• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-10 23:00:05 följande:
    Du är alltså emot abort, men duckar för frågan om illegala aborter och oönskade barns tillvaro?

    Kan du inte tänka hela vägen, eller är det för jobbigt att redogöra för konsekvenserna, eftersom dina argument inte håller?

    För jag förmodar att det är pga barnen du är emot abort, inte för att du vill inskränka kvinnors rättigheter. Så berätta vad som ska hända med barnen.
    Jag har över huvud taget inte skrivit något om lagstiftning. Du måste läsa bättre och svara på det som faktiskt skrivs om du ska svara, inte på det du tror att jag skrev, men som jag inte skrev.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 22:08:28 följande:
    Du är för att staten tar han om de oönskade barnen som föds om aborter inte finns förutom i det fall det inte är medicinskt nödvändigt?
    Du är beredd att betala mer i skatt till alla barnhem som skulle behöva byggas för att ta hand om oönskade barn för oönskade graviditeter kommer inte att ge önskade barn med föräldrar som vill ta hand om dem

    Läste du mina inlägg ordentligt ? Jag tror du läste in saker i dem som jag inte skrev. Jag skrev inte om juridiken. Däremot skrev jag om 2 andra saker, dels trådens ämne att jag inte är glad att skattepengar från mig går till att döda foster och dels att jag vill verka för sådana värderingar hos både män och kvinnor att det bidrar till att aborter inte efterfrågas, oavsett lagstiftning (och dit kommer man naturligtvis inte över en natt). Jag förespråkar inte allmänt sett oplanerade graviditeter.


    Man kan jämföra med djurrättsfrågor. Jag är djurrättsaktivist och vill arbeta för sådana värderingar hos män och kvinnor att animalier på lång sikt inte efterfrågas mer, alltså inte genom lagstiftning utan genom fallande efterfrågan. EFTERFRÅGAN är nyckelordet både vad gäller aborter och animalier.


    Det finns också en parallell i djurfrågan till aborterna och skattekronor. Jag vill förståss inte att skattepengar från mig skall gå till subventioner av kött- och mjölkproduktion inom EU:s jordbruksstöd.

  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-10 22:56:03 följande:
    Du vill inte att din skattepengar går till aborter men har inget problem med att dina skattepengar går till förlossningsvård för kvinnor som tvingas föda oönskade barn som efter att de är födda hamnar på någon form av institution.Skulle människor inte ha möjlighet till abort skulle det födas mängder med oönskade barn där staten  skulle tvingas ta hand om dem dessutom skulle mängder av dessa födas med dåligt allmän tillstånd för den som mot sin vilja tvingas vara gravid kommer inte att undvika skadliga saker som alkohol, droger, medicinering osv. dessutom kommer kvinnor precis som förr i tiden försöka med diverse för att framkalla missfall
    Var skrev jag något om att tvinga ?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ebba) skrev 2019-07-10 21:23:46 följande:

    Skillnaden mellan ett foster och en nyfödd baby är att fostret inte kan existera utan en värdkropp. Om den gravida kvinnan dör så dör även fostret. Du kan inte ta ett foster ur en kvinnas livmoder och placera det i någon annans. En baby (eller en femåring eller en gravt handikappad person) däremot kan leva vidare utan just den person som fött hen.

    Och jag tror nog att du också gör skillnad på utvecklingsgrad om du tänker efter. För att jämföra med frukterna du tar upp: vill du äta fruktsallad idag går du inte och köper några blandade påsar frön -de innehåller visserligen allt dna som finns i de färdiga frukterna men de är inte samma sak och ger inte samma resultat när de blandas på tallriken.


    En femåring och en gravt handikappad människa är lika beroende av annan människas omsorg som ett foster i en livmoder. Om det nu är den biologiska mamman eller skötare/läkare/life support maskiner spelar ingen roll, den kan inte överleva utan en annan.

    Ett foster är sin egna individ, det är ingen del av mammans kropp. Den har en egen kropp med en egen uppsättning av 46 kromosomer med unikt DNA, olikt det från mammans. Även om det är ett embryo ännu, dvs en klump med celler. En fullvuxen människa är också en klump med celler, bara i större format. Vi är alla klumpar med celler, inget annat.

