• gilmore0

    ni som kan det här med orber

    Jag satt o kollade igenom bilder från julafton förra året som firades hos svärmor. Svärmor sa att det var något skumt med den lägenheten o på nästan alla bilder är det så kallade orber på!
    Ni som kan detta bättre än jag, är det här orber?!?!
    Bilderna finns i mitt galleri under orber!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-04 15:32:59:
    När jag berättade för svärmor om detta blev hon glad! Ingen har trott henne när hon sagt att det är något övernaturligt i den lägenheten. Hon tror stenhårt på detta. Att tilllägga så ser man många orber i hennes sovrum i bilden som är tagen från vardagsrummet mot sovrummet. Enlig henne så spökade det mycket i just sovrummet. Detta ser man på bilden som heter i sovrummet. Tack för alla svar!!!

  • Svar på tråden ni som kan det här med orber
  • CarolAnne

    Vet du inte det vid det här laget? Att man sedan TROR att en orb just är en ande, eller TROR att damm är damm är ju en annan fråga.

    R Franklin skrev 2007-12-14 18:33:32 följande:


    Vad är isf skillnaden?
  • CarolAnne

    ...och jag tror på orber när jag ser dem i verkligheten, inte på fotografier.. (ville bara tillägga det)

  • Myrtille

    Tror man då att andarna bor i den dammiga tröjan, och väcks när man skakar den?


    CarolAnne skrev 2007-12-14 19:40:58 följande:
    Vet du inte det vid det här laget? Att man sedan TROR att en orb just är en ande, eller TROR att damm är damm är ju en annan fråga.R Franklin skrev 2007-12-14 18:33:32 följande:
  • R Franklin
    CarolAnne skrev 2007-12-14 19:40:58 följande:
    Vet du inte det vid det här laget? Att man sedan TROR att en orb just är en ande, eller TROR att damm är damm är ju en annan fråga.R Franklin skrev 2007-12-14 18:33:32 följande:
    Öhm nej det vet jag inte? Hittills har jag bara sett risiga bilder tagna i miljöer där varje rationell människa förväntar sig damm före övernaturliga, mystiska och helt okända "grejor". Dessutom bilder tagna med kompaktkameror med inbyggd blixt som är just den kombinationen som tydligast lyser upp och gångar damm.
  • CarolAnne

    R Franklin skrev 2007-12-14 22:44:35 följande:


    Öhm nej det vet jag inte? Hittills har jag bara sett risiga bilder tagna i miljöer där varje rationell människa förväntar sig damm före övernaturliga, mystiska och helt okända "grejor". Dessutom bilder tagna med kompaktkameror med inbyggd blixt som är just den kombinationen som tydligast lyser upp och gångar damm.
    Fast nu syftade jag på definitionen mellan orden orber och damm. Sedan var man har för tro är ju en helt annan sak.
  • mindless
    CarolAnne skrev 2007-12-15 06:30:02 följande:
    R Franklin skrev 2007-12-14 22:44:35 följande:Fast nu syftade jag på definitionen mellan orden orber och damm. Sedan var man har för tro är ju en helt annan sak.
    Men orb är ju själva pricken på bilden. Sedan är självklart frågan vad som orsakar orben, och där lägger jag min femtioöring på att det inte är andar, utan just damm.
  • R Franklin
    CarolAnne skrev 2007-12-15 06:30:02 följande:
    R Franklin skrev 2007-12-14 22:44:35 följande:
    Fast nu syftade jag på definitionen mellan orden orber och damm. Sedan var man har för tro är ju en helt annan sak.
    Men vad är definitionen för en "ockult" prick då? Måste väl finnas någon teori bakom? Isf kan man ju se till att damm är uteslutet, finns trots allt "Renrum". Eller kanske behöver man inte blixt för att fånga dem?
  • SaTh
    Frantic skrev 2007-12-16 10:57:33 följande:
    Det är en 120 sidor lång tråd.
    jo men tryck på länken , och läs längst ner. sista inlägget.
  • Lmariab

    Jag har sett en orb i verkligheten,  Tror inte alls på sånt här ockult annars..låg i soffan hos pappa och filosoferade och helt plötslig så ser jag en ljusboll komma och sväva sakta förbi mig ...när jag nämnde det för dom andra i familjen så kom de fram att det va andra som varit med om samma sak där hemma ..jäkligt märkligt ..någon som vet vad orber är för något?

  • Fruntimre
    Lmariab skrev 2011-11-05 19:01:46 följande:
    Jag har sett en orb i verkligheten,  Tror inte alls på sånt här ockult annars..låg i soffan hos pappa och filosoferade och helt plötslig så ser jag en ljusboll komma och sväva sakta förbi mig ...när jag nämnde det för dom andra i familjen så kom de fram att det va andra som varit med om samma sak där hemma ..jäkligt märkligt ..någon som vet vad orber är för något?
    Samma här! jag har många ggr sett dessa ljusbollar i verkligeheten, och de ser verkligen inte alls ut som någon solkatt eller liknande. Det är ett helt speciellt utseende. En gång hade jag även en typisk "fotoorb" i tv:n, den satt på skärmen en stund och for sedan genom rummet, det var riktigt skumt :P En kompis har även fått med en på film, som far runt hennes katt. Så visst bör de kunna fastna på kort också, men mycket är förstås också damm, det vet jag.
  • Glad i hågen

    Är det ett dammkorn i luften, eller på kameran/blixten, som gör att det blir en ljus fläck på fotot?

    Jag har också sett det, och inte i en miljö som är ovanligt dammig och stökig utan mot en helt slät bakgrund i ett vanligt hem. Där kan det såklart också finnas damm, men jag undrar liksom bara hur dammkornet orsakar detta ljussken. Är det när blixten slår emot dammkornet? Fast då borde det väl bli en skugga, inte ett runt ljussken?

  • R Franklin
    Glad i hågen skrev 2011-12-12 12:55:33 följande:

    Är det ett dammkorn i luften, eller på kameran/blixten, som gör att det blir en ljus fläck på fotot?


    Damm i luften som dels belyses av blixten, och dels ligger utanför fokusplanet (Därav de suddiga konturerna).

    Inget normalt rum är dammfritt.
Svar på tråden ni som kan det här med orber