• Erikkkk

    Svar till Cissi Wallin

    Under Publicistklubbens debatt "när skiten träffar fläkten" fick "geniet" Cissi Wallin möjlighet att ställa en, vad hon säkert tyckte var, en fråga som var så vass till sitt innehåll att den skulle lämna debattdeltagarna ståendes tysta med slappa hakor och stirrande blickar. Frågan löd som följer: Hur blev den utsatta en förövare, och förövaren den utsatta?".  Jag tänkte svara på denna fråga, men först är det på sin plats att jag delger mina tankar kring Cissi Wallin. Wallin är enligt mig en jävligt otäck person, som dessutom framstår som både verklighetsfrånvänd och ointelligent. Det är för mig ett mysterium varför inte fler kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp ställer sig på barrikaderna och skriker: "SLUTA FÖRSTÖRA METOO CISSI!!!".

    Nu till frågan, den löd alltså: Hur blev den utsatta en förövare, och förövaren den utsatta? Då frågan är ställd utifrån Cissis egen situation kommer därför svaret att vara det. 

    Svaret innehåller tre faktorer som gör det möjligt för, i det här fallet, Fredrik Virtanen att bli den utsatte och Cissi Wallin förövaren.

    1. Anklagelsens art. Sexualbrott är något av det värsta en person kan bli anklagad för. Hade Cissi anklagat Fredrik för att ha snott hennes handväska den där natten för 133 år sedan så hade vi aldrig suttit här idag. Eller, i alla fall inte Fredrik Virtanen.
    2. Anklagelsen var offentlig. Både Cissi och Fredrik är offentliga personer och över en natt var det känt över hela landet. 
    3. Fredrik Virtanen har inte funnits vara skyldig till det han anklagats för, enligt Svensk lag är han inte skyldig. Och eftersom man ska anses vara oskyldig tills det att motsatsen bevisas så är Fredrik Virtanen enligt Svensk lag, oskyldig. 

    Morsning korsning...

  • Svar på tråden Svar till Cissi Wallin
  • Erikkkk
    bullen1984 skrev 2019-05-24 19:56:58 följande:

    Våldtäkt är något bland det värsta en kvinna kan bli utsatt för. Hur kan man ens jämföra att bli utpekad som väldtäktsman/att bli våldtagen? Vad skulle du välja? 

    Vem har störst vinst på att ljuga? Cissi som har blivit totalt smutskastad och tillintetgjord (plus de 12 andra kvinnorna) 

    Eller Virtanen? Ganska uppenbart svar på den. Vad skulle Cissi få ut av att anklaga just honom? Hur stor är chansen att 12 till kvinnor hoppar på tåget. Den som tror han är oskyldig är verklighetsfrånvänd och uppenbart ointelligent. 

    Kvinnor har alltid blivit anklagade för att vara psyksjuka och ointelligenta, så fort de gör de obekvämt för männen, inget ovanligt alltså. 


    Vet inte om du syftar på mig när du skriver "du" men vem har jämfört detta som du skriver om?
  • Loloboije

    Fast i just deras fall kan man konstatera att han är oskyldig eftersom det inte gick att väcka åtal. Det finns en massa andra fall där åtal inte väckts där det borde kunna ha gjorts det men inte i deras fall.

    Blanda inte in någon generell orättvisa i just deras fall, det är precis så SD-are gör när dom hetsar mot muslimer och invandrare. Dom tar alltid fram dom värsta fall dom kan hitta där ett gäng unga killar gruppvåldtagit en tjej jättebrutalt eller misshandlat en ensam pojke osv och med dessa verkliga fall rättfärdigar dom att asylboenden bränns ner. Oskyldiga människor som inte har med dom här värsta exemplen att göra klumpas ihop till en massa man har rätt att kräva ska utvisas och kalla en massa kränkande ord.

    Fattar verkligen inte hur du kan vara så blind att du inte ser att Fredrik är ett offer för förföljelse, stalkning och grovt förtal!

    Du måste medvetet ljuga och missförstå. Han fick sparken och sin karriär förstörd och överallt skriver en massa människor, som du, att han är ett svin och förtjänar det oavsett om han ens våldtagit eller ej för att han har varit lite svinig för över 10 år sen.

