• Anonym (ts)

    Tvångskonfiskera de rikas pengar!

    Sverige påstås vara ett av de ekonomiskt mest jämlika länderna. Bull shit! Sverige har den största förmögenhetsklyftan av alla västländer och den är växande. Det råder ingen ekonomisk jämlikhet i vårt land!

    Det innebär att vi i Sverige har en liten och väldigt rik överklass som sitter på en massa kapital och som parasiterar på oss arbetare.

    Och nej, jag är inte white trash socbidragstagare utan akademiker.

    Avskaffa den utsugande klassen. Vinsterna från vårt arbete tillhör oss!

    Den som inte bidrar till kollektivet har ingen plats i kollektivet. Hej då!

  • Svar på tråden Tvångskonfiskera de rikas pengar!
  • Virriga Vera
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 13:05:39 följande:
    Återigen, jag vill inte stjäla från andra. Jag argumenterar för att ingen ska stjäla.
    Det är exakt det du argumenterar för. Vad är konfiskering annat än legaliserad stöld?
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2019-08-06 13:32:38 följande:

    Du har valet att starta eget och behålla dina vinster själv. Vi har den möjligheten att starta eget, men det krävs att man har något att sälja och folk som vill ha de tjänsterna man säljer.

    Du har ett val.

    Själv känner jag mig inte som en slav, jag har inga kunskaper (och inte heller det intresset) att placera vinsten. En del av överskottet går faktiskt tillbaka till mig i form av lön, semester och annat. Ett aktivt val att vara anställd och inte egen företagare. Sambons två äldsta är egna företagare, den ena har varit tvungen att ta extrajobb, då det är fortfarande lång väg att få vinst i företaget. Den andra har ett aktiebolag tillsammans med andra, där de tar ut lön.

    Ofta får man slita dubbelt så mycket för att få samma summa i handen än som anställd.


    I ett kapitalistiskt system är alla människor antingen kapitalägare eller arbetare. En arbetare har inget kapital för skulle han ha det så skulle han inte vara arbetare utan kapitalägare. Att bli sin egen kräver kapital vilket arbetaren inte har och vilket i sin tur innebär att arbetaren aldrig kan bli sin egen.
  • Anonym (ts)
    Virriga Vera skrev 2019-08-06 13:44:41 följande:

    Det är exakt det du argumenterar för. Vad är konfiskering annat än legaliserad stöld?


    Man kan inte stjäla någonting som inte ägs eller kan ägas.
  • Anonym (ts)
    Virriga Vera skrev 2019-08-06 13:44:41 följande:

    Det är exakt det du argumenterar för. Vad är konfiskering annat än legaliserad stöld?


    Tycker du att man kan stjäla luft?
  • Don3
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 13:50:45 följande:

    I ett kapitalistiskt system är alla människor antingen kapitalägare eller arbetare. En arbetare har inget kapital för skulle han ha det så skulle han inte vara arbetare utan kapitalägare. Att bli sin egen kräver kapital vilket arbetaren inte har och vilket i sin tur innebär att arbetaren aldrig kan bli sin egen.


    Konstigt då att jag både är arbetare och kapitalägare. Jag äger kapital och aktier i företag. Men jag arbetar under någon annan.
  • Virriga Vera
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 13:52:23 följande:
    Man kan inte stjäla någonting som inte ägs eller kan ägas.
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 13:53:56 följande:
    Tycker du att man kan stjäla luft?

    Är du dum på riktigt eller spelar du bara?
  • Anonym (Vaf...)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 13:24:05 följande:

    En slav bestämmer inte över vinsterna som hans arbete genererar. En fri man behåller hela vinsten från sin arbetsinsats.

    Vad är en arbetare? Inte en fri man i alla fall då han aldrig kommer att få behålla hela vinsten som hans arbetsinsats genererar.

    Vad är en löneförhandling? Ett spel för galleriet? Inget som ändrar arbetarnas arbetsvillkor.


    Om du är missnöjd mitt din lön.. säg upp dig, utöver att du får ersättning för din tid och svvett, så har du även möjligheten att dra, vilket ingen slav hade.

    Vilka företag skulle stanna i landet (och erbjuda jobb) om ägarnas pengar konfiskerades?
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 13:50:45 följande:
    I ett kapitalistiskt system är alla människor antingen kapitalägare eller arbetare. En arbetare har inget kapital för skulle han ha det så skulle han inte vara arbetare utan kapitalägare. Att bli sin egen kräver kapital vilket arbetaren inte har och vilket i sin tur innebär att arbetaren aldrig kan bli sin egen.
    OK. Nu har, vilket du skrev tidigare, den stora massan nettotillgångar. Det finns faktiskt rätt många med arbetarbakgrund på rätt bra tillgångar i form av färdigbetalda hus, hus som de sparat ihop till, många gånger byggt själv och betalat helt själv.
    Jo, driftiga arbetare kan mycket väl bli egna, det finns många entreprenörer som är egna i Sverige, de arbetar inom bygg och anläggning t.ex.
    Åk till Småland, så kommer du möta egna företagare, med arbetarbakgrund, i nästan varje håla. Folk som äger och driver sina egna företag.

    Så det finns hur många sk arbetare som blivit egna i Sverige.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Vaf...) skrev 2019-08-06 13:57:29 följande:

    Om du är missnöjd mitt din lön.. säg upp dig, utöver att du får ersättning för din tid och svvett, så har du även möjligheten att dra, vilket ingen slav hade.

    Vilka företag skulle stanna i landet (och erbjuda jobb) om ägarnas pengar konfiskerades?


    Det som föder oss människor är jorden. Den har kapitalet lagt beslag på. Som arbetare kan jag därmed inte välja att gå min väg och bli min egen då det inte finns någonstans att gå. Jag har att välja mellan att slava åt kapitalet eller att dö. Det valet hade ju slaven också.

    Det kapitalistiska systemet är ingenting annat än ett modernare slavsystem.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2019-08-06 13:58:43 följande:

    OK. Nu har, vilket du skrev tidigare, den stora massan nettotillgångar. Det finns faktiskt rätt många med arbetarbakgrund på rätt bra tillgångar i form av färdigbetalda hus, hus som de sparat ihop till, många gånger byggt själv och betalat helt själv.

    Jo, driftiga arbetare kan mycket väl bli egna, det finns många entreprenörer som är egna i Sverige, de arbetar inom bygg och anläggning t.ex.

    Åk till Småland, så kommer du möta egna företagare, med arbetarbakgrund, i nästan varje håla. Folk som äger och driver sina egna företag.

    Så det finns hur många sk arbetare som blivit egna i Sverige.


    Jag pratar om ett helt världsomfattande och allenarådande system som bygger på att den stora majoriteten av människor brukas och utnyttjas.
Svar på tråden Tvångskonfiskera de rikas pengar!