• Anonym (Sam)

    Varför verkar "jag hatar män" vara vanligare än "jag hatar kvinnor"?

    Jag som man har då aldrig hört någon man säga att han hatar kvinnor, däremot har jag hört ett otal gånger kvinnor säga att de hatar män. Vad kan det bero på? Är det så att män i allmänhet tycker om kvinnor mycket mer än kvinnor tycker om män?

  • Svar på tråden Varför verkar "jag hatar män" vara vanligare än "jag hatar kvinnor"?
  • Anonym (vill ha men inte ta)
    Anonym (Ice) skrev 2019-07-03 09:06:47 följande:
    Jag har aldrig hört en kvinna säga att hon hatar män. Jag har aldrig hört en man säga att han hatar kvinnor heller.

    Vilka i din närhet säger så och i vilka situationer? 
    Manshat är normaliserat, inget nytt tycker jag. Vi män måste stå ut med att känna oss ständigt hatade av kvinnor. Det ligger liksom i luften, även om långt från alla kvinnor tycker det så har den här normaliseringen skapat detta.
  • Anonym (vill ha men inte ta)

    Det är skrämmande vad mycket manshat som osar i den här tråden alltså. Sluta skapa såna här trådar som bara spär på hatet mot män!

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Inregot) skrev 2019-07-03 10:14:36 följande:

    Exakt, ts borde sluta döma människor och starta såna här trådar då dom är både tröttsamma och eldar på könskriget som ingen annan ser än aåna som ts och hans umgänge

    Ha en fin dag alla, njut av sommaren istället!!


    Om du hade läst alla mina inlägg, så kanske du sett att jag tycker att det finns alldeles för mycket av manshat och förakt till män.

    Önskar dig en fin dag med!
  • Anonym (m)
    Anonym (Sam) skrev 2019-07-03 10:19:19 följande:

    Ja jag vet jag skrev fel där. Jag menade att jag har heller inte hört någon IRL säga det, eller någon i min umgängeskrets. Det jag syftat till är det som sagts och skrivits i media, och att det aldrig varit en artikel om en man som häver ur sig kvinnohat medan det varit flera artiklar med kvinnor som pratat om sitt manshat, och reaktionerna om det i media har mer varit neutrala. Har över en hel grupp är väl inget bra? Jag undrade helt enkelt vad det kom sig att det i skrift och verbalt var en skillnad där. Du måste väl ha läst och hört om detta också? Den mest kända som yttrat sig är väl Zara Larsson.

    Men... jag har fått massor av svar om detta nu. Finns det ingen STOPP-knapp för trådar?
    Om du läst om Zara Larsson, så borde du ju också veta att hon inte hatar alla män, hon hatar män som våldtar.

    Anledningen till att media är neutrala är ju att det finns förklaringar, det är inte så att de hatar alla män, utan de hatar vissa män, de män som våldtar och avskyr kvinnor.

    Ibland uttrycker man sig drastiskt, eller så sätter tidningarna en rubrik som ska dra läsare. Men det lyckas de flesta själv förstå. Utom vissa män.


  • Kverulant67
    Anonym (m) skrev 2019-07-03 11:11:05 följande:
    Om du läst om Zara Larsson, så borde du ju också veta att hon inte hatar alla män, hon hatar män som våldtar.

    Anledningen till att media är neutrala är ju att det finns förklaringar, det är inte så att de hatar alla män, utan de hatar vissa män, de män som våldtar och avskyr kvinnor.

    Ibland uttrycker man sig drastiskt, eller så sätter tidningarna en rubrik som ska dra läsare. Men det lyckas de flesta själv förstå. Utom vissa män.
    Om Zara bara hatar män som våldtar så ska hon säga just det! Nu har hon ju vid flera konserter mm bara sagt just "Jag hatar alla män"...
  • Anonym (Ice)
    Anonym (Sam) skrev 2019-07-03 09:54:54 följande:
    Det jag reflekterat över är de artiklar jag läst och de gånger jag hört det i media. Har inte hört en enda man säga/skriva det och hört flera kvinnor säga det. Det var det som fick mig att starta tråden, varför det verkade som att män och kvinnor yttrar sitt hat olika och hur det hänger ihop.
    Men vilka kvinnor är det du hör säga detta så ofta?
    Vilka situationer?
    Du verkar röra dig i mycket ovanliga kretsar. Jag har aldrig hört någon säga så.
  • Anonym (Ice)
    Anonym (Sam) skrev 2019-07-03 10:19:19 följande:

    Ja jag vet jag skrev fel där. Jag menade att jag har heller inte hört någon IRL säga det, eller någon i min umgängeskrets. Det jag syftat till är det som sagts och skrivits i media, och att det aldrig varit en artikel om en man som häver ur sig kvinnohat medan det varit flera artiklar med kvinnor som pratat om sitt manshat, och reaktionerna om det i media har mer varit neutrala. Har över en hel grupp är väl inget bra? Jag undrade helt enkelt vad det kom sig att det i skrift och verbalt var en skillnad där. Du måste väl ha läst och hört om detta också? Den mest kända som yttrat sig är väl Zara Larsson.

