödare, i alla fall i Skk's register. Men finns en väldigt välorganiserad och uppstyrd svensknorsk förening verkar det som :) 

    Tack för alla svar! 

  • Anonym (Adoptera)

    Adoptera en hund som är hemlös istället för att köpa från uppfödare.

    Har tre superfina blandraser som är stora, friska och helt underbara.

  • Anonym (Labrador)

    Jag skulle välja en labrador, helt underbar hund. Väldigt anpassningsbar, just ingen pälsvård, bara borsta ur underullen med jämna mellanrum, barnvänlig, älskar vatten.

  • Anonym (Adoptera)
    Anonym (Labrador) skrev 2019-05-23 16:30:38 följande:

    Jag skulle välja en labrador, helt underbar hund. Väldigt anpassningsbar, just ingen pälsvård, bara borsta ur underullen med jämna mellanrum, barnvänlig, älskar vatten.


    Jag tycker retriver har en tendens att lukta mycket hund. Lite oljigare päls än säg tex spaniel.

    Welsh springer spaniel kan jag rekommendera om du vill ha renrasig hund. :)
  • Hippofluff

    Jag har själv welsh springer men skulle nog inte rekommendera den till er då de ofta har stort intresse för vilt samt kan vara ganska lynniga (+ pälsvård!). Men titta på retrievers, labben eller curly kanske? Vattenälskande, arbetsvilliga och trevliga hundar!

  • Anonym (Adoptera)

    Är nära vän med en som föder upp Welsh springer spaniel och har själv haft det i 15 år så tycker inte alls de är lynniga. Snarare tvärt om. Går ihop med allt och alla. Heller inte haft några som helst problem med jaktinstinkt på andra sätt än min schäfer har.

  • Gammallundabo

    Tänker spontant rasen whippet? Älskar att komma ut om vädret är bra, stannar inne och är soffpotatis om vädret är dåligt. Älskar att sola. Korthårig och luktar inte hund. Medel/stor hund.

  • THH

    Hej,

    Vi har en typ av spansk mastiff, inte helt olik Broholmer. Det är en inofficiell del av rasen, går bra att ha som sällskap men även till gårdshund. Mastin espanol de trabajo, dvs en lättare typ. Registreras ej i Spanien eller SKK men man bevarar ?linjerna?.

    Vill du veta mer så hör gärna av dig. Har 2 unghundar som söker bra hem, mamman /pappan har vi också.

  • THH

    Hej,

    Vi har en typ av spansk mastiff, inte helt olik Broholmer. Det är en inofficiell del av rasen, går bra att ha som sällskap men även till gårdshund. Mastin espanol de trabajo, dvs en lättare typ. Registreras ej i Spanien eller SKK men man bevarar ?linjerna?.

    Vill du veta mer så hör gärna av dig. Har 2 unghundar som söker bra hem, mamman /pappan har vi också.

    [img=/gallery

  • Västkustkarl

    ? Adoption har absolut diskuterats. :)

    ? Labrador har vi också pratat på, men faktiskt riktigt inne på Broholmer nu.

    ? Welsh springer spanie är tyvärr inte stor nog i mina ögon. Jag vet att man inte ska gå på utseendet, men en liten del tycker jag ändå att man måste tänka på utseendet.

    ? Mastin espanol de trabajo verkar verkligen intressant.

    Vi vill absolut ha en hane och inte en tik, men vi har dock önskat oss en 8-10 veckors valp egentligen.

    Hur höga blir hundarna ungefär i mankhöjd?

    Förstod inte riktigt det med att linjerna bevaras men inte registreras? Berätta hemskt gärna mer!! :)

  • Giftskåneman
    Västkustkarl skrev 2019-05-19 21:39:29 följande:

    Ja samma här, men tycker att skk's hemsida kan vara svår orienterad och lite väl komplicerad faktiskt.

    Ja även det var en av anledningarna som fick oss att sluta drömma om en schäfer.

    Spännande. Labrador är absolut intressant, spaniell känns dock inte som något för oss. Tollare är otroligt härliga hundar, har under flera år levt ihop med en.

    Vi har också fått upp ögonen för Broholmer. Någon som har erfarenhet av denna ras? Eller liknande?


    En bekants bekant har en broholmer, den vaktar tydligt väldigt mycket och skäller ursinnigt när nån visar sig
  • Anonym (Schäferägare)

    Utan att ha läst andra kommentarer.

    Vill ni ha en schäfer så kan ni självklart det!

    Jag har haft schäfer de senaste 20 åren, som sällskap. Visst att schäfer är en aktiv ras men skogspromenader, åka bil, båt, aktiveras inomhus, få lov att vakta osv kan vara gott nog. Ofta beror det på vad man vänjer dom vid. Har du en hund (oavsett ras) som tränas flera ggr i veckan så är det klart att hunden "kräver" detta. Här hemma sysselsätter vi oss mycket med varandras sällskap och inte har jag några understimulerade hundar.

    Har du någon fundering kring schäfer så fråga på :)

  • Anskuli
    Giftskåneman skrev 2019-09-03 13:47:04 följande:

    En bekants bekant har en broholmer, den vaktar tydligt väldigt mycket och skäller ursinnigt när nån visar sig


    Jag känner en broholmer som är raka motsatsen till det du beskriver. En jättemysig hund vars bästa kompis är en kanin :)
  • Giftskåneman
    Anskuli skrev 2019-09-03 20:56:13 följande:

    Jag känner en broholmer som är raka motsatsen till det du beskriver. En jättemysig hund vars bästa kompis är en kanin :)


    Jo denna hund är också gudasnäll, men när nån närmar sig vaktar den hemmet. På en gård är detta önskedrömmen, i en villaträdgård endast jobbigt.
Svar på tråden Vilken hundras?