• LLW

    IVF hösten 2019

    Hej!

    Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!


  • Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Najo
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-21 08:06:48 följande:

    Tack <3 Hoppas man mår bättre snart, nu är vi vrak. Det blir ingen jul med familjen och alla spädbarn iaf. Vi firar jul själva vi två och vår lille hund. Måste skydda oss själva lute grann känner vi. Väntar på samtal från kliniken nu och hoppas det inte dröjer med insättning av nästa blasocyst, även om det säkert är ett litet skit embryo eftersom detta var bättre och det gick ju inte ändå.


    De kan bara de om det ser morfologiskt ok ut, inte inuti. Då måste man göra PGS vilket inte är tillåtet i sverige (dvs ta prov på blasto för att se om det är kromoaomavvikelser). Bara för att det ser bra ut "ockulärt" behöver det inte se bra ut inuti. Mina födda barn hade score på 7.5 resp 8.4 (av 10) och de är fullt friska. I höstas har jag fått 10 score på embryon som avstannat innan blastocyst. Så det behöver inte betyda så mkt!
  • Jagvetdåinte

    Fy fabian vad drygt. Måste vänta till mitten av januari med insättning av embryot i frysen. Nästa mens ska jag efter några dagar börja ta ägglossningstest. När jag får glad gubbe ska jag ringa kliniken. Då några dagar senare planeras insättning av embryot. Det är inte ovanligt att embryot inte klarar upptining å eftersom vi bara har ett i frysen finns det risk att de ringer när vi sitter på tåget till kliniken och säger att det inte blir någon insättning. Då får vi vänta ytterligare till nästa mens för att påbörja hormonbehandling. Å fäster inte embryot blir det likadant, vänta till nästa mens efter insättning. Kan bli långdraget det här. Å sen har de sommarstängt. Fy fan vilket vidrigt jävla år det här kommer bli.

    De sa oxå att det inte ens är säkert att jag var gravid, att det var hormonsprutan som fanns kvar i kroppen.

  • Ölandstoka
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-21 12:26:40 följande:

    Fy fabian vad drygt. Måste vänta till mitten av januari med insättning av embryot i frysen. Nästa mens ska jag efter några dagar börja ta ägglossningstest. När jag får glad gubbe ska jag ringa kliniken. Då några dagar senare planeras insättning av embryot. Det är inte ovanligt att embryot inte klarar upptining å eftersom vi bara har ett i frysen finns det risk att de ringer när vi sitter på tåget till kliniken och säger att det inte blir någon insättning. Då får vi vänta ytterligare till nästa mens för att påbörja hormonbehandling. Å fäster inte embryot blir det likadant, vänta till nästa mens efter insättning. Kan bli långdraget det här. Å sen har de sommarstängt. Fy fan vilket vidrigt jävla år det här kommer bli.

    De sa oxå att det inte ens är säkert att jag var gravid, att det var hormonsprutan som fanns kvar i kroppen.


    Kan verkligen relatera, ivf är en ocean av väntan. Kan, som du, redan nu tänka på nästa års sommarstängning. Tänker hela tiden "när mensen kommer", finns inte någonstan att säga att "kanske kanske att mensen inte kommer denna gång".

    Men samtidigt måste vi göra oss en tjänst och ha det bra också. Jag försöker tänka att jag tillåter mig själv att vara extremt ledsen, då är jag skyldig mig själv att må bra mellan varven också. Har lagt mycket energi på att vara glad och det har faktiskt känts bättre sist ivf misslyckades jämfört med första gången. Hoppas att du hämtar dig och kan ha en mysig jul med sambo och hund trots allt :)

    Sen är det lätt för mig att säga som ruvar, om en vecka när jag har mens kommer det att vara helt andra toner :P
  • pixie78
    nypan78 skrev 2019-11-20 10:46:43 följande:

    Jag förstår, åldern hos kvinnan har stor betydelse. Vi kan tänka oss gå över till äggdonation om vi inte lyckas med 3 avtalet nurå. EFtersom vår senaste grav var naturlig har jag lite hopp, dock hade bebisen kromosomavvikelser...

    Åker vi utomlands för behandling kanske det blir PGS


    Låter som lite samma historia som för oss. Blev också gravida naturligt men nipt visade kromosomavvikelse och det blev missfall v10. Fick i den vevan också veta att jag har genetiskt fel på en kromosom som kan föras vidare och orsaka missfall. Nu när vårt 3-pack är slut (gjort fem FET) kommer vi åka till Finland och göra PGS (PGT-A). Håller på att fylla i pappren och hoppas komma igång efter årskiftet. Var har ni funderat på att åka för att göra PGS?
  • Jagvetdåinte
    Ölandstoka skrev 2019-11-21 13:06:32 följande:

    Kan verkligen relatera, ivf är en ocean av väntan. Kan, som du, redan nu tänka på nästa års sommarstängning. Tänker hela tiden "när mensen kommer", finns inte någonstan att säga att "kanske kanske att mensen inte kommer denna gång".

