• Tulip

    Vet du vad "bakanför" betyder"?

    Jag hade aldrig hört ordet innan jag flyttade till Sundsvall, men nu vet jag förstås vad som avses, men jag kan själv inte ta det i min mun. Tycker det låter helknasigt!

    För er som svarar nej på frågan finns svaret i min pres.
    Kika inte i förväg!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad "bakanför" betyder"?
  • solida
    Indah skrev 2007-10-11 12:58:22 följande:
    Japp, använder det säkert också.Inte för att jag vill stjäla tråden men ordet "he", vet någon vad det är? He den på bordet.
    lägga
  • Black Molly
    Indah skrev 2007-10-11 12:58:22 följande:
    Japp, använder det säkert också.Inte för att jag vill stjäla tråden men ordet "he", vet någon vad det är? He den på bordet.
    "He" är ju ett jätteanvändbart ord.

    He den där - lägg/ställ den där.
    He dig hit - kom hit.
    He hit den - ta hit den.
    Vart hedde du den? - vart la/ställde/placerade du den?

    Du ser vad smart språk vi har i norrland!
  • lövet2
    Indah skrev 2007-10-11 12:58:22 följande:
    Inte för att jag vill stjäla tråden men ordet "he", vet någon vad det är? He den på bordet.
    He är samma sak som det engelska ordet put. Det kan alltså betyda t ex ställa, sätta, lägga ...
  • Taggtroden
    lövet2 skrev 2007-10-11 13:05:04 följande:
    He är samma sak som det engelska ordet put. Det kan alltså betyda t ex ställa, sätta, lägga ...
    Eller som det franska "mettre", betyder också sätta, ställa, lägga, hälla osv.... :) Väldigt användbart till mycket :)
  • Luckiest

    Black Molly skrev 2007-10-11 13:04:23 följande:


    "He" är ju ett jätteanvändbart ord. He den där - lägg/ställ den där.He dig hit - kom hit.He hit den - ta hit den.Vart hedde du den? - vart la/ställde/placerade du den?Du ser vad smart språk vi har i norrland!
    JAA! He är ett underbart ord!
  • lillamy68

    Nej, vet inte vad bakanför betyder.


    Indah skrev 2007-10-11 12:58:22 följande:
    Inte för att jag vill stjäla tråden men ordet "he", vet någon vad det är? He den på bordet.
    I vår dialekt i Österbotten är "he" samma sak som den/det, ex."He e noo säkert" = Det är nog säkert!
  • Emmixen

    Ja, alltså, det hör man ju... Men jag hade inte hört det innan, tycker det låter helt tok och kommer därför inte använda det.

  • HeddaBigBum

    Är från Småland och har växt upp med bakanför! Har ganska nyligen fått påpekat att man inte kan stänga på något heller...


    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Tulip
    HeddaBigBum skrev 2007-10-11 20:38:32 följande:
    Är från Småland och har växt upp med bakanför! Har ganska nyligen fått påpekat att man inte kan stänga på något heller...
    Stänga på! Det var ju ännu bättre!

    Men jag trodde att bakanför (eller bakaför, svårt att höra vad folk säger, och nedskrivet har jag nog aldrig sett det...) var något norrländskt! Så det finns i Småland också?! Det var ju kul!
  • Eleora

    Bakanför=bakom. Kommer på mig själv med att säga det då och då. Är från Småland, och den äldre generationen här kan ibland även säga framanför.

  • Indah

    Oj vad många det var som inte hört ordet "bakanför" tidigare. Det var överraskande.

    Men visst är ordet "he" världens mest användbara ord. Helt makalöst bra ord.

    Men som du säger "lillamy68" säger så används "he" även här med samma betydelse som du säger ni i Österbotten använder det. Som jag säger, världens mest användbara ord.

Svar på tråden Vet du vad "bakanför" betyder"?