• Krstajic

    Mitt arbete, Legosoldat, frågor?

    Jag arbetar som "contractor" (Legosoldat) åt Blackwater Usa. Ett väldigt intressant jobb. Jobbar främst nere i Irak och Afghanistan. Så om ni har några frågor angående mitt jobb som contractor så skriv :) mvh K

  • Svar på tråden Mitt arbete, Legosoldat, frågor?
  • spiritsinlove
    Krstajic skrev 2007-04-29 00:30:02 följande:
    Precis som vilken kille somhelst som gör utlandstjänst.
    Antar att personen som skrev påståendet (och även jag) skulle ifrågasätta honom på samma sätt.
    - alla stavfel är medvetna -
  • Krstajic

    Nej det skulle hon inte

    "jag tjänar 10ggr mer som legosoldat" citerade hon. då jag sa att jag kunde fått en militärkarriär istället. Så du ser, det var pengarna.

  • spiritsinlove
    Krstajic skrev 2007-04-29 00:33:59 följande:
    Nej det skulle hon inte"jag tjänar 10ggr mer som legosoldat" citerade hon. då jag sa att jag kunde fått en militärkarriär istället. Så du ser, det var pengarna.
    Så du menar att personen ifråga tycker att ditt val av sysselsättning är dumt enbart p.g.a. pengarna? Inte annars? Det var p.g.a. pengarna du tjänar hon/han skrev "Det måste fattas något i ditt huvud"..? Inte alls p.g.a. sysselsättningen i sig?
    "Det måste fattas något i ditt huvud" hade hon/han alltså skrivit även om du tjänade pengar på typ ett hunddagis??
    - alla stavfel är medvetna -
  • Krstajic

    Vad är det som fattas då?

    Att jag är därför att bibehålla säkerheten efter amerikanernas misslyckande? ska vi bara lämna Irak och låta shia och sunni muslimerna ha ihjäl varandra?

  • Krstajic

    En polis är beredd på att döda, en soldat likaså. Jag är där för att bibehålla säkerheten.

  • Man80

    Krstajic; du skrev detta tidigare i tråden;

    "Jag ser bara pengarna i det. inga moraliska eller politiska aspekter. Jag personligen gillar inte Usa`s politik. Dom har bombat mitt hemland serbien sönder och samman. Men är man militär så är man. Då tar man order. "

    Med andra ord skiter du säkerheten pga moraliska skäl som en soldat i tex Sveriges utlandsstyrka gör, du bryr dig om säkerheten för att få in mer cash och inget annat.

    Hade varit intressant den dag ni legoknektar får pengar från Sunni och Shia i Irak som ligger tre-fyra gånger över era löner och ni (säger inte du personligen men däremot andra knektar) vänder vapnen mot koalitionen eller tom sina (fd) kollegor.

    Jag säger det igen, det finns så många inhyrda legosoldater i Irak för statistikens skull. En död legosoldat syns inte i politiska debatten i USA men varje amerikansk soldat gör detta.

    Legosoldater är ett steg i helt fel riktning för att vinna en konflikt. Men vad bryr sig en legosoldat om det? "Den enes död, den andres bröd..."

  • Visalicious

    Personligen vänder jag mig helt emot att TS infört och använder sig av definitionen på legosoldat på sitt yrke. PMC (private military contractor) är per definition INTE legosoldater.


    Krstajic skrev 2007-04-20 13:55:18 följande:
    Legosoldat, legoknekt, person som deltar i krig i främmande land mot betalning.Enligt Genèvekonventionerna är en legosoldat en person som
    * är speciellt värvad för att delta i väpnad konflikt
    * som faktiskt deltar direkt i strid
    * som motiveras att delta i strid väsentligen för egen vinning
    * har blivit lovad betydligt högre ersättning än den som lovas eller betalas till krigsmän av motsvarande grad
    * inte är medborgare i någon av de stridande staterna eller bosatt i territorium kontrollerat av dessa
    * inte är medlem av de stridande parternas väpnade styrkor
    * inte har blivit sänd av tredje land på officiellt uppdrag som medlem av dess väpnade styrkor.
    De stora företagen som jobbar där nere, inkl Blackwater hur mycket cowboys de än är, jobbar främst med skydd, bevakning och i viss mån underrättelse och är alltså inte på något sätt inblandade i direkt strid. Strid då definierat som tex regelrätta anfall planerat och genomfört med de stridande parterna. För att nämna en skillnad mot en legosoldat.

    På grund av det rådande säkerhetsläget nere i Irak är det givetvis så att PMC är tugnt beväpnade. På samma sätt som en livvakt jobbar i Sverige så anpassas givetvis skyddet till hotet. På samma sätt som att det regleras i Sverige så regleras vad en PMC får och inte får göra i Irak. Jag håller helt med TS att jobbar man där nere, liksom om man jobbar som polis här tex, måste vara beredd på att man eventuellt och tyvärr är tvungen att döda en annan människa. Men då har man ju också per definition misslyckats med sitt jobb, att skydda klienten. Man har ju uppenbarligen hamnat i eldstrid vilket inte skulle hända om jobbet gått som det skulle.

