• glitterhitta

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

  • Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • matf

    Har oron försvunnit hos er andra kring att graviditeten kan gå snett? Jag var väldigt orolig fram till vecka 13 för missfall, då jag känner många som fått det. Men jag kan inte säga att oron gått över. En bekant till mig födde sin dotter för ett par månader sedan i vecka 23 då förlossningen startade, hon levde 3 dagar sen orkade hon inte mer. Jag känner mig extremt orolig fortfarande för att för att graviditeten kan gå snett, att bebisen dör i magen eller att förlossningen startar för tidigt.

  • matf
    matf skrev 2019-11-22 15:22:02 följande:

    Har oron försvunnit hos er andra kring att graviditeten kan gå snett? Jag var väldigt orolig fram till vecka 13 för missfall, då jag känner många som fått det. Men jag kan inte säga att oron gått över. En bekant till mig födde sin dotter för ett par månader sedan i vecka 23 då förlossningen startade, hon levde 3 dagar sen orkade hon inte mer. Jag känner mig extremt orolig fortfarande för att för att graviditeten kan gå snett, att bebisen dör i magen eller att förlossningen startar för tidigt.


    Vill tillägga att jag därför inte köpt i princip något till bebis, lite kläder men det är kanske 5 plagg. En spjälsäng köpte vi också för det var så bra pris på den, men annars har vi inte köpt något. Andra som är gravida som talar så lyckligt om sina graviditeter verkar vara så säkra på att dom ska bli mammor, jag vågar verkligen inte hoppas att jag kommer bli det och vågar inte ta in detta att vi kommer bli föräldrar. Varit med om mycket traumatiska händelser i mitt liv med nära som gått bort i unga år, så jag tror det beror lite på det att jag aldrig tar livet för givet, för jag kan inte för att jag vet hur det kan gå och jag vill inte hoppas och tro för att allt kan gå i kras. Men det verkar som andra har så lätt för det
  • frikardellen
    matf skrev 2019-11-22 15:22:02 följande:

    Har oron försvunnit hos er andra kring att graviditeten kan gå snett? Jag var väldigt orolig fram till vecka 13 för missfall, då jag känner många som fått det. Men jag kan inte säga att oron gått över. En bekant till mig födde sin dotter för ett par månader sedan i vecka 23 då förlossningen startade, hon levde 3 dagar sen orkade hon inte mer. Jag känner mig extremt orolig fortfarande för att för att graviditeten kan gå snett, att bebisen dör i magen eller att förlossningen startar för tidigt.


    Min oro går upp och ner, har varit med om ett par missfall tidigare och känner liksom du, personer som förlorat barn sent i graviditeten. Min oro var som starkast fram till ca v 13 och har sedan lugnat sig lite efter ultraljuden (ett i v 15 och ett i v 20 ca) som visat att det hittills verkar bra. Har idag gått in i v 25. Att jag känner bäbisens rörelser lugnar också lite.

    Om din oro är jättestark och får dig att må dåligt så kanske din barnmorska kan remittera dig till någon att prata med, kurator eller mödravårdspsykolog? Stor kram till dig.
  • Anonym3323

    Jag är förvånad över hur stark man är ändå, vi blev ju gravida bara 5 veckor från att vår lilla pärla togs ifrån oss i vecka 9 i slutet av maj. Jag har inte varit så orolig trots att detta tog väldigt hårt på mig, och sörjer än idag idag trots att vi har vårt lilla mirakel i magen nu som är 23 veckor. Vi har instinktivt tagit varje dag som den kommer och tiden har konstigt nog gått väldigt fort ändå. Därför har vi inte heller köpt annat än kläder ännu, och jag känner väl ingen jättestress. Tänkte passa på att handla lite under Black Friday och sen efter jul :)

  • Lustablong

    Hej allihop!

    Jag kommer att lämna denna grupp då jag gått med i en Facebookgrupp där det är lite mer fart i, mer diskussioner osv som jag eftersöker.

    Hej då och Lycka till alla!!

  • Smurfan93

    Hej!

    Är nu gravid i vecka 23.

    Jag har fått problem med sömnen, vaknar mellan 4-5 varje morgon. I bland ännu tidigare och kan verkligen inte somna om. Känner mig ändå hyfsat pigg trots brist på sömn. Sover helt klart betydligt förre timmar nu än tidigare.

    Saken är den att jag efter en hjärnskakning numera är hjärntrött sen ett par år tillbaka. Sömn och återhämtning är därför superviktigt för att jag ska må bra. Är det någon som varit med om likande med sömnen och kan svara på hur länge en period med tidiga morgnar kan hålla i sig. Tips för hur jag kan lyckas sova lite längre tas tacksamt emot med! :)

  • Lita89
    Smurfan93 skrev 2019-11-24 07:50:42 följande:

    Hej!

    Är nu gravid i vecka 23.

    Jag har fått problem med sömnen, vaknar mellan 4-5 varje morgon. I bland ännu tidigare och kan verkligen inte somna om. Känner mig ändå hyfsat pigg trots brist på sömn. Sover helt klart betydligt förre timmar nu än tidigare.

    Saken är den att jag efter en hjärnskakning numera är hjärntrött sen ett par år tillbaka. Sömn och återhämtning är därför superviktigt för att jag ska må bra. Är det någon som varit med om likande med sömnen och kan svara på hur länge en period med tidiga morgnar kan hålla i sig. Tips för hur jag kan lyckas sova lite längre tas tacksamt emot med! :)


    Jag är likadan! Också i vecka 23. Jag vaknar med restless legs, kissnödig eller törstig och kan inte somna om. Jag har tyvärr inga tips, ville bara säga att du inte är ensam! även jag brottas med hjärntrötthet, överlever endast på inplanerade tupplurar under dagarna.
  • Mageric
    Lita89 skrev 2019-11-24 09:10:45 följande:

    Jag är likadan! Också i vecka 23. Jag vaknar med restless legs, kissnödig eller törstig och kan inte somna om. Jag har tyvärr inga tips, ville bara säga att du inte är ensam! även jag brottas med hjärntrötthet, överlever endast på inplanerade tupplurar under dagarna.


    Samma här, v 23 nu och sedan ca 3-4v vaknar jag 02 och är vaken till 03 varje natt, ibland med en timmes förskjutning men det är inte bara för att jag behöver gå på toa utan jag bara vaknar. Kan som tur är dock oftast somna om men blir ju bruten nattsömn. En kompis (och jag hoppas hon skojar haha) sa att kroppen ställer in sig på att man ska vakna och vara alert för bebisen sen så kroppen övar sig. Tack som fan att du genrepar 4 mån i förväg.
  • malinmyra

    Så himla lustigt, det är samma här. Trots att jag jobbar sena kvällar och alltid varit morgontrött, så kan jag inte sova länge nuförtiden. Men magnesium brustabletter hjälpte förövrigt mig när jag fick restless legs.

  • Lita89
    Mageric skrev 2019-11-24 10:32:09 följande:

    Samma här, v 23 nu och sedan ca 3-4v vaknar jag 02 och är vaken till 03 varje natt, ibland med en timmes förskjutning men det är inte bara för att jag behöver gå på toa utan jag bara vaknar. Kan som tur är dock oftast somna om men blir ju bruten nattsömn. En kompis (och jag hoppas hon skojar haha) sa att kroppen ställer in sig på att man ska vakna och vara alert för bebisen sen så kroppen övar sig. Tack som fan att du genrepar 4 mån i förväg.


    Åh nej!! :P hoppas hon skojade, det låter ju helt orimligt! Borde inte kroppen vila sig i form eller? Haha
Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL