• Magnefico

    Varför väljer ni yrken med låga löner?

    Läste precis en tråd där TS tänkte bli medicinsk sekreterare. Dessa har vad jag förstått en lön på ca 25000 kr/mån efter två års högskoleutbildning.

    25000 kr/mån ger ungefär 19000 kr/mån efter skatt.

    19000 kr/mån går hjälpligt att klara sig på. Problemet är att det inte finns mycket till marginaler.

    Om man blir föräldraledig/sjukskriven så är man snabbt nere på 15000 kr/mån efter skatt

    Som pensionär kan man nog inte räkna med 12000 kr/mån efter skatt. Det är en inkomst som är svår att överleva på i dagens läge..

    Löneutvecklingen är också nästan obefintlig. Man ska vara glad om den motsvarar inflationen i princip.

    Det finns många andra exempel på yrken med snarlik lön. De flesta är inom offentlig sektor och kvinnodominerade. Exempelvis undersköterska och tandsköterska.

    Min fråga är nu varför man frivilligt väljer sådana yrken och sätter sig i en så jobbig situation för resten av livet?

    Det finns gott om andra yrken med både högre ingångslöner och en löneutveckling att tala om.

  • Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?
  • Ällingen
    Magnefico skrev 2019-05-26 17:18:28 följande:

    Nej, men det skulle underlätta rekrytering. Ett nog så stort problem.


    Du har rätt. Det finns gott om ssk ute i vårt land. Men dom jobbar på bemanningsföretag och många drar till Norge. Endast pga den dåliga lönen. Så många jobbar med ett yrke dom tycker väldigt mycket om, men man väljer andra "vägar".
  • modsey
    Magnefico skrev 2019-05-26 11:33:13 följande:

    Läste precis en tråd där TS tänkte bli medicinsk sekreterare. Dessa har vad jag förstått en lön på ca 25000 kr/mån efter två års högskoleutbildning.

    25000 kr/mån ger ungefär 19000 kr/mån efter skatt.

    19000 kr/mån går hjälpligt att klara sig på. Problemet är att det inte finns mycket till marginaler.

    Om man blir föräldraledig/sjukskriven så är man snabbt nere på 15000 kr/mån efter skatt

    Som pensionär kan man nog inte räkna med 12000 kr/mån efter skatt. Det är en inkomst som är svår att överleva på i dagens läge..

    Löneutvecklingen är också nästan obefintlig. Man ska vara glad om den motsvarar inflationen i princip.

    Det finns många andra exempel på yrken med snarlik lön. De flesta är inom offentlig sektor och kvinnodominerade. Exempelvis undersköterska och tandsköterska.

    Min fråga är nu varför man frivilligt väljer sådana yrken och sätter sig i en så jobbig situation för resten av livet?

    Det finns gott om andra yrken med både högre ingångslöner och en löneutveckling att tala om.


    Nu är ju för all del just medicinska sekretere inte högskoleutbildade. Det finns således människor som är helt nöjda med att inte läsa vidare.
  • Tom Araya

    Folk väljer väl de utbildningar och yrken som passar dem bäst eller i btrist på ork, förmåga och motivation till studier, i alla fall väljer bort utbildningar och yrken som inte passar dem.

    Det är ju tur att alla väljer olika, för samhället skull lida svårt om ingen ville bli medicinsk sekreterare, barnskötare, undersköterska e.t.c.

  • kaffe

    Och sen fyller kvinnan 40.. Från att ha varit en kvinna som stolt propagerat för att det viktigaste är inte pengarna utan man trivs på jobbet. Dessutom har dom en man med dubbelt så hög lön så varför bry sej... Tills den dagen mannen kommer hem och har hittar en bättre, yngre förmåga. Det är vad som händer ungefär hälften.

    Då plötsligt är det inte lika kul att ha ett jobb som genererar lika mycket pengar kvar i lönekuvertet som dom dom lever på soc har. Det är vad resultatet brukar bli när man måste hitta nytt boende och dessutom har barn att försörja. Och exmannen är inte ett dugg intresserad av att betala en enda krona mer än vad normen för försörjningsstöd anger.

