• Litorina

    Solskydd, skol-/fritidsbarn

    Min dotter vill inte ha solskydd i form av keps/hatt eller tröja med ärm för "ingen annan har det". Barn säger ju sådär ibland bara för att slippa något, men den här gången var det iaf halvsant. Många av barnen på fritids har linne och ingen har keps eller solhatt. Hudcancerfallen blir fler och fler i Sverige och solskyddskräm är inte ett tillräckligt skydd. På fritids är de ute större delen av dagen nu under lovet.

    Så här är en fråga till er som inte sätter på barnen kläder: Varför skyddar ni inte barnen från solen?

  • Svar på tråden Solskydd, skol-/fritidsbarn
  • Emy88

    Tre anledningar:

    1. Mina barn har en tålig hud. Båda barnen plus jag och pappan har bra pigment och har aldrig bränt oss.

    2. Våra barn söker sig aromatiskt till skuggan efter en kort stund i solen.

    3. Jag vill undvika kemikalier på barnens kroppar.

    Vill dock tillägga att om vi är utomlands gäller uv-kläder och keps.

  • Litorina
    Tow2Mater skrev 2019-06-19 21:15:48 följande:

    solskyddskräm spf 50 funkar bra


    Enligt hudläkare gör det tydligen inte det.

    Smörjer personalen på ert fritids in barnen? Det gör de nämligen inte hos oss. Inte på förskolan heller. Och så leker de i vatten på dagarna så det vi smörjt på morgonen försvinner rätt snabbt.
  • Litorina
    Emy88 skrev 2019-06-19 19:53:08 följande:

    Tre anledningar:

    1. Mina barn har en tålig hud. Båda barnen plus jag och pappan har bra pigment och har aldrig bränt oss.

    2. Våra barn söker sig aromatiskt till skuggan efter en kort stund i solen.

    3. Jag vill undvika kemikalier på barnens kroppar.

    Vill dock tillägga att om vi är utomlands gäller uv-kläder och keps.


    Vad gött med sådan hud!

    Jag undrar en sak om UV-kläder. Vad gör de som inte en vanlig bomullsskjorta gör? Det är ju skönare och svalare med skjorta.

    Vi smörjer helst inte heller så mycket. Det är därför vi vill att de har tröja och keps/hatt.
  • Emy88
    Litorina skrev 2019-06-19 21:30:04 följande:

    Vad gött med sådan hud!

    Jag undrar en sak om UV-kläder. Vad gör de som inte en vanlig bomullsskjorta gör? Det är ju skönare och svalare med skjorta.

    Vi smörjer helst inte heller så mycket. Det är därför vi vill att de har tröja och keps/hatt.


    Olika plagg har olika förmåga att släppa igenom UV-strålning, uv-plagg är utformade för att släppa igenom minimalt. Men en vanlig bomullströja funkar också. Uv-kläder går min ungar i på semestern eftersom de badar konstant men om vi t ex går ut och äter lunch så tar vi på en vanlig tröja.
  • Tow2Mater
    Litorina skrev 2019-06-19 21:30:04 följande:
    Vad gött med sådan hud!

    Jag undrar en sak om UV-kläder. Vad gör de som inte en vanlig bomullsskjorta gör? Det är ju skönare och svalare med skjorta.

    Vi smörjer helst inte heller så mycket. Det är därför vi vill att de har tröja och keps/hatt.
    de torkarsnabbt
  • Litorina
    Emy88 skrev 2019-06-19 21:48:04 följande:

    Olika plagg har olika förmåga att släppa igenom UV-strålning, uv-plagg är utformade för att släppa igenom minimalt. Men en vanlig bomullströja funkar också. Uv-kläder går min ungar i på semestern eftersom de badar konstant men om vi t ex går ut och äter lunch så tar vi på en vanlig tröja.


    Tow2Mater skrev 2019-06-19 21:49:53 följande:

    de torkarsnabbt


    Tack!

    När man badar förstår jag ju varför, då har mina barn också såna när solen gassar.

