• jasmine

    Prolaktin

    Hej,
    jag var i förra veckan hos min gyn då jag undrarde varför det kommer mjölkliknande vätska från mina bröst om jag klämmer på dem. Min gyn tyckte att detta var konstigt då jag aldrig har fått barn eller varit gravid och då dessutom mensen är helt regelbunden. Tog i alla fall ett blodprov för att mäta prolaktinvärdet.

    Har hört att man ej ska vara stressad vid denna provtagning då stressen i sig tydligen kan påverka värdet. Problemet för mig är att jag är fruktansvärt spruträdd så ett blodprov i sig innebär hög stress för mig. Har ni hört att stressen kan påverka prolaktinet?

    Vilka prolaktinvärden ska man egetnligen ha?

    Är det någon här som har mjölkliknande vätska i brösten utan att vara gravid eller utan att ha förhöga prolaktinvärden?

  • Svar på tråden Prolaktin
  • jasmine

    Hej igen,
    fick mitt provsvar idag, prolaktinvärde 16. Min gyn sa att värdet ska ligga mellan 10-20 så mitt ligger inom en ok gräns. Är det någon som vet om prolaktinprover egentligen ska tas på fastande mage? Mitt gjordes inte det. Frågan är ju nu varför jag har mjölk i brösten trots att prolaktinet var ok. Min läkare sa bara att det kan man inte veta, men jag skulle gärna vilja ha en lite mer vetenskaplig förklaring.

Svar på tråden Prolaktin