    Men... jag har fått massor av svar om detta nu. Finns det ingen STOPP-knapp för trådar?
    Kan du länka till alla dessa kvinnor som säger och skriver att de hatar män?
  • Ignoramus

    Så tror jag DEFINITIVT också att det är. Att det inte finns några illa intentioner bakom, utan att man helt enkelt omedvetet väljer bort för att man tror att man inte kan relatera. Eller för att det inte lockar. Och utan att man tänker på det matas man under ett helt liv bara mäns berättelser och deras världsbild och erfarenheter. Och det påverkar hur du ser på män och kvinnor. Undermedvetet. Men när ALLA gör samma resa och matas med samma saker (kvinnor också! När jag växte upp kunde jag inte relatera med en enda kvinna i en enda film eller serie. Med män däremot? Hur många som helst. För att de var riktiga genomtänkta karaktärer, medan kvinnor var bihang och objekt. Det har blivit bättre nu. Men du och jag växte upp under någorlunda samma tid gissar jag, och har alltså blivit matade med ungefär samma saker. Och det påverkar naturligtvis oss.

    Idrott/fysik skulle jag säga är den enda företeelsen där det är en rätt stor skillnad mellan utövarna. Eller framförallt den företeelse där männen skulle dra fördel av den eventuella skillnaden.


    Anonym (Xx) skrev 2019-07-03 10:00:13 följande:

    Tror inte det är så att män medvetet väljer bort kvinnor som du påstår. Jag tror helt enkelt att det kvinnor gör inte lockar män tillräckligt. Tex jag ser hellre på allehanda herridrott för det är långt mer explosivt och mer fart. Damidrott kan vara bra men får jag välja blir det herrar.

    Att kvinnor jobbar i lågavlönade yrken är deras egna val. Jag förstår inte varför man medvetet väljer ett kasst betalt yrke. Kan inte kvinnor tänka ut detta själva liksom, ibland undrar man om kvinnor är självplågare.


  • Ignoramus

    Så tror jag DEFINITIVT också att det är. Att det inte finns några illa intentioner bakom, utan att man helt enkelt omedvetet väljer bort för att man tror att man inte kan relatera. Eller för att det inte lockar. Och utan att man tänker på det matas man under ett helt liv bara mäns berättelser och deras världsbild och erfarenheter. Och det påverkar hur du ser på män och kvinnor. Undermedvetet. Men när ALLA gör samma resa och matas med samma saker (kvinnor också! När jag växte upp kunde jag inte relatera med en enda kvinna i en enda film eller serie. Med män däremot? Hur många som helst. För att de var riktiga genomtänkta karaktärer, medan kvinnor var bihang och objekt. Det har blivit bättre nu. Men du och jag växte upp under någorlunda samma tid gissar jag, och har alltså blivit matade med ungefär samma saker. Och det påverkar naturligtvis oss.

    Idrott/fysik skulle jag säga är den enda företeelsen där det är en rätt stor skillnad mellan utövarna. Eller framförallt den företeelse där männen skulle dra fördel av den eventuella skillnaden.


    Anonym (Xx) skrev 2019-07-03 10:00:13 följande:

    Tror inte det är så att män medvetet väljer bort kvinnor som du påstår. Jag tror helt enkelt att det kvinnor gör inte lockar män tillräckligt. Tex jag ser hellre på allehanda herridrott för det är långt mer explosivt och mer fart. Damidrott kan vara bra men får jag välja blir det herrar.

    Att kvinnor jobbar i lågavlönade yrken är deras egna val. Jag förstår inte varför man medvetet väljer ett kasst betalt yrke. Kan inte kvinnor tänka ut detta själva liksom, ibland undrar man om kvinnor är självplågare.


  • Anonym (vill ha men inte ta)
    Anonym (m) skrev 2019-07-03 11:11:05 följande:
    Om du läst om Zara Larsson, så borde du ju också veta att hon inte hatar alla män, hon hatar män som våldtar.

    Anledningen till att media är neutrala är ju att det finns förklaringar, det är inte så att de hatar alla män, utan de hatar vissa män, de män som våldtar och avskyr kvinnor.

    Ibland uttrycker man sig drastiskt, eller så sätter tidningarna en rubrik som ska dra läsare. Men det lyckas de flesta själv förstå. Utom vissa män.
    Hur som helst, för att koppla an till trådstarten, en rubrik "Jag hatar kvinnor" ser man aldrig, vilket är bra. En del män har ju fått för sig att kvinnor hatar män i Sverige. Jag har pratat med några och de har sagt att de tror det. Och det mycket tack vare liknande rubriker och artiklar. Vilket jag tror i sin tur skapar ett större kvinnohat hos dem.

    Så media kanske borde tänka på hur de sätter rubrikerna, och skriva just vilka typer av män som det hatas över.
Svar på tråden Varför verkar "jag hatar män" vara vanligare än "jag hatar kvinnor"?