• Anonym (Varför ?)

    Är det inte märkligt att svenska män blir så oerhört provocerade Greta Thunberg?

    Är det inte märkligt att en 16-årig ung kvinna kan provocera svenska män så mycket att de måste håna, trycka ned, förlöjliga och i vissa fall även hota henne?

    Kan ni som skriver taskiga kommentarer om henne förklara det för mig?

  • Svar på tråden Är det inte märkligt att svenska män blir så oerhört provocerade Greta Thunberg?
  • Anonym (man kan)

    Inte för att göra mig märkvärdig i onödan men jag jobbar alltså med det koncept som kallas "klimatsmarta städer". En lyckad exportprodukt från svenska företag och myndigheter till stora delar av övriga världen. Framtidens städer anpassade till klimatförändringarna.

    Det här som du ser som alarmerande är sådant som jag hanterar i min vardag. Jag är med och löser de problem du ser framför dig.

    Bara som ett test: I stockholm bygger man just nu Nya Slussen mellan Mälaren och Saltsjön/Östersjön.

    I ett 100-årsperspektiv - hur mycket tror du man planerar för i kommande havsnivåhöjning när man bygger denna?

    Rätt svar: 1m på 100 år i världshaven men bara 0,5m i Stockholm pga landhöjnignen som pågår samtidigt.

    Så där har du en siffra som är realistisk och som bland annat SMHI jobbar med idag.

    1m på 100 år. 1cm om året. Pga klimatförändringens smältande isar.

    Hur mycket av en katastrof är det?

  • klyban
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 15:55:15 följande:
    Inte för att göra mig märkvärdig i onödan men jag jobbar alltså med det koncept som kallas "klimatsmarta städer". En lyckad exportprodukt från svenska företag och myndigheter till stora delar av övriga världen. Framtidens städer anpassade till klimatförändringarna.

    Det här som du ser som alarmerande är sådant som jag hanterar i min vardag. Jag är med och löser de problem du ser framför dig.

    Bara som ett test: I stockholm bygger man just nu Nya Slussen mellan Mälaren och Saltsjön/Östersjön.

    I ett 100-årsperspektiv - hur mycket tror du man planerar för i kommande havsnivåhöjning när man bygger denna?

    Rätt svar: 1m på 100 år i världshaven men bara 0,5m i Stockholm pga landhöjnignen som pågår samtidigt.

    Så där har du en siffra som är realistisk och som bland annat SMHI jobbar med idag.

    1m på 100 år. 1cm om året. Pga klimatförändringens smältande isar.

    Hur mycket av en katastrof är det?
    Inte ett enda ord om den ¨95% konsensusen, den går aldrig glömma om man ska ha en vuxen diskussion.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • oanonym

    Många är kritisk till att klimatdebatten är ensidig. Om man lyfter blicken bortanför Greta, så ser man att många gnäller på hela debatten.

  • Anonym (man)
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 15:23:51 följande:
    Plastavfall har ju inget med klimatfrågan att göra.

    De övriga tre:

    - Hur mycket torka menar du att det kommer att bli? Hur mycket svält?

    - Hur mycket tror du havsytan kommer att stiga och hur fort?

    - Hur många arter, på ett ungefär, tror du kommer att utrotas pga de pågående klimatförändringarna?

    Om du menar att läget är alarmerande så måste du väl ända ha något hum om storleksordningen på de problem du tar upp, eller hur?

    Saken är den att det finns ingen vetenskaplig samsyn på hur stora konsekvenserna blir. Det är helt enkelt för svårt att räkna ut.

    Men du vet att det är "alarmerande"?

    Det är precis den här typen av alarmism som FN-organet ovan kritiserar.
    Anonym (man) skrev 2019-09-17 15:01:41 följande:
    Japp, Greta har rätt, för vi kommer behöva göra stora förändringar i hur vi lever och hur vi nyttjar jordens resurser. Frågan är inte om vi kommer att göra det utan när vi kommer göra det och hur. Innan det skiter sig totalt och helst på ett ordnat sätt eller efter att det skitit sig totalt och vi blir tvingade att göra det ändå. Och det innebär att civilisationen som vi känner till det idag för att inte tala om att geografin kommer se annorlunda ut när stora landmassor ligger under vattenytan. Det beror ju på hur man definierar "civilisationen som vi känner till den idag"
    Ja, det beror på hur man definierar.

    Och jag tror att de flesta nog definierar vår civilisation som vår kultur, vårt folk, våra städer och länder, våra språk osv.

    Att folk flyttar, städer överges och nya städer kommer till - det är nog inte civilisationens upphörande.
    Anonym (man kan) skrev 2019-09-17 15:55:15 följande:

    Inte för att göra mig märkvärdig i onödan men jag jobbar alltså med det koncept som kallas "klimatsmarta städer". En lyckad exportprodukt från svenska företag och myndigheter till stora delar av övriga världen. Framtidens städer anpassade till klimatförändringarna.

    Det här som du ser som alarmerande är sådant som jag hanterar i min vardag. Jag är med och löser de problem du ser framför dig.

    Bara som ett test: I stockholm bygger man just nu Nya Slussen mellan Mälaren och Saltsjön/Östersjön.

    I ett 100-årsperspektiv - hur mycket tror du man planerar för i kommande havsnivåhöjning när man bygger denna?

    Rätt svar: 1m på 100 år i världshaven men bara 0,5m i Stockholm pga landhöjnignen som pågår samtidigt.

    Så där har du en siffra som är realistisk och som bland annat SMHI jobbar med idag.

    1m på 100 år. 1cm om året. Pga klimatförändringens smältande isar.

    Hur mycket av en katastrof är det?



