• Lilith74

    Svenskar på Irland del V

    Å andra sidan kan man väl tycka att en snubbe som bor i Sverige i tre år ska kunna språket? Eller är det för höga krav?
    TÄNK er bara om vi försökte få jobb och respekt här på Irland utan att kunna ens grundläggande engelska!!
    Men så resonerar de flesta med engelska som modersmål, de tycker att alla andra ska lära sig språket men inte de själva.
    Vi har bestämt att engelska och svenska är språken i vår familj, innan samtliga i familjen kan båda språken ska vi inte introducera Irish. Något att ta efter?

  • Lilith74

    Ja Irrajk, din snubbe är ju verkligen positiv han också!

    "I think there is something mad going on with some middle aged Women in Sweden, they seem to always be insane social democrats aged 48 - 60 as well, thank goodness they are no longer in control of the country"

    och allt annat han skrivit här, bland annat om att jag är en 12-åring som pratar om Britney Spears för att jag är rädd för trafiken här! Han verkar ha problem med kvinnor, som skriver att kvinnor är som gäss och att det är fel på alla kvinnor i medelåldern i Sverige, inkl. din egen mamma.

    Jag tycker att din sambo har klampat runt som en elefant härinne i det han skrivit och förstört en lång rad av trevliga trådar. Jag har känt mig ledsen över att inte bli trodd, ledsen över att bli hånad i min egen tråd, ledsen för att pekas ut som någon slags negativist. Om du läser tillbaka i de tidigare trådarna är det mycket positivt om Irland, men i den här tråden ville jag och ett par till vräka ur oss lite.

    Givetvis är de som bor i Sverige välkomna in här också, vi har flera sådana, men man är inte välkommen om man kör en privat hatkampanj mot kvinnor och mot sådana som inte hyllar Irland varje sekund.

  • Lilith74

    Skönt att NÅN mer ser vad som skett!
    Bor du här Perikles?

  • Lilith74

    Ennis!!! Min älskling (maken alltså) är från en by nära Ennis. Jag tror att han till och med är född på BB i Ennis, det fanns där då. Hur hamnade du där, vad spännande! Ennis är känt för all musik, vi har varit där några gånger på sessions. Vi bor dock i Co Cork och är inte så mycket i Clare längre.
    Åker du nånsin till Irland nu?

  • Lilith74

    Vilken supercool ölburk du har! Den gamla Tuborg-burken, eller hur?
    -Du Perikles, kan du sige mig, hvornaer smager en Tuborg bedst?
    -Hvergang!

  • Lilith74

    Nej svenska killar är inte alltid så kul!!! Innan jag träffade maken var jag ihop med en HORRIBEL svensk snubbe! Han var medlem i en fylleorden, hans åsikter var moderna 1750, han och hans bror var nästan incestuösa! Så sent som idag låg jag och tänkte vilken tur jag har som träffat maken!

    Men det finns också killar här som är väldigt nedlåtande mot kvinnor. Man skämtar om kvinnor, gör sig lustig över kvinnor, ser dem sällan som jämlike. Utom lilla mamma som är helig, vilka dumheter hon än kläcker ur sig. Hora eller Madonna-syndromet, kallar jag det.

  • Lilith74

    If u are able to read u will quickly see that I wrote "ADULT" - I have studied Irish as an adult.

    For the rest of your message - yeah, whatever.

  • Lilith74

    Men jisses Irrajks sambo. LÄS vad du själv skriver innan du trycker på "Posta inlägget"!
    "I have a number of friends in Sweden, with really high paid jobs, in their mid to late 20s, highly intelligent respectable, successful Swedes. Every one of these people voted for " the alliance ", just as I did"
    Jaha oj vad imponerad jag blir!!

    Jag har inte skrivit en stavelse om din morsa, jag har skrivit generellt om irländska män. Och det finns det ingen anledning att ändra på.

    Ni har ju en egen tråd, vad är det för fel på den?

