• Anonym (velig)

    Vet inte om pojkvännen är pappan

    Jag är 18 år och gravid i 7e månaden. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 5 år. Jag har varit otrogen några gånger och är nu orolig att han inte är barnets pappa? Han vet om att jag varit otrogen två gånger tidigare men vi har hittat tillbaka till varandra. Han vet inte om att jag var otrogen i samband med att jag blev gravid. Tycker ni att jag ska berätta för honom eller inte? Jag vill och hoppas ju att han är pappan.

  • Svar på tråden Vet inte om pojkvännen är pappan
  • Anonym (velig)
    Anonym (Fia) skrev 2019-10-23 16:38:55 följande:

    Ta ansvar säg att du inte vet om han är pappan 100% .

    Du får faktiskt stå upp för det du ställt till med.

    Väldig elakt om du låssas som ingenting.


    Om jag berättar att jag varit otrogen så kommer han att göra slut.
  • Tomelilla15

    Hej ts. Förstår att detta är svårt men jag skulle säga att du försöker undvika en jobbig sits nu genom att inte berätta om din otrohet men det kommer istället leda till mycket värre situationer i framtiden när du inte vet vem som är pappan. Allt möjligt kan hända, om barnet är sjukt på något sätt är det viktigt att veta genetisk historia, om barnet inte alls är likt din kille kan du få frågor på det och han kanske ändå börjar fatta misstankar. Dessutom riskerar du att sätta dig i en situation där du ljuger hela livet, tänk dig, HELA ditt liv med en osanning (att du inte säkert vet vem pappan är). Det är svårt att föreställa sig nu men försök tänka att du står med en 13-åring framför dig som själv börjat grubbla och undrar om du ljugit om vem som är pappan. Då har du både din egen livslögn att hantera och ett barn som tycker att dens mamma ljugit för hen hela hens liv. Jag tror Ts att detta bara blir värre med tiden. Du måste berätta för din kille nu och säga att ni gör ett faderskapstest så fort det går. Även om relationen med din kille skulle bli dålig så förtjänar han att få veta.

  • Tomelilla15
    Anonym (velig) skrev 2019-10-23 16:10:59 följande:

    Tack!

    Om jag inte skulle berätta något och han skriver på att han är pappan och i framtiden skulle göra ett faderskapstest som visar att han inte är pappan, vad händer då? Kan han avsäga sig barnet då? Den andra eventuellt tänkbara pappan är inte speciellt lik min pojkvän.


    Ja, om det visar dig att han inte är pappan så är det ju inte frågan om faderskap. Men tänk inte på det juridiska i första hand utan relationen. Den kärlek din kille kanske utvecklar för detta barn, den anknytning de får. Ska det bara ryckas ifrån dem båda? Du måste ta konsekvensen av din otrohet och berätta hur det är.
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (velig) skrev 2019-10-23 16:48:47 följande:
    Jag vet att det var jättedumt att vara otrogen, jag önskar att jag aldrig varit det. Om jag berättar för min pojkvän så kommer han garanterat att göra slut. När vi blev tillsammans efter den senaste otroheten så sa han att om det händer igen så kommer han aldrig bli tillsammans med mig igen. Jag vill verkligen inte att han ska göra slut med mig.
    Ja, men nu handlar det inte bara om dig och din kille längre, utan du ska bli mamma till ett litet liv och då måste du växa upp och ta ansvar. En del av det är att se till att du vet vem som är pappa till ditt barn.