    Cissi var ju minst lika svinig själv! Missade du mitt inlägg om det eller valde du (som hennes svans alltid gör) bort att läsa och låtsas om det? Tycker du att man ska få ohämmat näthata alla människor som varit aktiva alkoholister och drogberoende för 10-20 år sen? För dom har betett sig grisigt allihopa, gå på ett AA, NA, Al-anon eller ACA-möte själv så får du höra det.

    Fredrik raggade heller inte på 14-åringar, det är grovt överdrivet av dig att säga det. En gång skrev han nåt skämtsamt på Facebook till ett fan, det kan ha varit när han var jättetrött eller full eller vad som helst, han RAGGADE inte på henne och skrev inget mer efter det spydiga svaret till henne.

    Jag kan garantera dig att Cissi däremot raggat på minderåriga killar och tjejer eftersom hon slet in vem som helst på toaletter och brydde sig som ett manipulativt rovdjur, alltid full och hög...


    annabellelee skrev 2019-05-25 10:22:34 följande:

    Jag menar precis det jag skrev. Om någon inte fällts innebär det att det inte fanns tillräcklig bevisning för att bortom allt rimligt tvivel slå fast att personen är skyldig m. Domstolen säger inte att att den åtalade garanterat är oskyldig, bara detta att man inte anser hans skuld är tillräckligt starkt bevisad. Det är alltså (med rätta) svårt att bli dömd,och man har medvetet utformat systemet så att skyldiga kan gå fria, eftersom motsatsen att vissa oskyldiga döms, anses förkastligt i ett rättssamhälle.

    Vi kan konstatera att Virtanen var ett svin som raggade på allt inklusive fjortonåringar, att han missbrukade alkohol och kokain, och det är väl inte orimligt att misstänka att han i drogernas rus missade både en och två samtyckessignaler.

    Detta är dock rena spekulationer från min sida. Jag var inte där, (och inte du heller misstänker jag) och kan alltså inte med säkerhet uttala mig om vad som skett. Att därför skrika Virtanen är offer (som jag uppfattar att du gör) blir i mitt tycke lika absurt som att skrika att Virtanen garanterat är våldtäcktsman.

    Det är en infekterad debatt som inte ger så mycket eftersom det gärna blir (som i denna tråd) en diskussion om personerna själva och vem man "gillar" bäst och därför tror mest på. De mer principiellt viktiga frågorna hamnar i skymundan.

    Principiellt viktiga frågor enligt mig:

    - Hur ska medier hantera sociala medier där man namnger personer och kommer med rykten.

    - Stockholms medieelit är relativt liten. Hur cmycket påverkar inbördes vänskaper och fiendeskaper rapporteringen av nyheter?

    - Har mediebolag något ansvar för om deras medarbetare beter sig på olämpligt sätt på sin fritid?

    Osv.


  • CarinaL26

    Cissi Wallin är tyvärr ett hot mot såväl feminism som kvinnor. Anser hon att det är ok att hänga ut någon för vilket brott som helst eller bara för sexualbrott? Bortsett från att man aldrig kan kontrollera om anklagelsen är sann eller inte.

    Det finns ingen rim eller reson att det skulle vara ok för vissa brott men inte andra. Och skulle det accepteras ja då är det bara en tidsfråga innan lynchmobbarna tar över. Är det det som Cissi Wallin eftersträvar?

  • sysop
    annabellelee skrev 2019-05-25 10:22:34 följande:
    Jag menar precis det jag skrev. Om någon inte fällts innebär det att det inte fanns tillräcklig bevisning för att bortom allt rimligt tvivel slå fast att personen är skyldig m. Domstolen säger inte att att den åtalade garanterat är oskyldig, bara detta att man inte anser hans skuld är tillräckligt starkt bevisad. Det är alltså (med rätta) svårt att bli dömd,och man har medvetet utformat systemet så att skyldiga kan gå fria, eftersom motsatsen att vissa oskyldiga döms, anses förkastligt i ett rättssamhälle..
    Även om du nu inte gillar det rättssystemet vi har så har du ändå att rätta dig efter de grundprinciper som finns.

