• LLW

    IVF hösten 2019

    Hej!

    Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!


  • Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Loviisa89
    Jooosen skrev 2019-08-19 11:21:07 följande:

    Tydligen var det fullt denna månad :( så blir prioriterade i september istället. MEN min kille har fotbollscup utomlands där ev spermaprov kommer behöva lämnas. Alltså fan jag orkar inte :(... hon sa att man kan ev frysa spermier i värsta fall. Men vill ju inte att det ska bli sämre resultat för det (om det visar sig vara så)..... han får fan skita i resan


    Men fy vad tråkigt! Så jobbigt att det kan bli fullt sådär :/

    Om man får donerade spermier, är inte dom oftast frysta? Är ju så pass många spermier så om några dör vid upptining borde ju inte spela nån roll för det finns så många kvar. Men jag förstår att du helst inte vill använda det alternativet :/
    Insta: Ivfskafunka
  • Fifen
    Loviisa89 skrev 2019-08-15 17:54:05 följande:
    Ojj, det måste varit väldigt tufft att få det beskedet som 17-åring. Men häftigt att man kan transplantera livmödrar, vad skönt att det än så länge verkar lyckat :) Spännande, håller tummarna för att du blir den fjärde! Vet ni ungefär när i september det blir? :)

    Vår klinik rekommenderar bara att man ska äta och dricka som gravid efter insättningen, alltså ska man inte dricka så mycket kaffe tex då. Det är väl inte så mycket mer generellt man ska undvika, utan leva som vanligt (lättare sagt än gjort).

    Vid en första insättning är det nog bäst att inte blanda in så mycket alternativa saker heller, kan ju fungera på första försöket. Efter ett par insättningar blir man mer desperat och känner att man måste göra någonting annorlunda eftersom det inte funkat, det är där jag är, haha :)
    Jo, det är superhäftigt! Det är dessutom min mamma som donerat sin livmoder till mig. Så NÄR barnet kommer har det legat i samma livmoder som jag har gjort, det är helt sjukt när man tänker på det. Det är fortfarande en forskningsstudie. Men de hoppas att inom ett par år öppna ett Transplantationscenter för hela Norden nere på Sahlgrenska som ska erbjuda alla som på något vis saknar eller har fel på sin livmoder kommer kunna få hjälp med hjälp av transplantation. Det är ingen lätt resa att gå som frisk, till att faktiskt utsätta sig för en transplantation och faktiskt försämra sin hälsa för att ha möjligheten att få ett biologiskt barn. Men lyckas det kommer det vara värt allt i världen tänker jag! Lyckas det inte har man i alla fall gjort allt i sin makt! Det tror jag kommer kännas bra för själen.

    Okej, det förutom kaffet lever jag i och med nu redan som "gravid" pga min transplantation. Så det svåra blir väl att sluta med kaffet sen Glad 
    Beroende på ÄL så blir det troligtvis 24 eller 25 september som vi ska göra första insättningen uppe på Stockholm IVF i Hammarby Sjöstad. Har skaffat en nedräkningsapp på telefonen för att jag längtar så. Det kryper lite mer i kroppen  för varje dag som går av förväntningar och nervositet.Jag kan inte ens föreställa mig hur långa alla dagar kommer kännas efter insättningen!
  • Jooosen
    Loviisa89 skrev 2019-08-19 11:50:11 följande:

    Men fy vad tråkigt! Så jobbigt att det kan bli fullt sådär :/

    Om man får donerade spermier, är inte dom oftast frysta? Är ju så pass många spermier så om några dör vid upptining borde ju inte spela nån roll för det finns så många kvar. Men jag förstår att du helst inte vill använda det alternativet :/


    Ja precis! Får väl göra så i värsta fall om man nu ens får det för kliniken, hon var osäker. Men måste inte mannen vara med på äp oavsett o typ legitimera sig... aja får se när nästa mens kommer och vilken dag allt sammanfaller! Hur känner du dig nu? Tar du något läkemedel nu under ruvning?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Ölandstoka
    Jooosen skrev 2019-08-19 11:21:07 följande:

