Appen
Syftet med I Phone-appen är svårt att missuppfatta.
”Undrar du om du skulle vara sötare och stiligare med ett smalt ansikte och större ögon? Måste du gå till en plastikkirurg för att få ett finare ansikte? Med Slim Booth-appen får du smalare ansikte och större ögon på ett kick. Vilken bra grej! Du behöver inte gå till en plastikkirurg och du sparar både tid och pengar” skriver företaget Dim Dim Sum i beskrivningen.
Slim Booth är inte det enda appen där användarna kan förändra sitt utseende.
Men det som fått många att reagera på just denna är att den marknadsförs med bilder på barn och att den formgetts på ett sätt som generellt tilltalar barn.
Trots att appen är från 2011 har flera medier nyligen uppmärksammat den, bland annat efter att Caroline O'Sullivan, chef för den irländska välgörenhetsorganisationen Irish Society for the Prevention of Cruelt to Children (ISPCC), riktat kritik mot den.
– De blir fråntagna sina barndom när de kastas in i vuxenvärldens ideal. Det är inte bra när appar och spel uppmuntrar barn till att tro att deras utseende kan eller bör ändras till en konstgjord norm , säger hon till Irish Daily Mail.
Flera medier har försökt att nå Dim Dim Sum har för en kommentar utan att lyckas.