    Om jag vill äta en fruktsallad idag så planerar jag därefter. jag går ju inte och köper frön för att sen slänga bort dem för att jag kom på att jag inte orkar plantera, vattna och sen skörda.

    Om man inte vill föda fram och uppfostra barn ska man inte heller ha oskyddat sex. Visst, det våldtas, men de flesta aborter begås av kvinnor som inte orkar och som använder abort som preventivmedel. De slåss för kvinnans rätt till sin egna kropp men blundar för de miljarder av kvinnliga fosters kroppar som blir mördade varje år världen över. Lite hycklande där. De skiter ju i allt och alla egentligen och bryr sig endast om sin egna omedelbara bekvämlighet. Kallar det för abort för det låter bättre än mord. Att abortera något är att avsluta något, i detta fall är det ett hjärtslag. Att avsiktligt avsluta ett hjärtslag är mord.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-10 22:51:15 följande:

    Mördas? Vilken låg nivå du håller. Svårt att argumentera på ett vuxet och sanningsenligt sätt?


    Jag tycker det är såna som dig som har en låg nivå och noll moral som anser att det är ok med selektivt mord.

    Att avsiktligt avstanna ett hjärtslag är mord. Punkt och slut. Sen kan du kalla det abort för att det låter bättre och rumsrenare, det är ändå mord. Klart du blir arg när du blir konfronterad med den nakna sanningen, den som sticker dig i ögonen.
  • Anonym (döh)
    Anonym (M) skrev 2019-07-11 00:58:32 följande:

    En femåring och en gravt handikappad människa är lika beroende av annan människas omsorg som ett foster i en livmoder. Om det nu är den biologiska mamman eller skötare/läkare/life support maskiner spelar ingen roll, den kan inte överleva utan en annan.

    Ett foster är sin egna individ, det är ingen del av mammans kropp. Den har en egen kropp med en egen uppsättning av 46 kromosomer med unikt DNA, olikt det från mammans. Även om det är ett embryo ännu, dvs en klump med celler. En fullvuxen människa är också en klump med celler, bara i större format. Vi är alla klumpar med celler, inget annat.

    Om jag vill äta en fruktsallad idag så planerar jag därefter. jag går ju inte och köper frön för att sen slänga bort dem för att jag kom på att jag inte orkar plantera, vattna och sen skörda.

    Om man inte vill föda fram och uppfostra barn ska man inte heller ha oskyddat sex. Visst, det våldtas, men de flesta aborter begås av kvinnor som inte orkar och som använder abort som preventivmedel. De slåss för kvinnans rätt till sin egna kropp men blundar för de miljarder av kvinnliga fosters kroppar som blir mördade varje år världen över. Lite hycklande där. De skiter ju i allt och alla egentligen och bryr sig endast om sin egna omedelbara bekvämlighet. Kallar det för abort för det låter bättre än mord. Att abortera något är att avsluta något, i detta fall är det ett hjärtslag. Att avsiktligt avsluta ett hjärtslag är mord.


    Skillnaden mellan ett foster och en 5-åring är att fostret är absolut beroende av mamman eftersom fostret dör utan mamman. En 5-åring kan ju tas om hand av en pappa, mormor, adiptivföräldrar om mamman inte kan eller vill.
  • MaryEllen

    Ni som inte vill att era skattepengar ska gå till att döda foster:

    Hur mycket av era skattepengar är ni beredda att lägga på sexualundervisning, så att folk faktiskt lär sig hur barn blir till och hur man kan undvika det om man inte önskar bli förälder just då?

    Hur mycket av era skattepengar får gå till subventionering av preventivmedel, så att folk kan ha ett aktivt sexliv utan oönskade graviditeter?

    Vad tycker ni är de viktigaste åtgärden för att minska antalet oönskade graviditeter?

    För ni inbillar er väl ändå inte att alla graviditeter kommer att vara önskade bara för att aborträtten inskränks/tas bort?

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (M) skrev 2019-07-11 00:58:32 följande:

    En femåring och en gravt handikappad människa är lika beroende av annan människas omsorg som ett foster i en livmoder. Om det nu är den biologiska mamman eller skötare/läkare/life support maskiner spelar ingen roll, den kan inte överleva utan en annan.