    Är du inte dömd i domstol så är du och ska du betraktas som oskyldig. 

    Din tolkning att domstolen inte garanterar att den åtalade är oskyldig och om jag förstår dig rätt så anser du då även att en person som inte blivit fälld till ansvar ändå kan ses som skyldig. Detta är en syn som inte stämmer överens med det som gäller enligt legaliteten.
  • jrockyracoon
    annabellelee skrev 2019-05-25 10:22:34 följande:
    Jag menar precis det jag skrev. Om någon inte fällts innebär det att det inte fanns tillräcklig bevisning för att bortom allt rimligt tvivel slå fast att personen är skyldig m. Domstolen säger inte att att den åtalade garanterat är oskyldig, bara detta att man inte anser hans skuld är tillräckligt starkt bevisad. Det är alltså (med rätta) svårt att bli dömd,och man har medvetet utformat systemet så att skyldiga kan gå fria, eftersom motsatsen att vissa oskyldiga döms, anses förkastligt i ett rättssamhälle.

    Vi kan konstatera att Virtanen var ett svin som raggade på allt inklusive fjortonåringar, att han missbrukade alkohol och kokain, och det är väl inte orimligt att misstänka att han i drogernas rus missade både en och två samtyckessignaler.

    Detta är dock rena spekulationer från min sida. Jag var inte där, (och inte du heller misstänker jag) och kan alltså inte med säkerhet uttala mig om vad som skett. Att därför skrika Virtanen är offer (som jag uppfattar att du gör) blir i mitt tycke lika absurt som att skrika att Virtanen garanterat är våldtäcktsman.

    Det är en infekterad debatt som inte ger så mycket eftersom det gärna blir (som i denna tråd) en diskussion om personerna själva och vem man "gillar" bäst och därför tror mest på. De mer principiellt viktiga frågorna hamnar i skymundan.

    Principiellt viktiga frågor enligt mig:

    - Hur ska medier hantera sociala medier där man namnger personer och kommer med rykten.

    - Stockholms medieelit är relativt liten. Hur cmycket påverkar inbördes vänskaper och fiendeskaper rapporteringen av nyheter?

    - Har mediebolag något ansvar för om deras medarbetare beter sig på olämpligt sätt på sin fritid?

    Osv.
    Du har rätt i att en skyldig person kan bli oskyldigt dömd i brist på bevis. Sen skriver du att det "anses" vara förkastligt i ett rättssamhälle att döma en oskyldig. Håller du med om det? För det är själva kärnfrågan i fallet Virtanen. Ska han dömas av dig och mig, pressen och hela svenska folket att vara en våldtäktsman utan tillräckliga bevis?

    Har man en ordning där man informellt kan döma personer till ett brott på grunder som inte rättsväsendet accepterar kommer väldigt många som oskyldiga bli drabbade. De som döms informellt har ingen rättegång, ingen möjlighet att försvara sig och förlorar både jobb och anseende. För att inte tala om hur deras familjer drabbas och däribland också barn som inte kan leva sina liv som de borde. 

    Du håller också garden uppe och säger att du inte kan säga att Virtanen är ett offer eftersom du inte vet om han är skyldig eller ej. Om du tänker efter så gäller det ju alla offer (även om deras gärningsman har blivit dömd) att man inte vet 100% om någon verkligen har blivit drabbad. Vi kan ta bort ordet "offer" från svenska språket om man ska använda ordet på det sätt du menar.

    Virtanen är ett offer eftersom han har blivit dömd som våldtäktsman av media och andra människor trots att han juridiskt sett ska betraktas som oskyldig. Oavsett om han är skyldig eller inte borde det bekymra dig något fruktansvärt att en person blir dömd utan tillräckliga bevis. En annan gång kanske det är du själv eller en nära vän som drabbas. Tänk dig in i den situationen.

    En juridisk dom kan man överklaga och få upprättelse om man är oskyldig. Men hur överklagar man en dom från massmedia och ett helt folk? När sådant händer drar jag slutsatsen att vårt samhälle inte är så rättssäkert uppbyggt som jag hade hoppats! Om den juridiska sanningen ofta överträds blir den juridiska sanningen irrelevant, och det urholkar rättssystemet!

