• Seldonia

    Får ni höra många kommentarer om era barns "litenhet" förresten?

    Min lilla tjej åkte på ordentlig öroninflammation och har alltså inte "tjockat på sig" så bra de senaste veckorna. Ettårsvikten blev endast 6230 gram, men hon hade duktigt vuxit sig 66 cm lång.

    Den senaste veckan är det flera bekanta som har sagt dumheter (tycker jag, men jag kanske är för känslig?) till mig om dottern.
    Några exempel: "Det är väl ingen som tror på dig när du säger hur gammal hon är?" och "Om JAG skulle se henne nu och inte veta något om henne, så skulle jag gissa att hon var 5-6 månader"
    Allt med glada leenden. Tror de att jag blir glad av att höra sånt?! Flickan är ett år gammal, och jag förväntas sitta och le när någon säger åt mig att hon ser ut som en fem månader gammal bebis?

    Vad gör man? Jag vill ju inte vara sur och otrevlig heller... Och kanske är jag överkänslig, som sagt.

  • Seldonia

    Ja, det är ju det man blir orolig för. Att folk ska behandla henne annorlunda eftersom hon är liten. Ta för givet att hon inte kan saker, och alltså inte ge henne chansen att vara som sina jämngamla. På dagis och när hon är med andra vuxna än oss alltså.

  • Seldonia

    Vi ska på årets sista besök på barn imorgon, och jag är så glad i Ellas nya läkare!
    De övriga vi har haft kontakt med har sagt att tillväxhämmade barn "ska" ha kommit i fatt sina jämngamla vid 8-10 månaders ålder och stressat oss rejält.
    Den nya läkaren anser att E kommer behöva minst 2-3 ÅR för att klättra lite på kurvorna eftersom hon även var sjuk. Det är så skönt att höra det istället för den vanliga hetsen!

  • Seldonia

    Maria C S 75:
    Så skönt att få den upplevelsen på dagis! Jag antar att du har varit orolig att han ska vara mycket mindre än de andra barnen.
    Hur går det för honom som "storkille" på förskolan?

  • Seldonia

    MaijaO:

    Så skönt att de hittat en förklaring! Självklart inte roligt att få veta att man har en kronisk sjukdom, men nu är det något bra ni vet inför eventuella syskon.

  • Seldonia

    Fru Mi & Linda 23

    Har ni kontakt med Barnkliniken? Är era så små att de äter välling fortfarande? I så fall kanske de kan få barnsondnäring utskrivet. Här är det en själklar sak om det är en liten tillväxhämmad som inte vuxit ikapp och som dessutom tappar i vikt.

  • Seldonia

    Fru Mi & Linda 23

    Har ni kontakt med Barnkliniken? Är era så små att de äter välling fortfarande? I så fall kanske de kan få barnsondnäring utskrivet. Här är det en själklar sak om det är en liten tillväxhämmad som inte vuxit ikapp och som dessutom tappar i vikt.
    Fast det går så klart även om de är för gamla för flaska, äldre barn suger i sig den med sugrör istället.

  • Seldonia

    Linda 23:

    För oss tog det ungefär en vecka att få svar på glutenproverna eftersom de skulle skickas till något centralt lab. Skönt att ni ska få göra prover nu!

    Jag var lite svamlig när jag skrev mitt förra inlägg... Har för mig att barn upp till sex år kan leva enbart på barnsondnäring om deet vill sig så illa. Det finns ett hål som på t.ex. MER-förpackningarna där man kan köra ner ett sugrör och så dricker de den kall som en mjölkdryck.

  • Seldonia

    Maria CS 75:
    Ella har åkt på luftrörskatarr ett par gånger och får alltid jättebesvärlig hosta då hon är förkyld, men ingen har sagt något om att det skulle vara kopplat till litenheten.
    Hon har bara fått den vanliga blandningen vaccin på BVC.

    Fru Mi:
    Jag kände mig lite ledsen när det blev klart att det skulle bli en andra omgång med barnsondnäring, jag vill ju att hon ska vara som alla andra barn och inte behöva såna specialgrejer. Men jag märker en sån skillnad på henne nu när hon äter "tjockmat" igen. Hon är så glad och har mycket mer ork nu, och lår som har lite att klämma i.

  • Seldonia

    Linda 23:
    Ja, man beställer från Distansapoteket med livsmedelsanvisning som man får av dietist på t.ex. barnkliniken.

  • Seldonia

    Ja, hur är det man räknar nu igen? Det har väl ingen stor betydelse egentligen, men Linda 23 och mludvigs procentsatser stämmer ju inte överens. Jag har dessutom för mig att det var någon som sa -19% om vår tjej som vägde 2515 gram i v 39+2. Då blir de ju ÄNNU rörigare...

  • Seldonia

    Hm, med lite snabb huvudräkning hamnar dottern på typ -26 el 27%. Vilken avvikelse hon ligger på idag vill jag nog inte se i procent!

  • Seldonia

    Har ni inte tillväxkurvor i boken man får på BVC?
    Där kollar jag min lilla, fast jag har låtit bli de senaste månaderna. Ibland vill man bara inte veta. Det kanske är fler än jag som mest går till barnkliniken, men vi har ändå fått en bok och går på någon kontroll ibland, och så sprutorna så klart.

    Annars kan er BVC-sköterka säkert skriva ut eller kopiera en kurva till er.

Svar på tråden Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5