  • Lilith74

    *GÄSP* vilka skrytmånsar det finns! Vi som hade det så trevligt, Perikles!

  • Lilith74

    Jag känner fler välbetalda och smarta typer än du och alla dom röstade på annat än alliansen!

    *sliter upp hinken, spaden och placerar mig i sandlådan*

  • Lilith74

    I don't agree. And we see what kind of people you vote for, those who not even bother paying their TV-license. I wouldn't give a flying fuck for people who spit on public service, spit on the common good that does exist in Sweden. You clearly know nothing about the increased state debt 1991-94 and increased unemployment those years.

    Look at you again, looking down on people who disagrees with you, calling us 12-years old!

    In what way am I not intelligent - are only those that agrees with your opinions intelligent?

  • Lilith74

    "I think it is the pair of you that aren't reading the thread posts carefully before floundering around like a couple of 12 year olds. Clearly not every Swede is intelligent, the pair of ye with your narrow minded attitudes have proved that, thanks."

    Läs och begrunda vad vår kloke kelt har att säga.
    Trevlig stil! Och vad är det för fel på den nya tråden?

  • Lilith74

    Irrajks sambo: Man behöver inte skriva positiva saker om Irland i den här tråden. Den är som en ventil för oss som bor i detta efterblivna men också trevliga land. Vi FÅR skriva att vi hatar Irland och det irländska folket om vi vill, du får vara snäll att acceptera att vi tycker olika.
    Jag antar att du är en sådan som hävdar att "det är roligare att rösta ja" - (man får anta att de som anser det även säger ja till nekrofili och kannibalism) men i den här tråden behöver vi inte vara tillkämpat positiva, det får jag nog av när jag konverserar mina irländska grannar över häcken. I denna tråd är det fritt fram att vräka ur sig.

    Du har bott i Sverige i tre år och kan inte antas veta allt vad moderaterna ställde till med 1991-94. Trots dina många svenska flickvänner. Jag skulle aldrig drömma om att påstå att jag visste allt vad fine gael och fianna fail gjort de senaste åren! Ödmjukhet är ett fint och bra ord som vi alla kan lära oss en del av. Du är säkert trevlig, vettig och vittberest, men det du skriver saknar ödmjukhet.

    Det är grovt att du fortsätter mena att jag ljuger om att folk kört in i min bil. Att du skriver så visar att du inte förtjänar någon som helst respekt eftersom du inte respekterar andra.
    Trots detta ber jag dig stanna i din egen tråd nu och sluta förstöra denna med dina ganska elaka påhopp.

  • Lilith74

    "You haven't had one positive remark to say all through it."

    Och? Jag behöver inte skriva något positivt om någonting, eller måste jag det enligt FL:s regler? Visa då den paragrafen!
    dessutom visar du än en gång att du inte läser - jag var tex. full av lovord över Irlands förlossningsvård.
    Man ska vara postiv om det finns bra saker att berätta om, annars är det bara förljuget.

    Irrajk - du bör lägga till i din trådstart att man inte får klaga på Irland eller berätta om otäcka upplevelser i den irländska trafiken, för då kommer din sambo med storsläggan och påstår att man ljuger.

  • Lilith74

    Cicci! Vad jobbigt du hade det! beklagar ditt missfall också, jag hade ett sommaren-04 och det är hemskt. Låter som rena farsen att inte få hjälp när man behöver det!!!

    MEN - mina erfarenheter från detta område är kanon.
    Jag hade svårt att bli gravid (PCO) och fick gå på en helt gratis infertilitetsklinik. Fick banta en massa och så men blev gravid med hjälp av en medicin. Den graviditeten slutade i missfall och då var de jättesnälla och förstående, ringde hem från sjukhuset dagen efter för att fråga hur jag mådde. Sedam ringde de igen och bokade in mig på infert-kliniken igen, så att jag inte skulle behöva vänta för länge.