  • Erikkkk
    annabellelee skrev 2019-05-25 10:22:34 följande:

    Jag menar precis det jag skrev. Om någon inte fällts innebär det att det inte fanns tillräcklig bevisning för att bortom allt rimligt tvivel slå fast att personen är skyldig m. Domstolen säger inte att att den åtalade garanterat är oskyldig, bara detta att man inte anser hans skuld är tillräckligt starkt bevisad. Det är alltså (med rätta) svårt att bli dömd,och man har medvetet utformat systemet så att skyldiga kan gå fria, eftersom motsatsen att vissa oskyldiga döms, anses förkastligt i ett rättssamhälle.

    Vi kan konstatera att Virtanen var ett svin som raggade på allt inklusive fjortonåringar, att han missbrukade alkohol och kokain, och det är väl inte orimligt att misstänka att han i drogernas rus missade både en och två samtyckessignaler.

    Detta är dock rena spekulationer från min sida. Jag var inte där, (och inte du heller misstänker jag) och kan alltså inte med säkerhet uttala mig om vad som skett. Att därför skrika Virtanen är offer (som jag uppfattar att du gör) blir i mitt tycke lika absurt som att skrika att Virtanen garanterat är våldtäcktsman.

    Det är en infekterad debatt som inte ger så mycket eftersom det gärna blir (som i denna tråd) en diskussion om personerna själva och vem man "gillar" bäst och därför tror mest på. De mer principiellt viktiga frågorna hamnar i skymundan.

    Principiellt viktiga frågor enligt mig:

    - Hur ska medier hantera sociala medier där man namnger personer och kommer med rykten.

    - Stockholms medieelit är relativt liten. Hur cmycket påverkar inbördes vänskaper och fiendeskaper rapporteringen av nyheter?

    - Har mediebolag något ansvar för om deras medarbetare beter sig på olämpligt sätt på sin fritid?

    Osv.


    Och hur gick dina tankar om oskuldpresumptionen?
  • Loloboije

    Japp, eller så har hon genom sin extrema polarisering visat på sådana brister och svagheter inom feminismen (människorna i rörelsen, samt faktiskt en hel del idéer jag tidigare köpt) att den krackelerar pga henne.

    Hon har hängt ut ett antal kvinnor och försökt deplattformera dom. Detta borde bli ett slags brott i framtiden faktiskt. Att försöka förstöra någons karriär och göra arbetslös samt till paria som straff för att inte ha varit tillräckligt okritisk och lydig den som hänger ut.

    Hon hotade Dilba, hon har lagt ut Cissis privata hån/hot på sin Facebook. Gudrun Schyman ska bli kastlös för att hon var med i samma podd som FV osv.

    Faktiskt när jag såg Dany i sista säsongen av Game of Thrones så tänkte jag på CW och hennes blinda nät-armé...


    CarinaL26 skrev 2019-05-25 14:34:36 följande:

    Cissi Wallin är tyvärr ett hot mot såväl feminism som kvinnor. Anser hon att det är ok att hänga ut någon för vilket brott som helst eller bara för sexualbrott? Bortsett från att man aldrig kan kontrollera om anklagelsen är sann eller inte.

    Det finns ingen rim eller reson att det skulle vara ok för vissa brott men inte andra. Och skulle det accepteras ja då är det bara en tidsfråga innan lynchmobbarna tar över. Är det det som Cissi Wallin eftersträvar?


  • Loloboije

    Japp, eller så har hon genom sin extrema polarisering visat på sådana brister och svagheter inom feminismen (människorna i rörelsen, samt faktiskt en hel del idéer jag tidigare köpt) att den krackelerar pga henne.

    Hon har hängt ut ett antal kvinnor och försökt deplattformera dom. Detta borde bli ett slags brott i framtiden faktiskt. Att försöka förstöra någons karriär och göra arbetslös samt till paria som straff för att inte ha varit tillräckligt okritisk och lydig den som hänger ut.

    Hon hotade Dilba, hon har lagt ut Cissis privata hån/hot på sin Facebook. Gudrun Schyman ska bli kastlös för att hon var med i samma podd som FV osv.

