Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95

    Vad får man sjukskriva sig för när man e gravid?

    "FÅ" sjukskriva sig?
    Om du menar från jobbet de första 14 dagarna så är det arb.givaren som betalar, och det är ju inte så svårt. (Efter 7 dagar behövs läkarintyg).
    Däremot sjukskriven betalas ersättning av FK efter dag 21. Det är något du måste bli av läkare, samt få godkänt av FK, inget man bara "FÅR"...


    A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95
    Bobbenn skrev 2007-07-21 13:49:47 följande:
    Sjuk som sjuk väl? Du kan ju inte gå omkring och spy på jobbet
    Eftersom det inte smittar, så är det ju ingen sjukdom i sig.
    Sen beror det ju hur ofta man gör det. Nån enstaka gång eller ett par ggr/dag kan man ju leva med på jobbet.
    Värre om man spyr t.ex. varje timma.
    A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95
    KisseNova skrev 2007-07-21 18:02:45 följande:
    jag mådde konsant illa dom 5 första månaderna, kräktes av precis allting. Jag blev vägrad sjukskrivning av min bm trots att hon visste hur det låg till. Jag prövade allt för att slippa att kräkas dygnet runt.Men inget fungerade. Som tur var så förstod min handläggare på soc så jag behövde ingen sjukskrvning för att få vara hemma och sova. För jag sov bort dom 5 första månaderna.
    Och fick lön som vanligt??
    Schyst arb.givare i så fall!
    A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95
    m1nn13 skrev 2007-07-21 20:13:17 följande:
    CArisma95: Eftersom det inte smittar, så är det ju ingen sjukdom i sig." Definition på sjukdom är ju inte huruvida det är smittsamt eller ej!! Ett brutet ben är ju inte smittsamt men det är kanske svårt att jobba!!!
    Självklart!
    Jag bara syftade på Bobbens inlägg (som jag citerade) att sjuk är inte alltid sjuk. Inte i FK ögon.
    Mår man illa och spyr t.ex. 2 ggr per dag så är det inte troligt att de sjukskriver dig!
    A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95
    Gumlan skrev 2007-07-21 21:10:36 följande:
    jag var sjukskriven för foglossning nästan hela min graviditet... men man borde ju få va sjukskriven för illamående, går ju inte gå o jobba om man spyr ju!
    Jo, det går i vissa fall. Jag klarade mig utmärkt i 4 mån när jag spydde.
    Men sen beror det ju, som sagt, på hur dåligt man mår och hur ofta man spyr.
    A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95
    GummiGutta skrev 2007-07-21 23:44:55 följande:
    Jag skulle aldrig kunna vara på jobbet och spy! Även fast jag jobbar på kontor. Jag blir fruktansvärt eländig och risig och ynklig när jag kräks. Som tur var slapp jag spy under min graviditet, mådde främst illa på eftermiddag och kväll och tur var väl det, hade det varit på morgonen hade jag säkert haft svårt att ta mej till jobbet öht. När jag är magsjuk är det inte främst pga smittrisken jag är hemma utan för att jag mår piss.
    Tyvärr kan man inte alltid välja. Inte säkert man får sjukskrivning av läkare/FK godkänd.
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Vad får man sjukskriva sig för när man e gravid?