• Karl Alexander

    Hur gör vi raggandet jämställt?

    Som vi alla vet är det män som i 99 % av fallen raggar på kvinnor. Raggar = visar intresse, tar kontakt etc.

    Den sista procenten handlar ofta om då kvinnor ser en högstatusman som till exempel vd, entreprenör eller någon vars utstrålning visar att han är förmögen eller ambitiös.

    Allting annat i samhället ska ju vara jämställt, så hur får vi kvinnor att börja ragga på män? Vilka värderingar och budskap ska media lyfta fram för att ändra normerna?

  • Svar på tråden Hur gör vi raggandet jämställt?
  • Anonym (wolt)
    Lönnsirap skrev 2024-01-29 10:21:38 följande:

    Min uppfattning är att kvinnor definitivt tar första steget och "raggar", men att vi definitivt inte i samma utsträckning som män flirtar. Män är i högre utsträckning mer intresserade av fler partners än vad kvinnor faktiskt är. 

    Så det är inte så att vi kvinnor inte kan ta första steget, utan snarare att vi oftast faktiskt inte är intresserade.


    Ofta så vågar inte kvinnor, även om de är intresserade.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (wolt) skrev 2024-01-29 10:09:00 följande:
    Nej, alla kvinnor gör inte det. Många vågar inte. Rädda att få nej.
    Och det gör inte alla män heller. De är också rädda att få nej. 
  • Anonym (wolt)
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-29 10:23:41 följande:
    Och det gör inte alla män heller. De är också rädda att få nej. 
    Ja. Men då anses det vara omanligt. Det anses inte vara okvinnligt om en kvinna inte vågar.
  • Anonym (Julia)
    Lönnsirap skrev 2024-01-29 10:21:38 följande:

    Min uppfattning är att kvinnor definitivt tar första steget och "raggar", men att vi definitivt inte i samma utsträckning som män flirtar. Män är i högre utsträckning mer intresserade av fler partners än vad kvinnor faktiskt är. 

    Så det är inte så att vi kvinnor inte kan ta första steget, utan snarare att vi oftast faktiskt inte är intresserade.


    Instämmer med detta.

    jag flörtar och visar intresse när jag är intresserad av någon och det känns som det skulle kunna bli något bra. Men jag är inte attraherad av de flesta män, kanske en på hundra utseendemässigt och sen ska kemin klicka osv.
    han behöver inte vara vd, rik eller känd för att jag ska bli intresserad. Men humor, ambitioner och karisma är ju givetvis attraktiva egenskaper.
  • Anonym (wolt)
    Anonym (Julia) skrev 2024-01-29 10:32:03 följande:
    Instämmer med detta.

    jag flörtar och visar intresse när jag är intresserad av någon och det känns som det skulle kunna bli något bra. Men jag är inte attraherad av de flesta män, kanske en på hundra utseendemässigt och sen ska kemin klicka osv.
    han behöver inte vara vd, rik eller känd för att jag ska bli intresserad. Men humor, ambitioner och karisma är ju givetvis attraktiva egenskaper.
    Hur flirtar du och visar intresse?
  • Agda90
    AlbertSchweinstein skrev 2024-01-28 14:05:05 följande:
    Att ändra kvinnors värderingar, beteenden och vanor genom förändring av samhällsnormer. 
    Så kvinnor ska anpassa sig?

    Och du, det finns INGET i den här världen som kommer att få mig att ändra mina värderingar! Kan man inte leva upp till de ganska enkla krav som jag har så är man inte partnersmaterial.
    - hel och ren och vårdat yttre
    - kunna laga mat och ta hand om ett hushåll
    - inte förvänta sig att få allt serverat
    - inte vara en mamma gris
    - vara intresserad av ett aktivt liv som man som par kan göra tillsammans men även var för sig. 
    - samsyn vad gäller vad ett förhållande är för något. 
    - Att inte försöka ändra på mig

    Det sist nämnda gör ju att du hade varit rökt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (wolt) skrev 2024-01-29 10:25:37 följande:
    Ja. Men då anses det vara omanligt. Det anses inte vara okvinnligt om en kvinna inte vågar.

    Spelar det någon roll varför man inte vågar ragga eller vad folk tycker om det?

    Alla män raggar inte och alla kvinnor raggar inte. 


     

  • Anonym (wolt)
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-29 10:37:39 följande:

    Spelar det någon roll varför man inte vågar ragga eller vad folk tycker om det?

    Alla män raggar inte och alla kvinnor raggar inte. 


     


    Nej, eftersom kvinnor inte kallas okvinnliga då, så spelar det ingen roll förstås.
  • Agda90
    Anonym (Anna) skrev 2024-01-29 10:37:39 följande:

    Spelar det någon roll varför man inte vågar ragga eller vad folk tycker om det?

    Alla män raggar inte och alla kvinnor raggar inte. 


     


    Jag raggade väldigt sällan för det jag såg var inte av intresse direkt. 
  • Trent
    Anonym (wolt) skrev 2024-01-29 10:10:24 följande:
    Du menar att kvinnor raggar på jobbet?
    Kvinnor säger att de är där för att jobba. Inget annat.
    Har du alltså frågat alla kvinnor?
Svar på tråden Hur gör vi raggandet jämställt?