    Sånt här har dessutom ofta en ovana att komma fram ändå förr eller senare. Det är bättre att alla inblandade får ta ställning till det här nu, än om några år.
  • Anonym (velig)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-23 16:59:06 följande:
    Ja, om det visar dig att han inte är pappan så är det ju inte frågan om faderskap. Men tänk inte på det juridiska i första hand utan relationen. Den kärlek din kille kanske utvecklar för detta barn, den anknytning de får. Ska det bara ryckas ifrån dem båda? Du måste ta konsekvensen av din otrohet och berätta hur det är.
    Så då skulle han kunna avsäga sig faderskapet? Han är jätte taggad på att få barn och älskar redan bebisen och det känns så hemskt att behöva ta upp det här. 
  • Tiina87

    Du borde absolut berätta och det skulle du gjort redan ett halvår sedan. Eftersom ni inte är gifta så görs väl en faderskapsutredning och det hade blivit pinsamt för dig om det kom fram att han inte var pappa.

  • Anonym (velig)
    Tiina87 skrev 2019-10-23 17:02:10 följande:

    Du borde absolut berätta och det skulle du gjort redan ett halvår sedan. Eftersom ni inte är gifta så görs väl en faderskapsutredning och det hade blivit pinsamt för dig om det kom fram att han inte var pappa.


    Gör man automatiskt en faderskapsutredning? Jag trodde att man bara skrev på papper?
  • Anonym (velig)
    Tiina87 skrev 2019-10-23 17:02:10 följande:

    Du borde absolut berätta och det skulle du gjort redan ett halvår sedan. Eftersom ni inte är gifta så görs väl en faderskapsutredning och det hade blivit pinsamt för dig om det kom fram att han inte var pappa.


    Gör man automatiskt en faderskapsutredning? Jag trodde att man bara skrev på papper?
  • Lånehajen
    Anonym (velig) skrev 2019-10-23 16:48:47 följande:

    Jag vet att det var jättedumt att vara otrogen, jag önskar att jag aldrig varit det. Om jag berättar för min pojkvän så kommer han garanterat att göra slut. När vi blev tillsammans efter den senaste otroheten så sa han att om det händer igen så kommer han aldrig bli tillsammans med mig igen. Jag vill verkligen inte att han ska göra slut med mig.


    Fast du får sätta dina egna önskemål åt sidan och inte vara egoistisk. Det är inte rätt mot din pojkvän varken att han ska ta ansvar för ett barn som eventuellt inte är hans hela livet eller att han ovetandes ska leva med någon som gått bakom ryggen på honom. Det är en tråkig situation du hamnat i men du får ta ansvar för att du varit otrogen upprepade gånger och kanske lär du dig något av konsekvenserna det kan få.
  • Anonym (K)
    Anonym (velig) skrev 2019-10-23 16:48:47 följande:

    Jag vet att det var jättedumt att vara otrogen, jag önskar att jag aldrig varit det. Om jag berättar för min pojkvän så kommer han garanterat att göra slut. När vi blev tillsammans efter den senaste otroheten så sa han att om det händer igen så kommer han aldrig bli tillsammans med mig igen. Jag vill verkligen inte att han ska göra slut med mig.


    Nähe, så varför var du otrogen då?

    För övrigt så är det inte synd om dig överhuvudtaget, inte ens lite. Det du gjort är fullkomligt vidrigt och bland det värsta, elskaste och mest egoistiska man kan göra mot någon annan, men du bryr dig inte, det vet jag eftersom folk som du saknar förmågan till att göra det.

    Nu vet jag att detta kommer låta oerhört konstigt och främmande men så här är det: detta handlar inte om dig och vad du vill och inte vill är fullständigt ointressant och irrelevant. Killen har rätt att veta att det kanske inte är hans barn (det borde han fått veta redan från början), barnet har rätt att få veta vem dens pappa är och den riktiga pappan och hans familj har rätt att veta att de har ett barn/barnbarn osv. Så att du inte vill bli lämnad av killen du uppenbarligen skiter i ändå spelar ingen roll. Ingen bryr sig. Du tycker dig vara stor och ?cool? nog att ha sex och bedra och såra folk, då är du stor nog att berätta om det också (även om jag vet att folk som du nästan alltid är så fega att de aldrig vågar stå för de gjort).
Svar på tråden Vet inte om pojkvännen är pappan