• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-29 11:15:33 följande:
    En annan tråd,
    men fortsätt du att fultolka. Varför ändra på ett "vinnande" koncept?
    Trevligt att du tar efter mina formuleringar! Nästa steg är att du lär dig något av dem
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-07-29 11:08:33 följande:
    Fast det jaf ser mest i den här tråden är att den som kritiserar Israel stöder Hamas och kryptonazismenSkrattande
    Jepp!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-07-29 13:26:47 följande:
    Det har slutat förvåna mig hur enögda de troende kan vara, oavsett vad de nu är för ideologi eller religion de tillber.

    Jag tror lite svalt at man kan lära sig något om man försöker se på sitt eget eventuella engagemang ur andras perspektiv.
    Har inte funkat och kommer inte funka. Det finns naturligtvis orsaker till att två länder klarar av att underhålla ett krig i över 60 år. Det beror på människorna och att de inte kan se sin del i det hela.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-07-29 22:02:13 följande:
    Har inte funkat och kommer inte funka. Det finns naturligtvis orsaker till att två länder klarar av att underhålla ett krig i över 60 år. Det beror på människorna och att de inte kan se sin del i det hela.
    Det är möjligt - men samtidigt verkar det så hopplöst att två folk ska hata varandra till tidens ände.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-07-29 22:13:58 följande:
    Det är möjligt - men samtidigt verkar det så hopplöst att två folk ska hata varandra till tidens ände.
    Det gör de inte men de som gör det är tongivande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-30 00:05:57 följande:
    Ja, om ändå Israel och Palestina höll en lika god ton och värnade om diskursen lika högt som de etablissemangsvänliga aktivisterna här...

    ...då hade verkligen allting ordnat sig.
    Hm, jag det har du ju rätt i.

    KDSD är ju också ett etablissemang som det vurmas för här på FL. Så sent som igår var det visst två KDSD-intellekt som möttes här på FL och fann varandra i en för dem gemensam diskurs. Den ena är numer avförd från FL.

    Någon gemensam FL-diskurs finns det däremot inte - du kan möjligen ha missförstått innebörden av begreppet.
  • RebeckaZ70

    "Storbritanniens motsvarighet till SIDA tvingas nu offentliggöra revision av bistånd till PA efter att biståndsmedel gått till terrorister.
    Undrar om svenska skattebetalare också vill veta om svenskt bistånd gått till sån verksamhet? Utrikesministern lär väl hemligstämpla för att inte behöva lämna tillbaks "högsta (s)oldatorden" från ledaren för "Kära systerparti"?

    En utrikesminister som hamnat på tio i topp på SWC's lista över antisemitism som är bundis med en person som doktorerat i förintelseförnekelse.
    Kan förstå att det finns önskemål om att sånt begravs i tysthet.

    .


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Animerad
    Animerad skrev 2019-07-21 12:45:56 följande:

    Här kan man läsa om 800 israeliska soldaters vittnesmål kring de ständigt pågående övergreppen. Vem vill rättfärdiga dessa brott mot mänskliga rättigheter?

    www.breakingthesilence.org.il/


    Intressant att du inte vågar bemöta vittnesmål från israeliska soldater. Lite för jobbigt?
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 10:09:03 följande:

    "Storbritanniens motsvarighet till SIDA tvingas nu offentliggöra revision av bistånd till PA efter att biståndsmedel gått till terrorister.
    Undrar om svenska skattebetalare också vill veta om svenskt bistånd gått till sån verksamhet? Utrikesministern lär väl hemligstämpla för att inte behöva lämna tillbaks "högsta (s)oldatorden" från ledaren för "Kära systerparti"?

    En utrikesminister som hamnat på tio i topp på SWC's lista över antisemitism som är bundis med en person som doktorerat i förintelseförnekelse.
    Kan förstå att det finns önskemål om att sånt begravs i tysthet.

    .


    Tack för ditt nästan övertydliga exempel på vad jag skrev tidigare.

    SWC:s lista avsåg antisemitiska eller antiisraeliska uttalanden/incidenter.

    Personligen tror jag att man genom att blanda så tendentiöst bidrar till att förringa och politisera den urgamla form av rasism som antisemitismen utgör.

    Och du väljer alltså att klassa Margot wallströms uttalande som antisemitiskt - vilket bara är ett av många exempel på hur begreppet urholkas när det används som politisk propaganda.

    Det är egentligen mycket tråkigt, för antisemitismen förtjänar inte att ges ett frikort in i Israelkritikrummet - den är alldeles för vidrig för att förpassas dit.


Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?