    Utland betyder inte per automatik bad för min del, därför kopplade jag inte.
  • OchEnFisk

    Dels tålig hud, men också för att jag anser att huden behöver utsättas för sol för att tåla den, och också för upptag av D-vitamin. Vi smörjer så att de inte bränner sig, det är det som är farligt, vad jag förstått. Har inte läst något annat än just att det är farligt att bränna sig.

  • Litorina
    OchEnFisk skrev 2019-06-19 22:09:49 följande:

    Dels tålig hud, men också för att jag anser att huden behöver utsättas för sol för att tåla den, och också för upptag av D-vitamin. Vi smörjer så att de inte bränner sig, det är det som är farligt, vad jag förstått. Har inte läst något annat än just att det är farligt att bränna sig.


    Risken för cancer ökar något även om man inte bränner sig. Men jag har också förstått det som att det är att bränna sig som är värst.

    Det räcker med 20 minuter sol på ansikte och händer för att få D-vitamin. Det gäller nog för ljus hy iofs. Mörka behöver kanske lite mer.

    Smörjer fritids- och förskolepersonalen hos er? De gör nämligen inte det hos oss. Det är därför jag vill att de ska ha kläder.
  • OchEnFisk
    Litorina skrev 2019-06-19 22:19:42 följande:

    Risken för cancer ökar något även om man inte bränner sig. Men jag har också förstått det som att det är att bränna sig som är värst.

    Det räcker med 20 minuter sol på ansikte och händer för att få D-vitamin. Det gäller nog för ljus hy iofs. Mörka behöver kanske lite mer.

    Smörjer fritids- och förskolepersonalen hos er? De gör nämligen inte det hos oss. Det är därför jag vill att de ska ha kläder.


    Nu hittade jag den informationen också, då får vi skydda även när det inte "behövs". Mina barn är dock så pass små och obrydda ännu att de använder solhatt och solglasögon när jag ber dem. Men nej, personalen smöjer inte in vad jag vet. Har ni frågat dem och de sagt nej?

    Vore intressant med mer information om att utsättas för sol utan att bränna sig, det kanske är helt ok med t-shirt men med bara armar t ex. Räcker det inte att smörja på morgonen, och att barnen vid behov bättrar på själva vid extra utsatta områden, så gott det går?
  • Litorina
    OchEnFisk skrev 2019-06-19 23:01:44 följande:

    Nu hittade jag den informationen också, då får vi skydda även när det inte "behövs". Mina barn är dock så pass små och obrydda ännu att de använder solhatt och solglasögon när jag ber dem. Men nej, personalen smöjer inte in vad jag vet. Har ni frågat dem och de sagt nej?

    Vore intressant med mer information om att utsättas för sol utan att bränna sig, det kanske är helt ok med t-shirt men med bara armar t ex. Räcker det inte att smörja på morgonen, och att barnen vid behov bättrar på själva vid extra utsatta områden, så gott det går?


    1177 har rätt bra info.

    Solglasögon är vi jättedåliga på...

    På förskolan har de gått ut med info om att de inte smörjer och mitt förskolebarn fixar inte att smörja själv.

    På fritids inser jag att de aldrig skulle hinna. Det barnet kommer däremot ihåg att smörja själv ibland, säger hon iaf.
  • OchEnFisk
    Litorina skrev 2019-06-19 23:34:17 följande:

    1177 har rätt bra info.

    Solglasögon är vi jättedåliga på...

    På förskolan har de gått ut med info om att de inte smörjer och mitt förskolebarn fixar inte att smörja själv.

    På fritids inser jag att de aldrig skulle hinna. Det barnet kommer däremot ihåg att smörja själv ibland, säger hon iaf.


    Där står det bara om att bränna sig, därför tyckte jag att det var lite missvisande när jag försökte läsa på tidigare. Tror jag läste på cancerfonden och forskning&framsteg igår som gav bredare information.

    Förskolebarnet kanske går med på en keps eller solhatt som hon får välja själv?
Svar på tråden Solskydd, skol-/fritidsbarn