    Allt detta kan nog sammanfattas som konformism och normalisering.
    Vi ska inte göra något åt problemen, vi ska bara låta det vara och anpassa oss till skiten som kommer.... för inte fan ska vi väl sluta konsumera mer än planeten klara, nejdå, vi ska bara vänja oss, 1 cm om året 
  • Smörjsmurfen
    Anonym (man) skrev 2019-09-17 17:17:01 följande:

    Allt detta kan nog sammanfattas som konformism och normalisering.

    Vi ska inte göra något åt problemen, vi ska bara låta det vara och anpassa oss till skiten som kommer.... för inte fan ska vi väl sluta konsumera mer än planeten klara, nejdå, vi ska bara vänja oss, 1 cm om året 


    Klimatförändringar är ganska normalt faktiskt och har alltid pågått, och inget vi kan påverka. Finns inget normalklimat som är oföränderligt. Att bara helt spontant fastställa att medeltemperaturen 1850 är någon form av Idealklimat och normalbild som ska eftersträvas är ju bara patetiskt.

    Man kan väl lika gärna fastställa att klimat runt år 1000 var det bästa, eller hur?

    Att däremot anpassa oss är betydligt klokare än att tro att vi kan ändra på något som påverkas av jordens bana, jordens lutning, solens aktiviteter mm.
  • Anonym (Klimathysterin inte G)
    klyban skrev 2019-09-18 06:14:17 följande:

    Och här har vi beviset på hur väl och stora framgångarna är som opinionsbildare.
    imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/35f7e170-e16c-4ed6-93ce-430fcd10524b&h=599&q=50&w=900&s=aac13bc090ff1a4a6d2aa8982599cd483c51f444


    Jag håller med om att hon har haft framgångar som opinionsbildare
    (men "hon" i detta fallet är väl mera korrekt de PR-människor, hennes anhang, entourage, etc, och/eller allt vad det nu kan vara som omger/snyltar på henne?)

    Dock anser jag inte att en artikel i Aftonbladet eller något liknande organ bevisar något annat än att en viss reporter möjligen har beslutat sig får att aktivt delta i marknadsföringen och PR-vågen?
  • Smörjsmurfen
    Anonym (Klimathysterin inte G) skrev 2019-09-18 12:10:25 följande:

    Jag håller med om att hon har haft framgångar som opinionsbildare

    (men "hon" i detta fallet är väl mera korrekt de PR-människor, hennes anhang, entourage, etc, och/eller allt vad det nu kan vara som omger/snyltar på henne?)

    Dock anser jag inte att en artikel i Aftonbladet eller något liknande organ bevisar något annat än att en viss reporter möjligen har beslutat sig får att aktivt delta i marknadsföringen och PR-vågen?


    Håller med.

    Aftonbladet och Expressen är extrema i sin rapportering om henne just nu, och har det som huvudnyhet varje dag. Och finns det inget speciellt att rapportera så gör man en nyhet av att hon åkt tunnelbana...

    Och det är ju tacksamt, för då slipper de skriva om det allt mer alarmerande förfallet i samhället...

    De medierna har en egen agenda, och har väldigt lite med seriös journalistik att göra.
  • Anonym (man)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-18 11:18:52 följande:
    Klimatförändringar är ganska normalt faktiskt och har alltid pågått, och inget vi kan påverka. Finns inget normalklimat som är oföränderligt. Att bara helt spontant fastställa att medeltemperaturen 1850 är någon form av Idealklimat och normalbild som ska eftersträvas är ju bara patetiskt.

    Man kan väl lika gärna fastställa att klimat runt år 1000 var det bästa, eller hur?

    Att däremot anpassa oss är betydligt klokare än att tro att vi kan ändra på något som påverkas av jordens bana, jordens lutning, solens aktiviteter mm.
    Absolut, men inte i den takten vi ser idag. Och naturliga klimatförändringar är något forskarna tagit med i beräkningen men kommit fram till att det vi ser idag beror på människan INTE naturliga förändringar.

    Det är väl inte alls klokare att anpassa oss till våran egen idioti, det är väl bättre att vi slutar bete oss som idioter?

    Du blandar ff ihop naturliga förändringar som vi inte kan göra något åt med förändringar som vi orsakat och som vi faktiskt kan ändra på.
  • Anonym (man kan)
    Anonym (man) skrev 2019-09-17 17:17:01 följande:

    Allt detta kan nog sammanfattas som konformism och normalisering.
    Vi ska inte göra något åt problemen, vi ska bara låta det vara och anpassa oss till skiten som kommer.... för inte fan ska vi väl sluta konsumera mer än planeten klara, nejdå, vi ska bara vänja oss, 1 cm om året 
    Så när jag presenterar fakta, vetenskap och verklighet så pratar vi inget mer om det utan vi börjar istället diskutera någon slags allmän konsumtionskritik?

    Ja, 1 cm om året.

    Så mycket mycket för "alarmerande". Så mycket för: "Vår civilisation kommer att gå under!"

    Vi har haft en pågående "klimatkatastrof" i Sverige under flera hundra år.

    Landhöjningen.

    Jag bor i skärgården. Här finns det mängder med övergivna gamla byar och fiskelägen efter att havsnivån sjunkit undan och gjort hamnarna oanvändbara.

    Utanför Luleå, uppför älven, ligger Gammelstad. Där låg Luleå innan landhöjningen tvingade folket att flytta till där Luleå ligger idag. 

    "Klimatflyktingar" redan för 200 år sedan.

    Men inte upphörde vår civilisation för det.
Svar på tråden Är det inte märkligt att svenska män blir så oerhört provocerade Greta Thunberg?