• Gekko

    Sytråden spinns vidare - vit tråd!

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

    Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

    Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

    Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

    Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

  • Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Mimmi 71

    Ursäkta MEGA-inlägget, men har ju inte varit inne på ett tag och skrivit. Tyckte att jag skulle dra mitt strå till stacken och kommentera lite. God fortsättning på er alla förresten!!!!!

    Grattis för alla som har fått smått!!!!!

    Igår klippte jag till lite tyger som jag förhoppningsvis skall börja sy av idag. Natuligtvis skall det bli en badrock till G, liknande doppresenten jag sydde i förra veckan. G´s badrock blir marinblå med småmönstrad trikå på huva, applikation och skärp. En gul/orange och en brun/ljusblå body i E-slöjd och en vit body i singeltrikå är också tillklippt. Sedan har jag tänkt att äntligen sy dynan till barnstolen (IKEAS plast) som har legat tillklippt en tid. Det kan vara skönt att byta ut filten som vi har som stöttning åt G när han sitter med oss vid bordet. Har ju dessutom börjat med smakportioner och då är det inget vidare att få kladd på den vita virkade babyfilten

    Jag var inte med på det första ?racet? med Kanintyget men har beställt 2 meter så här i efterhand. Kunde inte motstå när man hör alla lovord. Ytterligare tyg har det blivit, var på tygvaruhuset i Eskilstuna och rotade i fyndlådor. Tre fleecebitar blev det ? marin, svart och en jättebit med härlig tjock brun fleece dessutom fick en stor bit ljusblå stretchfrotté och vit singeltrikå följa med hem. Jag hade kunnat handla betydligt mycket mer, men jag måste nog snart hejda mig med att köpa tyg.

    Kerstin: Jag har sytt dreggellapp med vanlig bomull på ena sidan, men jag tyckte det blev lite stelt ? har dock inte tvättat dem så det kanske blir lite bättre då. Tycker också det är svårt att hitta tuffa mönstrad trikå som är i 100% bomull. MG har ju dock mönstrad trikå men då är de med lite polyester/elastan.

    Totally Stable har jag aldrig använt. Har nog lyckats rätt så bra med mina applikationer ändå när jag endast använder vlisofix. Jag försöker ha rätt så lågt pressarfotstryck. Däremot köpte jag vattenupplösligt mellanlägg på S&S men har inte förstått hur jag skall använda detta. Tänkte att detta skulle vara bra om man vill göra en applikation i form av endast sömmar exv som att skriva något på plagget med tät zickzack. Då vill jag ju inte ha någon vliselin på baksidan när väl sömmen är sydd för då blir det ju stelt och kan skava. Men problemet är att jag inte får det att fastna på tyget. Är det någon som har testat detta?

    Lilla trollets mamma: Fastbrända strykjärn har några här i tråden åtgärdat med vim.

    Kyssen: Jag vet inget om den overlocken. Däremot tror jag inte man skall vara för rädd att köpa en lite äldre OL om det är av bra märke. Själv kör jag en gammal Bernina som säkert är 15 år ? tycker den fungerar perfekt. Men å andra sidan har jag ju inte sytt med något annat så jag kan jämföra med.

    Charlston: Håller med om att det är störtkul att planera och matcha vad man skall sy. Grattis till nya maskinen förresten.

  • uniMog
    Mammassaga skrev 2007-12-29 22:29:32 följande:
    Ursäkta om jag låter dum men vad innebär quiltad effekt då?Jag funderade att göra så som du säger först men läste massa och då stod det att man skulle gör på annat vis men nu ska jag prova detta:) kan man sy ihop det som en "påse"? som ett påslakan alltså men då man vänt rätt det syr man ihop resten för gand.
    öh ja hur tusan förklarar man det *kliar sig i huvudet* Alltså på "riktiga" quiltade lapptäcken så har du ju sydda sömmar mellan varje lapp (eller i mönster) så att det blir lite "puffigt" liksom. riktigt så puffigt blir det ju inte om man bara tar tyg + fleece. Du kan ju quilta den ändå men det blir inte sådär tjockt. Men det är det jag är ute efter, därför använder jag fleece.

