• Anonym (ts)

    Tvångskonfiskera de rikas pengar!

    Sverige påstås vara ett av de ekonomiskt mest jämlika länderna. Bull shit! Sverige har den största förmögenhetsklyftan av alla västländer och den är växande. Det råder ingen ekonomisk jämlikhet i vårt land!

    Det innebär att vi i Sverige har en liten och väldigt rik överklass som sitter på en massa kapital och som parasiterar på oss arbetare.

    Och nej, jag är inte white trash socbidragstagare utan akademiker.

    Avskaffa den utsugande klassen. Vinsterna från vårt arbete tillhör oss!

    Den som inte bidrar till kollektivet har ingen plats i kollektivet. Hej då!

  • Svar på tråden Tvångskonfiskera de rikas pengar!
  • Anonym (rollT)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-05 13:11:44 följande:

    Vi tvingas jobba hårdare och hårdare men för vad? Jo för att de rika ska bli ännu rikare.

    Det har skett en enorm effektivisering de senaste decennierna pga teknikutvecklingen. Med andra ord producerar vi alltmer. Har vi arbetare fått högre löner, kortare arbetsdagar eller godare muffins på personalmötet? Nej, för att vinstökningarna hamnat i fickorna på de rika.

    Vi arbetare har också tvingats till att jobba allt hårdare och snabbare. Vi arbetar alltså hårdare. Har vi fått högre löner, kortare arbetsdagar eller godare muffins? Nej! Kapitalisterna suger ur våra kroppar. Vi slavar allt hårdare i vårt anletes svett för att en företagsägare ska kunna leva ännu flärdfullare liv utan att behöva jobba.


    "Vi arbetare"? Du var ju akademiker alldeles nyss? Du verkar inte ha koll på något över huvud taget, läs på om kommunism och se hur det gått i de länder där man försökt implementera den. Ledtråd: Inget vidare...

    Kommunismen är en vacker tanke i teorin; inte så fin i praktiken. Men det syns tydligt att du vill provocera, jag gratulerar till ett väl utfört arbete på den punkten. Antagligen det enda du gjort på sistone, också. 
  • Anonym (rollT)
    Anonym (Haha) skrev 2019-08-06 16:55:36 följande:

    Kan inte de fattiga skaffa bättre jobb än typ undersköterska, lära sig hantera en privatekonomi och inte skaffa barn innan de har ett sparkapital? Vara lite ansvarsfulla och intelligenta i sina livsval?

    Suck.


    Ja, vad bra det skulle vara om ingen blev undersköterska! Eller något annat mindre välbetalt, men för samhället direkt nödvändigt, jobb!

    Kan inte puckon skaffa sig en hjärna och ge fan i att skriva dumheter på internet...
  • Don3
    Anonym (rollT) skrev 2019-08-07 07:18:33 följande:

    Ja, vad bra det skulle vara om ingen blev undersköterska! Eller något annat mindre välbetalt, men för samhället direkt nödvändigt, jobb!

    Kan inte puckon skaffa sig en hjärna och ge fan i att skriva dumheter på internet...


    Hade du förstått marknadsekonomi hade du förstått att det hade varit jättebra för dessa jobb, då de hade fått betala bättre så helt plötsligt är undersköterska ett jobb med bra lön. Men så länge vi gödslar med arbetskraft på ett arbete kommer det aldrig få ett värde i pengar. Hur viktigt jobbet än må vara för samhället.
  • Anonym (rollT)
    Don3 skrev 2019-08-07 10:08:26 följande:
    Hade du förstått marknadsekonomi hade du förstått att det hade varit jättebra för dessa jobb, då de hade fått betala bättre så helt plötsligt är undersköterska ett jobb med bra lön. Men så länge vi gödslar med arbetskraft på ett arbete kommer det aldrig få ett värde i pengar. Hur viktigt jobbet än må vara för samhället.
    Jag förstår det, och du har alldeles rätt. Jag reagerade mer på den föraktfulla "tonen" ditt inlägg. Jag är så förbannat trött på alla som ser ner på undersköterskor och dylikt, de som menar att man måste vara korkad om man blir uska, man har inte intelligensen som krävs för något "bättre". Förstår du hur jag tänker?
  • Don3
    Anonym (rollT) skrev 2019-08-07 10:22:24 följande:

    Jag förstår det, och du har alldeles rätt. Jag reagerade mer på den föraktfulla "tonen" ditt inlägg. Jag är så förbannat trött på alla som ser ner på undersköterskor och dylikt, de som menar att man måste vara korkad om man blir uska, man har inte intelligensen som krävs för något "bättre". Förstår du hur jag tänker?


    Inte när du pratar om mitt inlägg då jag inte skrev det förra. Jag bara svara på ditt.
  • Anonym (rollT)
    Don3 skrev 2019-08-07 10:34:28 följande:
    Inte när du pratar om mitt inlägg då jag inte skrev det förra. Jag bara svara på ditt.
    Hoppsan, jag svarade visst fel person. Jag ber så ,mycket om ursäkt, jag var inte uppmärksam där. Det blir lätt så när man inte sovit en blund på hela natten...
  • Missermajser
    nihka skrev 2019-08-07 01:16:50 följande:
    Nej, det är inte naturligt att man äger resultatet av sitt eget arbete om man är anställd. Om man vill göra det startar man eget företag. Även mark behöver skötas och det kostar tid och pengar. Den som äger marken lägger tid och pengar på den.
    Mark och skogar ägs ju både av privat och av större organisationer i många former. Det är inte ofta som en privat ägare sköter om sin skog själv om den inte möjligen är väldigt liten. Vi kan vårda mark gemensamt med! 
  • Anonym (J)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-06 14:56:57 följande:

    Kommer att lämna tråden nu och dedikera min tid åt politiskt arbete istället. Rättvisa och solidaritet kommer att vinna!


    Lathet och stöld kommer inte vinna.

    Oavsett vad du kallar stöld.
  • Missermajser
    Don3 skrev 2019-08-06 13:56:00 följande:
    Konstigt då att jag både är arbetare och kapitalägare. Jag äger kapital och aktier i företag. Men jag arbetar under någon annan.

    Nu vet jag inte hur TS resonerar med arbetare och kapitalägare. Jag anser inte att särskil många företagare, höga tjänstemän med stor lön eller aktieägare är att betrakta som några egentliga kapitalägare.


    När värdet på dessa perasoners privatgendom överstiger deras belånade andel kanske och att de är så pass förmögna att kan fortsätta leva på sina tillgångar när de går i pension.


    Nu förhåller det inte sig så med det flesta utan de har stora lån även om de har hög lön och lite aktier här och där. Ha man spelat med duktigt i det sociala spelat och skaffat sig en god befattning kan man så klart leva gott men man kan fortfarande vara ÄGD!


    Du har förmodligen en lön som via sociala avgifter ska betala din pension iframtiden. Det vore ju ganska korkat att enbart göra egna uttag ur företagen och strunta i sociala avgifter.


    Sen ska man ju inte glömma ett den finns en liten grupp människor som äger oss alla då dom har så stort kapital att de KAN driva rörelser utan att betala ett öre i sociala avgifter för egen räkning. De KAN starta stora projekt utan att låna en krona om de vill. Dessa faller enligt mig under epitetet kapitalägare. Dvs de tillhär den grupp som faktiskt äger tillgångarna som vi andra arbetar för att få del av.

Svar på tråden Tvångskonfiskera de rikas pengar!