    Faktiskt när jag såg Dany i sista säsongen av Game of Thrones så tänkte jag på CW och hennes blinda nät-armé...


    CarinaL26 skrev 2019-05-25 14:34:36 följande:

    Cissi Wallin är tyvärr ett hot mot såväl feminism som kvinnor. Anser hon att det är ok att hänga ut någon för vilket brott som helst eller bara för sexualbrott? Bortsett från att man aldrig kan kontrollera om anklagelsen är sann eller inte.

    Det finns ingen rim eller reson att det skulle vara ok för vissa brott men inte andra. Och skulle det accepteras ja då är det bara en tidsfråga innan lynchmobbarna tar över. Är det det som Cissi Wallin eftersträvar?


  • fsdf
    Loloboije skrev 2019-05-25 14:04:12 följande:

    Fast i just deras fall kan man konstatera att han är oskyldig eftersom det inte gick att väcka åtal. Det finns en massa andra fall där åtal inte väckts där det borde kunna ha gjorts det men inte i deras fall.

    Blanda inte in någon generell orättvisa i just deras fall, det är precis så SD-are gör när dom hetsar mot muslimer och invandrare. Dom tar alltid fram dom värsta fall dom kan hitta där ett gäng unga killar gruppvåldtagit en tjej jättebrutalt eller misshandlat en ensam pojke osv och med dessa verkliga fall rättfärdigar dom att asylboenden bränns ner. Oskyldiga människor som inte har med dom här värsta exemplen att göra klumpas ihop till en massa man har rätt att kräva ska utvisas och kalla en massa kränkande ord.

    Fattar verkligen inte hur du kan vara så blind att du inte ser att Fredrik är ett offer för förföljelse, stalkning och grovt förtal!

    Du måste medvetet ljuga och missförstå. Han fick sparken och sin karriär förstörd och överallt skriver en massa människor, som du, att han är ett svin och förtjänar det oavsett om han ens våldtagit eller ej för att han har varit lite svinig för över 10 år sen.

    Cissi var ju minst lika svinig själv! Missade du mitt inlägg om det eller valde du (som hennes svans alltid gör) bort att läsa och låtsas om det? Tycker du att man ska få ohämmat näthata alla människor som varit aktiva alkoholister och drogberoende för 10-20 år sen? För dom har betett sig grisigt allihopa, gå på ett AA, NA, Al-anon eller ACA-möte själv så får du höra det.

    Fredrik raggade heller inte på 14-åringar, det är grovt överdrivet av dig att säga det. En gång skrev han nåt skämtsamt på Facebook till ett fan, det kan ha varit när han var jättetrött eller full eller vad som helst, han RAGGADE inte på henne och skrev inget mer efter det spydiga svaret till henne.

    Jag kan garantera dig att Cissi däremot raggat på minderåriga killar och tjejer eftersom hon slet in vem som helst på toaletter och brydde sig som ett manipulativt rovdjur, alltid full och hög...


    Det här är nog bland det dummaste jag har läst online och då har man ändå läst mycket, ta ut tungan ur Virtanens stjärt och släpp ditt personliga agg mot Wallin

    Du sitter dessutom själv och näthatar och slänger ur dig anklagelser - ironin är så total
  • jrockyracoon
    fsdf skrev 2019-05-25 19:55:50 följande:
    Det här är nog bland det dummaste jag har läst online och då har man ändå läst mycket, ta ut tungan ur Virtanens stjärt och släpp ditt personliga agg mot Wallin

    Du sitter dessutom själv och näthatar och slänger ur dig anklagelser - ironin är så total
    Vad i inlägget är det du kritiserar? 

    Nog måste man väl ändå få föra resonemang kring Cissi Wallins agerande utan att kallas för näthatare.

    Ämnet går utöver en hypotetisk diskussion om principer när personer får lida riktigt illa och som kanske är oskyldiga till anklagelserna. Metoo lyckades sätta pressetiska regler och juridiska lagar ur spel. Benny Fredriksson tog självmord efter anklagelserna. Virtanen försöker skapa sig ett liv efter att ha mist sitt arbete och blivit en persona non grata. Det är inte värdigt.
Svar på tråden Svar till Cissi Wallin