    Jag träffar på dom här kvinnorna lite för ofta genom mitt jobb. Med facit i hand ångrar 100% av dom att dom inte tänkte annorlunda och såg till att skaffa sej ett jobb med en anständig lön så dom kunde försörja sej och sina barn själva om och i fall. Efter att i nästan 15 års tid varje vecka stått inför kvinnor som hamnat i den här situationen på grund av att dom aldrig trodde att det skulle hända dom får jag lust att skaka om varenda ung tjej som går in i ett låglöneyrke och hävdar att lönen inte är viktig alls. Det känns lite naivt och korkat att dom inte tänker längre än så. Tillhör dom den halva som hamnar i dom ensamståendes skara bryr dom sej definitivt.

  • Solstickeflickan

    För att man vill arbeta med just det förhoppningsvis. Det är inte alla som tycker att pengar är det viktigaste.
    Jag själv har studerat i många år och vissa år levt på enbart studielån och -bidrag. Inga som helst problem att klara mig på de pengarna, jag har tom. kunnat åka utomlands och jag har verkligen inte levt särskilt snålt. 

  • Kaffemellanrost

    Sen när blev 19k netto efter skatt dåligt betalt? Det låter lite som lyxfällan varning när någon klagar på den lönen. Innan jag högskoleutbildade mig har jag haft flera olika knegaryrken och det var absolut inga problem. Det som är trist är att löneutvecklingen är dålig i låglöneyrken, men 19k efter skatt ska inte vara något som helst problem att leva på om man inte har extravaganta vanor. 

  • Aurora Borrealis
    Tom Araya skrev 2019-05-26 20:14:53 följande:

    Folk väljer väl de utbildningar och yrken som passar dem bäst eller i btrist på ork, förmåga och motivation till studier, i alla fall väljer bort utbildningar och yrken som inte passar dem.

    Det är ju tur att alla väljer olika, för samhället skull lida svårt om ingen ville bli medicinsk sekreterare, barnskötare, undersköterska e.t.c.


    Det är 5 års studier på universitetet för att bli barnskötare idag. .. just saying. 5 års CSN-lån. För att jobba på dagis. Ja, jag vet att det inte heter dagis längre, men jag kallar det för dagis.
  • Tiina87
    Aurora Borrealis skrev 2019-05-26 23:31:49 följande:

    Det är 5 års studier på universitetet för att bli barnskötare idag. .. just saying. 5 års CSN-lån. För att jobba på dagis. Ja, jag vet att det inte heter dagis längre, men jag kallar det för dagis.


    3,5 år är förskollärarutbildningen. Barnskötarutbildningen är en gymnasial utbildning och ingen högskole/universitetsutbildningen.
  • Aniiee
    Aurora Borrealis skrev 2019-05-26 23:31:49 följande:
    Det är 5 års studier på universitetet för att bli barnskötare idag. ..
    Sen när?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aurora Borrealis
    Aniiee skrev 2019-05-26 23:58:58 följande:

    Sen när?


    När jag kollade läget för ett par år sedan. Samma längd på förskollärare som för andra lärare. 3,5 år på universitetet är också en lång tid för den status förskoleyrket har. Om det nu är 3,5 år. En gymnasieutbildning räcker inte. Men de som tjänar mycket är de som blivit byggare genom att vara oskalade lärlingar. Och fabriksjobbare och dylikt. Det är där Ts ska satsa Hört att skiftjobb på fabrik är mer välbetalt än åren i skolan. Satsa där Ts. Eller byggare eller något sådant. Det är lågavlönade yrken för att det är kvinnodominerade yrken. Lång utbildning, intensiv eftergymnasial utbildning och bidrag till allas välfärd = lågavlönade. Kvinnor svälter, har inte möjlighet att försörja sina barn om de blir ensamma så skicka gärna din synpunkt vidare uppåt Ts där utbildning och slit inom kvinnliga yrken lönar sig ekonomiskt. Kvinnan bör ju tjäna mer än mannen eftersom det är hon som kanske måste försörja barn ensam så då bör hennes inkomst automatiskt vara beräknad efter att hon ska kunna försörja både sig själv och sina avkommor ensam eftersom mannen kan försvinna ut ur bilden. Därför bör kvinnors lön ligga mycket högre.
Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?