    Tydligen var det fullt denna månad :( så blir prioriterade i september istället. MEN min kille har fotbollscup utomlands där ev spermaprov kommer behöva lämnas. Alltså fan jag orkar inte :(... hon sa att man kan ev frysa spermier i värsta fall. Men vill ju inte att det ska bli sämre resultat för det (om det visar sig vara så)..... han får fan skita i resan


    Vad jobbigt att ni inte får nu! Och så enormt typiskt att nästa blir just när han egentligen ska iväg. Hoppas att det löser sig bra!
  • Jooosen
    Ölandstoka skrev 2019-08-19 12:23:33 följande:

    Vad jobbigt att ni inte får nu! Och så enormt typiskt att nästa blir just när han egentligen ska iväg. Hoppas att det löser sig bra!


    Jag vet! Känner mig galen här hemma. Då blir det två månader framskjutet. Dumma jävla fotboll haha... får du ev börja nästa vecka om mensen kommer? Kör du korta protokollet då?
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Fifen
    Loviisa89 skrev 2019-08-17 21:53:08 följande:
    Ja, insättningen gick bra, brukar inte vara så mycket problem. De tinade vårt femdagars nu, så vi har tre sexdagars kvar i frysen :)

    Testdag är 30/8. Men läkaren sa att jag borde kunna testa om 10-12 dagar, aldrig varit med om att de sagt emot sitt testdatum innan, haha :)
    Ååå så spännande! Jag håller verkligen alla tummar för er! Denna gång är det er tur!
  • Ölandstoka
    Jooosen skrev 2019-08-19 12:29:40 följande:

    Jag vet! Känner mig galen här hemma. Då blir det två månader framskjutet. Dumma jävla fotboll haha... får du ev börja nästa vecka om mensen kommer? Kör du korta protokollet då?


    Hoppas att ni slipper vänta två månader!

    Japp, först sa gyn att det var kört om jag får mens den här veckan men sen sa hon att det kanske går att fixa. Hoppas på den mens! Då blir det korta protokollet med 175 gonal-f.
  • Jooosen
    Ölandstoka skrev 2019-08-19 13:10:52 följande:

    Hoppas att ni slipper vänta två månader!

    Japp, först sa gyn att det var kört om jag får mens den här veckan men sen sa hon att det kanske går att fixa. Hoppas på den mens! Då blir det korta protokollet med 175 gonal-f.


    Okej då hoppas vi på det!! Denna väntan är ju så jobbig. Min kille sa nu att han skippar resan i sep om det sammanfaller samma datum!! Så skönt :). Blir korta för mig oxå igen. Startar på 150 tror jag. Exakt samma upplägg som för ett år sen. Håller tummarna att ni får starta denna mens!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Ölandstoka
    Jooosen skrev 2019-08-19 13:21:24 följande:

    Okej då hoppas vi på det!! Denna väntan är ju så jobbig. Min kille sa nu att han skippar resan i sep om det sammanfaller samma datum!! Så skönt :). Blir korta för mig oxå igen. Startar på 150 tror jag. Exakt samma upplägg som för ett år sen. Håller tummarna att ni får starta denna mens!


    Vad skönt att han är ok med det! :) Och tack för pepp, är bra med några extra tummar ;)

    Förra behandlingen fick jag bara ut sju ägg så hon tyckte att vi kunde börja lite högre, hoppas att det inte blir för mycket!
  • Jooosen
    Ölandstoka skrev 2019-08-19 13:30:50 följande:

    Vad skönt att han är ok med det! :) Och tack för pepp, är bra med några extra tummar ;)

    Förra behandlingen fick jag bara ut sju ägg så hon tyckte att vi kunde börja lite högre, hoppas att det inte blir för mycket!


    Okej men det låter ju logiskt att höja lite då! Jag fick ut 10 o börjar på 150 så 175 för dig känns ju rimligt! Blir säkert lagom :). Känner du dig optimistisk eller pessimistisk denna gång? Tyvärr känner jag INGET hopp alls....
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
Svar på tråden IVF hösten 2019