    Om du ska quilta på "riktigt" så kan du tex göra något av dessa:

    * sy en påse av fram + baksidan, vika den rätt, stoppa i fyllningen och sy  fast, sy igen påsen

    * sy framsidan med alla lapparna, sy fast stoppningen på baksidan, sy ihop framsidan med baksidan (med stoppningen mellan) och sen antingen fålla eller kanta.
    Why are vampires always so stupid?
  • LinSar

    Mammassaga
    Så här qviltar jag barntäcke.
    Lägger baksidan(bommulstyg),vadd och framsiddan på varandra och nålar av bara tusan så tygerna ligger still sen tar jag blank tråd och syr ett mönster ovanpå.Sen syr jag igen ytterkanten runt om efter att ha klippt rent.Vadd och bakstycke brukar jag ha lite större innan jag syr mönsteret.Sen syr jag igen allt ihop.Jag brukar sy ihop för hand bara för att jag tycker det blir snyggast så.Men brukar allt ta marskinen nån gång ibland.

  • GOBLIgobli

    Mimmi 71

    Vattenupplösligt mellanlägg, sånt genomskinligt va, har man när man vill brodera på frotté och annat luddigt för annars kryper "ludden" igenom broderiet och ser fult ut. Man lägger den bara ovanpå tyget, inget man kan stryka fast eller så. Sen blöter man bara bort resterna efter man broderat klart.

    Blev nog luddigt det där...

  • Kerstin
    Pejgan skrev 2007-12-29 22:24:26 följande:
    ja alltså det beror ju helt på vilken effekt du vill ha men jag tycker att ett lager tyg + ett lager fleece blir lagom. 2 lager tyg + fyllning tycker jag blir för tjockt men du får ju inte samma quiltade effekt på min variant
    Jag har tyg pa framsidan, fleece pa baksidan och vadd emellan i den lekfilt jag gjorde. Det blir lagom att ligga pa tycker jag, men vill man göra ett täcke att ha över sig t.ex. räcker det nog med tyg och fleece.
    Jag sydde ihop alla lager och kantade sedan. Att sy ihop som en pase och sedan vända har jag inte testat sa jag vet inte vad som blir enklare.
  • Mammassaga

    Det blir nog med bara framsida och fleece, iaf första täcket. MEn kan jag fortfarande sy det som en "påse"? och ska jag quilta det också eller räcker det att bara sy ihop dom?

    Tack för alla svaren:)


    Pejgan skrev 2007-12-30 08:45:41 följande:
    öh ja hur tusan förklarar man det *kliar sig i huvudet* Alltså på "riktiga" quiltade lapptäcken så har du ju sydda sömmar mellan varje lapp (eller i mönster) så att det blir lite "puffigt" liksom. riktigt så puffigt blir det ju inte om man bara tar tyg + fleece. Du kan ju quilta den ändå men det blir inte sådär tjockt. Men det är det jag är ute efter, därför använder jag fleece.Om du ska quilta på "riktigt" så kan du tex göra något av dessa:* sy en påse av fram + baksidan, vika den rätt, stoppa i fyllningen och sy  fast, sy igen påsen* sy framsidan med alla lapparna, sy fast stoppningen på baksidan, sy ihop framsidan med baksidan (med stoppningen mellan) och sen antingen fålla eller kanta.
  • Mammassaga

    Tack för tipset, men provar nog med bara fleece på baksidan först, sen provar jag ditt sätt:)


    LinSar skrev 2007-12-30 09:02:15 följande:
    MammassagaSå här qviltar jag barntäcke.Lägger baksidan(bommulstyg),vadd och framsiddan på varandra och nålar av bara tusan så tygerna ligger still sen tar jag blank tråd och syr ett mönster ovanpå.Sen syr jag igen ytterkanten runt om efter att ha klippt rent.Vadd och bakstycke brukar jag ha lite större innan jag syr mönsteret.Sen syr jag igen allt ihop.Jag brukar sy ihop för hand bara för att jag tycker det blir snyggast så.Men brukar allt ta marskinen nån gång ibland.
  • Mammassaga

    Hääääääälp!! Nu har jag försökt sätta igång med min maskin och detta är på gränsen till idiotfråga förmodligen men.... jag spolade först upp tråd på sån rulle som man har som undertråd... När jag hade gjort det och skulle börjha sy är det bara den "pinnen" som man sätter trådrullen på som snurrar, alltså nålen rör sig inte en centimeter! Hur får man det "pinnen" att sluta snurra och nålen att åka upp å ner istället?
    Haha
    svara gärna så snabbt som möjligt!

  • Gekko

    Mammassaga: på min maskin har man en växel så att man kan koppla bort nålen när man spolar undertråd. Det låter som att du kommit åt den. Vad har du för maskin? På min Janome är det knappen i mitten på översta ratten man mixtrar med. Lycka till!

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!