• Anonym (Normal)

    Ok att ridlärare ogillar övervikt hos elever?

    Jag rider sen några år på ridskola. Ridskolan har en viktgräns på ponny och storhäst (85kg) så att hästarna ska hålla och må så bra som möjligt. Jag har vid ett par tillfällen uppfattat att ridläraren ogillar övervikt hos folk. Det drabbar inte mig själv, men har hört andra som fått en och annan pik samt att dom endast får rida några få hästar eftersom dom räknas som mer viktbärande. Hur ser ni på detta? Jag har viss förståelse för om man inte själv orkar ut och springa med sin egen vikt varför ska ett djur tvingas släpa runt med på samma vikt? Samtidigt kan jag förstå om en och annan tar illa upp även om dom inte kan vara omedvetna om problemet.

  • Svar på tråden Ok att ridlärare ogillar övervikt hos elever?
  • Anonym (Kvinna)

    Ridklubben där mina tjejer rider har samma sak. Ponnyerna tar barn upp till viss länge och viss vikt beroende på ponnyn. Och hästarna tar max 80-90 kg utom två som klarar lite över 100 kg. Vi har barn som är överviktiga där och måste rida stora hästar då ponnyerna inte klarar av dom 60/70 kg som barnen i 10-13 år redan väger tyvärr. Men ridning är de ända dom utför inom rörelsen. Så det är bra att det finns gränser men ändå att det finns så dom överviktiga kan rida med och utföra någon träning för kroppen

  • Anonym (Ö)

    Känns ganska vettigt att man inte ska plåga djur...

  • Anonym (Kvinna)

    Sen är ridläraren öppen mot föräldrarna om dom frågar varför barnen ofta rider samma hästar att dom rider hästar som klarar vikten. Och ponnyerna gör inte det. Men dom säger och påpekar inte det till barnen vilket är bra med.

  • Sasu

    reglerna finns ju för hästarnas bästa, så om man har ett överviktigt barn får man vara beredd på att de får rida större hästar eller inte rida alls. Hästarna ska inte lida.

  • Anonym (Kvinna)
    Sasu skrev 2019-10-13 09:20:03 följande:

    reglerna finns ju för hästarnas bästa, så om man har ett överviktigt barn får man vara beredd på att de får rida större hästar eller inte rida alls. Hästarna ska inte lida.


    Håller med. Hästarna ska ju må bra och klara rätt mycket ändå som ridskolehäst
  • Anonym (M)

    Såklart aldrig okej att pika någon för dess vikt eller utseende i övrigt. Däremot såklart okej att överviktiga personer bara får rida ett fåtal hästar som klarar vikten.

  • Limeblad

    Du skriver inte vad du menar med pikar. Jag antar att du menar något mer än att säga vilka hästar en person kan rida på. För inte kan du väl mena att alla personer ska få rida alla hästar för att undvika att någons känslor såras? Att ha längd och viktkrav är nödvändigt för att hästarna ska må bra. Sen tycker jag visserligen att en ridlärare inte behöver kommentera valet av häst till större personer. Det är ju bara att tilldela en viktbärande häst utan att säga att det är för att den är viktbärande. Såvida inte den större personen frågar varför den inte kan få rida någon av de mindre/nättare hästarna. Då måste man kunna ge ett sakligt svar.

  • Anonym (Normal)
    Limeblad skrev 2019-10-13 09:30:16 följande:

    Du skriver inte vad du menar med pikar. Jag antar att du menar något mer än att säga vilka hästar en person kan rida på. För inte kan du väl mena att alla personer ska få rida alla hästar för att undvika att någons känslor såras? Att ha längd och viktkrav är nödvändigt för att hästarna ska må bra. Sen tycker jag visserligen att en ridlärare inte behöver kommentera valet av häst till större personer. Det är ju bara att tilldela en viktbärande häst utan att säga att det är för att den är viktbärande. Såvida inte den större personen frågar varför den inte kan få rida någon av de mindre/nättare hästarna. Då måste man kunna ge ett sakligt svar.


    Jag har hört ridläraren fråga undrande varför en vuxen elev kom ner med en annan häst än den tilldelats. Var självklart annan personal som ändrat häst vilket ridläraren borde förstått. Men vi som hörde det förstod direkt att ridläraren inte var nöjd med ändringen på tonvalet och rideleven förstod också anledningen. Vi andra kan däremot byta hästar sinsemellan utan att ridläraren bryr sig alls. Kan även dyka upp lite pikar om att folk borde träna mer när vi ska göra lite gymnastik på hästryggen. Det kan dock drabba vem som helst av oss men drabbar av naturliga skäl oftare dom mer rundlagda. Självklart ger ridläraren också en del positiv feedback när någon gått ner i vikt vilket är bra.
  • Kramklubba
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-13 09:18:49 följande:
    Känns ganska vettigt att man inte ska plåga djur...
    Håller med.
  • Anonym (B)

    Svårt att veta utan att du skriver vad ridläraren säger.

    Det är helt rätt att ridläraren inte låter hästarna fara illa , men hen får såklart inte säga vad som helt.

    Så ridläraren har rätt i sak men ska uttrycka sig professionellt , och inte på ett kränkande sätt.

    Men vissa människor blir kränkta av allting , även av fakta som är uttryckt neutralt och tar inte ett nej.

Svar på tråden Ok att ridlärare ogillar övervikt hos elever?