Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

    Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!

    jag har en sprayflaska med såpvatten.. vanlig grönsåpa o vatten alltså..

    lätt att använda överallt i huset till allting när man vill ha något rent...

    brukar ha flaskan när jag dammtorkar hemma, bara att spraya på och torka med torr trasa.

  • Nyfiken gul

    om man är i båten, stugan, husvagnen, tältet o ska använda en slö kniv kan man lätt o enkelt få den vass igen....

    ta undersidan på en porslinsmugg eller tallrik - den oglaserade kanten alltså... för knivbladet fram o tillbaka ett antal gånger så är kniven vass igen!

    Bästa husmorstipset alla kockar får lära sig!

  • Nyfiken gul

    Apropå teflon:

    Att hålla teflonpannan i gott skick:

    *alltid bara träredskap i pannan! Inga plastspadar o absolut inga metallföremål , inte ens en gaffel!

    *Diska ur den så fort du använt den. Torka ur med papper eller låt torka på svag värme på spisen.

    *ALDRIG någonsin lämna kvar matrester i den som torkar....

    *ALDRIG någonsin stapla disk i stekpannan som ligger längst ner i diskhon

    *INTE diska i dismaskin!!

    *Blötlägg gärna pannan om du gjort kladdiga såser eller dyligt o inte kan diska på en gång...

    *undvik ALL form av skrap i pannan... Inga vassa svintos, inga vassa diskborstar, inga vassa skrapningar med redskap.... diska ur med mjuk svamp eller trasa.

  • Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2006-09-18 15:15:01 följande:
    Apropå teflon:Att hålla teflonpannan i gott skick:*alltid bara träredskap i pannan! Inga plastspadar o absolut inga metallföremål , inte ens en gaffel! *Diska ur den så fort du använt den. Torka ur med papper eller låt torka på svag värme på spisen. *ALDRIG någonsin lämna kvar matrester i den som torkar.... *ALDRIG någonsin stapla disk i stekpannan som ligger längst ner i diskhon*INTE diska i dismaskin!!*Blötlägg gärna pannan om du gjort kladdiga såser eller dyligt o inte kan diska på en gång... *undvik ALL form av skrap i pannan... Inga vassa svintos, inga vassa diskborstar, inga vassa skrapningar med redskap.... diska ur med mjuk svamp eller trasa.
    Fortsätter:

    *förvara pannan upp - o - ner i skåpet... INGENTING ska ställas innuti stekpannan....
  • Nyfiken gul

    Svarta kläder brukar ha en tendens att få vita lite klibbiga fläckar under armarna ibland...

    Det är INTE svett utan det är metallerna i våra Deos vi använder...

    om du måste ha en stark deo - se till att du är torr under armarna INNAN du drar på dig din svarta topp eller t-shirt...  svårare än så är det inte att bli av med fläckarna..

  • Nyfiken gul

    Såna här små flaskor man får ibland med lotions typ flaskor som rymmer kanske en halv deciliter högst...

    såna sparar jag på - sköljer ur när dom är tomma -

    Sen häller jag upp tvål, schampo och balsam i när jag ska ut o resa ett par dagar... Perfekt att ha med i liten ryggsäck eller necessär och perfekt för kompact packning på typ MC:n, tältet, husvagnen - där man helst vill ha små förpackningar.

    såna har jag dessutom alltid nedpackade i min övernattningsväska  så det alltid finns om jag ska iväg någonstans o sova nån enstaka natt...

  • Nyfiken gul
    Kanske kanske inte skrev 2006-10-05 16:38:27 följande:
    Hur sören får man bort den vita hinnan efter spolglansmedlet??? Har provat att diskadem.Putsa dem med fönsterputs.Någon som vet för jag blir tokig!!!!
    det där beror snarare på diskmaskinen -  spolglansmedel ska vara avsköljt när disken är klar - spolglans ska ju göra att glasen är repfria, förblir klara och inte "gnisslar"...

    sitter spolglansen kvar är det diskmaskinens fel...
  • Nyfiken gul

    det händer då o då att man ska iväg någonstans o har en present med sig o man har inget omslagspapper hemma...

    jag brukar lösa det genom att ta ett par fina blad ur en veckotidning eller en katalog eller för barn serietidningar...

    det funkar precis lika bra och är jättefint!!

    ----

    i samma anda som tipset ovan: under året som går brukar jag samla på mig affischer, plansher o liknande ur tidningar och använda som omslagspapper till presenter av olika slag, inte bara paket kan man slå in utan även burkar, flaskor o annat som kanske behöver en liten touch för att bli en snygg present. På så sätt har man presentpapper som passar alla tillfällen.

    samma sak med presentsnören, alla former av fina band eller snören som är över 20 cm långa sparas och används till allehanda paket o presenter.
    Jag brukar fynda ibland på textilbutiker när det är rea bland olika band o snören o köpa på mig flera olika varianter.

  • Nyfiken gul

    bananflugor/husflugor/blomflugor

    Tips från ANTICIMEX:

    *dom älskar fuktighet- rensa alla ruttna blad o blommor i krukväxterna o se till att blomjorden blir riktigt torr innan du vattnar.

    *håll rent i köket - ta upp matrester genast från diskho o slask .

    *har du matsopor under diskbänken - ta genast ut soppåsen även om den inte är full.

    *låt inte gamla tallrikar o glas stå framme med matrester på - skölj av o stoppa in i diskmaskinen eller diska direkt.

    *se till att du har rena disktrasor

    *rensa bland frukten i fruktskålen och ta bort bruna bananer o fläckiga äpplen på en gång.


    * lämna inte glas med saft eller annat kvar i på nattduksbord eller rumsbord


    * låt inte mat stå framme i onödan. ställ in direkt i kylskåpet efter ni ätit klart. diska ur fat o karotter och kastruller.


    *rensa fickor o väskor på bananskal , bullpapper och släng INTE äppelskrott o matrester i papperskorgarna i era sovrum!


    *ta bort gamla bindor/tamponger o bebisblöjor - kasta ut på en gång o samla inte på hög...


    *var noga med kattlådor och djur i bur - se till att det alltid är rent o fräscht.

    *håll rent i badrummet - dom vill oftast lägga ägg i golvbrunnar. Spola ur golvbrunnar med hett vatten + klorin eller ättika. Städa o håll rent under badkar och i handfat.

Svar på tråden Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!