• Anonym (Tiina)

    Varför handlar folk så mycket processat kött?

    Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

    Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

    Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

    Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??

  • Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?
  • Anonym (??)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-07-14 22:41:38 följande:
    Anonym (??) skrev 2019-07-14 21:58:25 följande:
    Ja,jag vet jag har inte missat det där och allt annat man får cancer utav,,. Men enligt min åsikt finns det fortfarande en massa annan skit folk köper och äter som är farligare. 
    Det finns en stor Asiatisk genomgång av alla större studier på kost i Asien (8 stycken) från 2013, som visade att de asiater som äter MER rött kött får MINDRE cancer och hjärtsjukdom. Asiater med vegetarisk läggning får mer cancer och hjärtsjukdom. Det finns studier för att bevisa att vilken kost som helst är dålig/bra. Det gäller bara att bestämma sig ör vilken studie man själv vill tro på. 

    academic.oup.com/ajcn/article/98/4/1032/4577055

    Den väljer jag att tro mer på,
    men sen är ofta livet så orättvist och ger även renlevnadsmänniskorna cancer också..så frågan är hur man ska tänka och göra alls..
  • Anonym (Tiina)
    Anonym (Offerkoftan) skrev 2019-07-14 22:43:18 följande:

    Det är ju så himla skönt, smidigt och bekvämt att äta processat kött, socker, chips, pommes och vara ett offer istället för att tänka att man själv kan påverka sin framtid och risken att få cancer. Det är mycket skönare att se sig själv som ett offer - cancer är inget jag kan påverka, utan något jag drabbas av utan någon som helst chans att värja mig.


    Precis, argumentet "allt är cancerframkallande" håller inte. För allt är verkligen inte cancerframkallande. Du har helt rätt, det är offerkoftan som är så skön att ha på sig för de flesta och den klassiska bortträngningen, för att slippa tänka på sanningen.

    Märks bara i den här tråden och då är det ändå inte så många som svarat. 

    Livsmedelsverket ger rådet, max 500 gram rött kött i veckan och att endast en liten del bör vara från chark.
  • sextiotalist
    Liberté skrev 2019-07-14 21:52:52 följande:

    Känns väl mer som man faktiskt förvånas mer av den låga kvalitén på mat folk köper och speciellt när det är processad mat.

    Ofta låg kötthalt, mycket utfyllnad osv.


    Du vet väl att korv är från början en restprodukt och att det är utfyllnad är för att korven ska hålla ihop.
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-14 21:36:23 följande:

    Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

    Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

    Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

    Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??


    När det gäller skinka och leverpastej, så brukar dessa vara pålägg, dvs inga större mängder man äter.
    Jag köper både skinka och leverpastej, för att jag tycker det är gott. Gör leverpastej själv till julen.
    Korv är också gott ibland.
  • Konservativ
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 08:17:46 följande:
    Precis, argumentet "allt är cancerframkallande" håller inte. För allt är verkligen inte cancerframkallande. Du har helt rätt, det är offerkoftan som är så skön att ha på sig för de flesta och den klassiska bortträngningen, för att slippa tänka på sanningen.

    Märks bara i den här tråden och då är det ändå inte så många som svarat. 

    Livsmedelsverket ger rådet, max 500 gram rött kött i veckan och att endast en liten del bör vara från chark.
    Offerkofta är helt malplacerat i detta sammanhang. Ni söker något annat ord. Sen kanske det finns folk som lever sina liv utan att fråga livsmedelsverket om råd varje dag. Jag äter korv för att jag gillar det.
  • Fritidsmamman
    Konservativ skrev 2019-07-14 22:34:57 följande:

    Väldigt få har tiden, kunskapen och intresset att själva tillaga korv, leverpastej och skinka. Vare sig vi vill det eller inte är matindustrin just en industri och så kommer det att förbli om man vill föda 500 miljoner människor i Europa. ALL KÖTT och ALLA VÄXTER som vi äter har blivit behandlade på något sätt. Tror att det skulle vara mer risker om man åt mat utan behandling (pasteurisering, paketering o.s.v.)

    Och cancerrisker finns det med allt. Sluta röka så har man vunnit det viktigaste. 


    Eller sluta andas... luften är sjukt oren.
  • Anonym (Tiina)
    Konservativ skrev 2019-07-15 12:09:55 följande:
    Offerkofta är helt malplacerat i detta sammanhang. Ni söker något annat ord. Sen kanske det finns folk som lever sina liv utan att fråga livsmedelsverket om råd varje dag. Jag äter korv för att jag gillar det.
    Ok, kanske inte offerkoftan. Men det är ändå smidigast och bekvämast att tänka som så att "det spelar ingen roll vad jag gör, cancer kan jag få ändå". Så lite offer blir de ju, offer för cancer utan att kunna påverka det ett dugg själva..

  • Anonym (Mitt liv)

    Det alla måste fråga sig är ju snarare hur de vill leva, inte hur de vill dö.

    Man kan göra alla rätt och leva tills man blir 100 år, men hur kul är det livet? Inte våga äta något som är gott eller göra något som ger minsta lilla risk för att "man kan dö." Man kan göra alla fel och leva tills man är 100. Har träffat personer som druckit en flaska sprit varenda dag och ändå blev så gammal. Låter iofs inte heller så kul, vara full varenda dag. Man kan göra allt rätt eller allt fel och bli 25.

    Man vet aldrig hur gammal man kommer att bli, vad som kommer att hända. Att gå runt och tänka på risker hela tiden istället för att leva?

    Livet är inte åren du lever, utan vad du fyller åren med. Jag lever hellre som jag vill och dör yngre, än lever som jag inte vill och dör gammal. Istället för att välja bort, väljer jag fritt. Vissa saker jag väljer är bra för mig, andra är dåliga för mig. Men det jag väljer, gör jag för att jag vill fylla mitt liv med det som gör livet värt att leva.

  • Anonym (A)
    Konservativ skrev 2019-07-14 22:34:57 följande:
    Väldigt få har tiden, kunskapen och intresset att själva tillaga korv, leverpastej och skinka. Vare sig vi vill det eller inte är matindustrin just en industri och så kommer det att förbli om man vill föda 500 miljoner människor i Europa. ALL KÖTT och ALLA VÄXTER som vi äter har blivit behandlade på något sätt. Tror att det skulle vara mer risker om man åt mat utan behandling (pasteurisering, paketering o.s.v.)

    Och cancerrisker finns det med allt. Sluta röka så har man vunnit det viktigaste. 
    Håller med
  • Anonym (Q)

    Vi köper kött direkt från en bonde och har i frysen och grönsaker och frukt från torget. När vi handlar i butik ser vår butik så har vår kundvagn nästan bara processade saker och jag är rätt övertygad om att en del dömer mig när jag kommer med fyra barn och inte en grönsak. Min man är övertygad om att jag överdriver, men ts här bekräftar att jag har rätt.

  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:42:04 följande:
    Ok, kanske inte offerkoftan. Men det är ändå smidigast och bekvämast att tänka som så att "det spelar ingen roll vad jag gör, cancer kan jag få ändå". Så lite offer blir de ju, offer för cancer utan att kunna påverka det ett dugg själva..
    Fast det är ju sant? Du kan inte leva så att du aldrig får cancer. Du kan inte garantera att de val du gör gör att du aldrig får cancer. Du kan inte påverka det särskilt mycket.
    Visst finns det saker som ökar risken, men det finns ändå aldrig garantier.

    Ps sen är inte cancer det man påverkar mest utan snarare hjärt-och kärlsjukdomar.
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?