    Men samtidigt måste vi göra oss en tjänst och ha det bra också. Jag försöker tänka att jag tillåter mig själv att vara extremt ledsen, då är jag skyldig mig själv att må bra mellan varven också. Har lagt mycket energi på att vara glad och det har faktiskt känts bättre sist ivf misslyckades jämfört med första gången. Hoppas att du hämtar dig och kan ha en mysig jul med sambo och hund trots allt :)

    Sen är det lätt för mig att säga som ruvar, om en vecka när jag har mens kommer det att vara helt andra toner :P


    Verkligen, försöker att vara positiv och glad. Men just nu tillåter jag mig att falla. Sen kan jag göra saker jag mår bra av. Och undviker sådant som får mig att på piss, som tex att undvika gravida kvinnor. Jag har tom börjat stå för att det är tufft för mig och det gör att allt känns mycket bättre. Slippa fejka. Hoppas du slipper mensen <3
  • nypan78
    Najo skrev 2019-11-20 10:52:18 följande:
    Har du/ni barn sedan tidigare? Du är fortfarande "rel" ung i sammanhanget. Jag var nästan 40 fyllda sist jag blev gravid på första ivf försöket som gav mig en helt frisk son
    Hej
    ja vi har 3 barn sedan tidigare som har blivit till på lite olika sätt, ivf, hormonstimulering etc. Detta blir en sladdis isf....så vi hoppas hoppas!
    Hur gammal är du nu?
  • Najo
    Ölandstoka skrev 2019-11-21 13:06:32 följande:

    Kan verkligen relatera, ivf är en ocean av väntan. Kan, som du, redan nu tänka på nästa års sommarstängning. Tänker hela tiden "när mensen kommer", finns inte någonstan att säga att "kanske kanske att mensen inte kommer denna gång".

    Men samtidigt måste vi göra oss en tjänst och ha det bra också. Jag försöker tänka att jag tillåter mig själv att vara extremt ledsen, då är jag skyldig mig själv att må bra mellan varven också. Har lagt mycket energi på att vara glad och det har faktiskt känts bättre sist ivf misslyckades jämfört med första gången. Hoppas att du hämtar dig och kan ha en mysig jul med sambo och hund trots allt :)

    Sen är det lätt för mig att säga som ruvar, om en vecka när jag har mens kommer det att vara helt andra toner :P


    Hur mår du i ruvandet? De 2 sista ruvningarna när jag inte blivit gravid har jag haft mer synptom. Båda ggr fick jag mensvärk 11 dgr e befruktning. I går 9 dagar e befruktning fick jag mer flytningar, inte bara på morgonen utan hela dagen. Samt svar mensvärk

    Men tyvärr har jag lärt mig att det inte behöver betyda ngt överhuvudtaget. Dessutom har jag inte sovit ett smack i natt, vaknat varenda timme. Vill bara sova.
  • Ölandstoka
    Jagvetdåinte skrev 2019-11-21 14:00:54 följande:

    Verkligen, försöker att vara positiv och glad. Men just nu tillåter jag mig att falla. Sen kan jag göra saker jag mår bra av. Och undviker sådant som får mig att på piss, som tex att undvika gravida kvinnor. Jag har tom börjat stå för att det är tufft för mig och det gör att allt känns mycket bättre. Slippa fejka. Hoppas du slipper mensen <3


    Att tillåta sig bryta ihop är också viktigt. Ta hand om dig :)

    Självklart hoppas jag att det inte kommer någon mens men jag har mer fokus på att jag hoppas att den inte kommer på söndag, ska på barnkalas då. Första ivf fick jag spottings på motsvarande den dagen så jag är väldigt nervös.
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-11-21 14:15:42 följande:

    Hur mår du i ruvandet? De 2 sista ruvningarna när jag inte blivit gravid har jag haft mer synptom. Båda ggr fick jag mensvärk 11 dgr e befruktning. I går 9 dagar e befruktning fick jag mer flytningar, inte bara på morgonen utan hela dagen. Samt svar mensvärk

    Men tyvärr har jag lärt mig att det inte behöver betyda ngt överhuvudtaget. Dessutom har jag inte sovit ett smack i natt, vaknat varenda timme. Vill bara sova.


    Jag känner verkligen ingenting. Alltså löjligt lite! Förut och vid min första ivf brukar jag vara öm i brösten efter äl/äggplock men jag har inte känt något alls i brösten sedan i maj. Trots en ivf och flera äl! Tar ju lutinus men märker inte av det alls, ska nog fråga om det när jag ringer in mens, känns konstigt, som att det inte fungerar.

    Jag är i och för sig så säker på att det inte kommer att fungera så jag känner inte efter så mycket.

    För din del låter det lite spännande iaf, kanske är något på gång :)
Svar på tråden IVF hösten 2019