    Absolut att det går att fundera över varför en person väljer att göra ett sådant jobb men att jämföra en legoknekt med en PMC är inte helt rätt.

    Frågor jag har till TS:

    Jag undrar vad dina chefer tycker om att du skriver öppet på ett forum om att Blackwater utför ?elimineringar av terrorister? och liknande?

    Varför ser du på vapenhanteringen som den viktigaste biten i utbildningen?

    Jag förstår det som att du gått en internutbildning hos Blackwater, var det inte svårt att få komma in i företaget när du inte är amerikansk medborgare?

    Hur funkar det när ni gör ett vanligt jobb där nere, vad har ni för kit?
  • Krstajic
    Man80 skrev 2007-04-29 10:59:22 följande:
    Krstajic; du skrev detta tidigare i tråden;"Jag ser bara pengarna i det. inga moraliska eller politiska aspekter. Jag personligen gillar inte Usa`s politik. Dom har bombat mitt hemland serbien sönder och samman. Men är man militär så är man. Då tar man order. "Med andra ord skiter du säkerheten pga moraliska skäl som en soldat i tex Sveriges utlandsstyrka gör, du bryr dig om säkerheten för att få in mer cash och inget annat. Hade varit intressant den dag ni legoknektar får pengar från Sunni och Shia i Irak som ligger tre-fyra gånger över era löner och ni (säger inte du personligen men däremot andra knektar) vänder vapnen mot koalitionen eller tom sina (fd) kollegor. Jag säger det igen, det finns så många inhyrda legosoldater i Irak för statistikens skull. En död legosoldat syns inte i politiska debatten i USA men varje amerikansk soldat gör detta. Legosoldater är ett steg i helt fel riktning för att vinna en konflikt. Men vad bryr sig en legosoldat om det? "Den enes död, den andres bröd..."
    Du har rätt i att det gäller statestiken. över 700 contractors har dött. Och det syns ingenstans. Vi contractors kan helle rinte ställas inför krigsrätt.
  • alexius

    Jag har en vän inom det militära, inte här i Sverige. Tycker han är väldigt få ordig när det kommer till att prata om sitt jobb. Går knappt inte och han har aldrig gjort en stor sak av det hela. Men han har ett väldigt stabilt psyke, vilket jag inte kan säga om TS.
    Så fort någon såger något som TS inte håller med om, här i denna tråden och i andra trådar som jag läst. Så smäller orden på 5 röda sekunder!
    Jävligt skrämmande med tanke på ditt jobb!!!

  • Krstajic
    Visalicious skrev 2007-04-29 11:43:29 följande:
    Personligen vänder jag mig helt emot att TS infört och använder sig av definitionen på legosoldat på sitt yrke. PMC (private military contractor) är per definition INTE legosoldater.De stora företagen som jobbar där nere, inkl Blackwater hur mycket cowboys de än är, jobbar främst med skydd, bevakning och i viss mån underrättelse och är alltså inte på något sätt inblandade i direkt strid. Strid då definierat som tex regelrätta anfall planerat och genomfört med de stridande parterna. För att nämna en skillnad mot en legosoldat.På grund av det rådande säkerhetsläget nere i Irak är det givetvis så att PMC är tugnt beväpnade. På samma sätt som en livvakt jobbar i Sverige så anpassas givetvis skyddet till hotet. På samma sätt som att det regleras i Sverige så regleras vad en PMC får och inte får göra i Irak. Jag håller helt med TS att jobbar man där nere, liksom om man jobbar som polis här tex, måste vara beredd på att man eventuellt och tyvärr är tvungen att döda en annan människa. Men då har man ju också per definition misslyckats med sitt jobb, att skydda klienten. Man har ju uppenbarligen hamnat i eldstrid vilket inte skulle hända om jobbet gått som det skulle.Absolut att det går att fundera över varför en person väljer att göra ett sådant jobb men att jämföra en legoknekt med en PMC är inte helt rätt.Frågor jag har till TS:Jag undrar vad dina chefer tycker om att du skriver öppet på ett forum om att Blackwater utför ?elimineringar av terrorister? och liknande?Varför ser du på vapenhanteringen som den viktigaste biten i utbildningen?Jag förstår det som att du gått en internutbildning hos Blackwater, var det inte svårt att få komma in i företaget när du inte är amerikansk medborgare?Hur funkar det när ni gör ett vanligt jobb där nere, vad har ni för kit?
    1. Mina chefer skulle absolut inte tycka om det. Men det jag skriver om är ej sekretessbelagt och kan kollas upp av privat personer så jag begår inget brott när jag skriver det.

    2. vapenhanteringen var viktig eftersom att vi tränades för helt andra uppdrag än koalitionen som var på plats. Andra arbetsplatser och metoder.

    3. ja det var svårt. Men som jag skrev förut så är jag ej anställd direkt av BW utan dom rekryterade mig genom Crvene Beretke (

    ) en special styrka inom serbiska polisen som lydde under militären under kriget där nere. Den är numera nedmonterad.
Svar på tråden Mitt arbete, Legosoldat, frågor?