    Ett foster är sin egna individ, det är ingen del av mammans kropp. Den har en egen kropp med en egen uppsättning av 46 kromosomer med unikt DNA, olikt det från mammans. Även om det är ett embryo ännu, dvs en klump med celler. En fullvuxen människa är också en klump med celler, bara i större format. Vi är alla klumpar med celler, inget annat.

    Om jag vill äta en fruktsallad idag så planerar jag därefter. jag går ju inte och köper frön för att sen slänga bort dem för att jag kom på att jag inte orkar plantera, vattna och sen skörda.

    Om man inte vill föda fram och uppfostra barn ska man inte heller ha oskyddat sex. Visst, det våldtas, men de flesta aborter begås av kvinnor som inte orkar och som använder abort som preventivmedel. De slåss för kvinnans rätt till sin egna kropp men blundar för de miljarder av kvinnliga fosters kroppar som blir mördade varje år världen över. Lite hycklande där. De skiter ju i allt och alla egentligen och bryr sig endast om sin egna omedelbara bekvämlighet. Kallar det för abort för det låter bättre än mord. Att abortera något är att avsluta något, i detta fall är det ett hjärtslag. Att avsiktligt avsluta ett hjärtslag är mord.


    Om du menar allvar med att värdet på ett foster och ett barn är det samma skulle du också sätta samma värde på en äppelkärna och ett äpple. Blir du inte nöjd om du får en kärna när du ber om ett äpple är du en hycklare.

    Äppelkärnan (eller en grodd av en kärna för att bilden skall bli ännu mer överensstämmande) har potentialen att växa upp och ge frukt, men grävs den upp ur jorden den växer i händer ingenting -den överlever inte utan jordens näring liksom fostret inte överlever utanför kvinnans livmoder.

    Och självklart spelar det roll att fostret är beroende av just den livmoder den finns i. Eller tycker du att en baby, femåring eller gravt handikappad person endast skall vårdas av en enda person och om den personen dör så skall också babyn, femåringen eller den gravt handikappade dö? Om du inte tycker det medger du ju att den levande människan har andra förutsättningar till överlevnad än fostret och då är de två inte jämförbara.

    Tycker du att en våldtagen fjortonåring skall tvingas genomföra den graviditet som blev ett resultat av det övergrepp hon utsattes för?

    ...och du är medveten om att preventivmedel inte är 100%-igt säkra, va?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-10 23:39:16 följande:

    Läste du mina inlägg ordentligt ? Jag tror du läste in saker i dem som jag inte skrev. Jag skrev inte om juridiken. Däremot skrev jag om 2 andra saker, dels trådens ämne att jag inte är glad att skattepengar från mig går till att döda foster och dels att jag vill verka för sådana värderingar hos både män och kvinnor att det bidrar till att aborter inte efterfrågas, oavsett lagstiftning (och dit kommer man naturligtvis inte över en natt). Jag förespråkar inte allmänt sett oplanerade graviditeter.


    Man kan jämföra med djurrättsfrågor. Jag är djurrättsaktivist och vill arbeta för sådana värderingar hos män och kvinnor att animalier på lång sikt inte efterfrågas mer, alltså inte genom lagstiftning utan genom fallande efterfrågan. EFTERFRÅGAN är nyckelordet både vad gäller aborter och animalier.


    Det finns också en parallell i djurfrågan till aborterna och skattekronor. Jag vill förståss inte att skattepengar från mig skall gå till subventioner av kött- och mjölkproduktion inom EU:s jordbruksstöd.


    Där aborter är svåra att få ökar inte antalet barn eftersom det istället görs illegala aborter däremot ökar antalet döda barn dels genom att bebisar aktivt dödas när de föds och dels genom passivt dödande genom vanvård. 
    När Rumänien införde graviditetskontroller fick landet enorma mängder barn som hamnade på barnhem många med en massa skador för att det gjorts försök att framkalla missfall för inte ens i ett land där kvinnor tvingades föda oönskade barn gick det att tvinga dem att ta hand om det födda barnet
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?