    Sedan graviditeten, jag hade en riskgraviditet och fick komma in ofta. Det var lite jobbigt att träffa olika hela tiden, de fick sitta och läsa in sig på min journal varenda gång.
    Men sedan gick vattnet nästan en månad för tidigt och jag lades in genast. I tvåbäddsrum. Där fick jag stanna tills förlossningen satte igång, det kändes enormt mycket tryggare än att vara hemma. Sedan föddes Clara i vecka 36+3, min man var med och uppmuntrades att ta del i allt som hände. Barnmorskorna var underbara, stöttade, hjälpte, utan att vara ivägen eller påträngande.

    Lokalerna är urgamla och bedövningarna inte de modernaste, gammaldags epidural, lustgas och pethidin är det som finns, ingen massage, akupunktur, stand-up epidural, ingen bassäng eller liknande. Jag klarade mig lyckligtvis med lustgas, ville inte ha en sån epidural som man blir förlamad av. En annan kvinna födde samtidigt i rummet, men det struntade jag faktiskt i då. Man har annat att tänka på.

    När bebisen fötts hamnade hon på neo-natal, föddes i vecka 36+3. Jag ville amma och de uppmuntrade de enormt. Så bra neonatalvård tror jag inte man kan få någon annanstans i världen. Clara hade en egen barnmorska hela dagen, de var en morska på två bebisar på natten. hela tiden såg de till henne, klappade henne om hon var ledsen, tog upp henne, brydde sig 100%. Hon hade gulsot och låg under sollampa, så jag kunde inte vara i rummet hela tiden. Hon hade ett eget litet rum också men amningsstol, amningskudde, tvättfat, kuvösen. Jag fick hjälp hela tiden med amningen och kunde tom. välja vilken barnmorska jag ville ha till hjälp.

    Min man fick inte sova över, det var jobbigt. Jag var jätteledsen i början, baby blues + att jag inte hade henne hos mig. Men jag fick faktiskt eget rum efter tre nätter, den andra mamman åkte hem och ingen annan kom. Min man fick vara där hela dagen men det var jobbigt när han måste åka hem.

    Ska jag klaga på något så är det maten, den var helt hopplös. Tre black puddings och en hög med chips - inte så lätt att få igång amningen på. Men folk kan ju ta med mat.

    Detta var i Cork. Vill du veta exakt vilket sjukhus och vilken läkare etc så PM:a mig.
    Men mina upplevelse av att föda barn här är jättebra.

  • Lilith74

    Ciccin3: Ska sanningen fram så tyckte jag att det var jobbigt att amma offentligt. Undrar om jag skulle tycka det i Sverige, jag tror inte det. Men det kändes jätteegendomligt. Jag gjorde det ändå några gånger (amningen gick inte så bra tyvärr) och det funkade ju men kändes udda.
    På en del ställen finns det ju amningsrum men sitta där och gömma sig?
    Jag ler alltid vänligt mot ammande mammor som jag ser, en del ser man faktiskt ute, för att de ska känna stöd.

    Barnuppfostran är ett kapitel för sig. Speciellt illa tror jag det är på landsbygden. Min dotter har kusiner som fått stryk varje dag, jag har sett pappan slå pojkarna med en brödkavel. Örfilar, sparkar, slag med tillhyggen. Deras femåring kunde inte prata, han pratade som min 16-månaders ungefär. Lyckligtvis sa en socialarbetare till att våld kan hindra talutvecklingen så nu har det faktiskt blivit bättre. När vi var där sist slog de inte barnen. Vi sade ju till innan men det lyssnade de inte på.
    Barnens rättigheter MÅSTE stärkas här.

  • Lilith74

    Jag kan köpa galonoverall till dig, Solobad! De har sådana på Blarney Woolen (Woollen? Wollen? Wolen? Hur fan stavas det ?) mills!

  • Lilith74

    Jag satte in deg idag Solobad.
    Stort tack för att du fixade, vi använder kalsipperna varje dag!

Svar på tråden Svenskar på Irland del V