• Äldre 10 Apr 08:55
    4388 visningar
    46 svar
    46
    4388

    Fick sparken...på TELEFON!!!!

    Jag jobbar på en Ica butik. I morse så ringde jag in och sjukanmälde mig, har maginfluensa så då kan man ju knappast sitta i kassan....

    För en knapp timme sedan så ringde min chef (var inte honom jag pratade med när jag ringde) och frågade vad som var fel på mig... Jag sa då samma sak igen och han suckade och sa: "Jaha Jenny, det var ju synd att du inte kom in idag..."
    Okej tyckte jag... jo visst det är ju alltid tråkigt att vara sjuk...
    Han fortsatte: "Jo det är så att jag kommer inte förlänga din provanställning så du har två veckor kvar att jobba här"

    WHAAAT!!!!!!????? Jag fattade ingeting.... Jag frågade varför och han svarade " Nä det handlar om att du inte har kommit in i gruppen ordentligt..., dom andra tycker inte du passar här"

    Inte en enda av "dom andra" som jag jobbar med han försökt (jo kanske två) få med mig i gruppen... och jag tycker det är svårt att veta hur jag ska bete mig tillsammans med människor som redan känner varandra.

    Usch vad ledsen jag är! Och vi som precis har köpt en lgh...Hoppas att banken inte börjar knorra nu....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 16:08
    Hej igen alla trevlig FLmänniskor!

    Som en del på pekat så kan chefen sparka en hur han behagar eftersom jag går på provanställning och det är absolut inte det som jag blir arg/ledsen över (jo klart det är trist att bli av med jobbet) utan hans sätt att göra det på!

    Jag har varit sjukskriven en gång tidigare men då var det för jag hade ramlat och skadat båda mina handleder + att jag hade stora skrapsår som blödde och varade sig i en vecka(!) så jag fick ett läkarintyg den gången...

    Han är ett rötägg!!! Så är det bara. Ska visserligen bli skönt att inte jobba för honom längre men det är ändå trist. Ett jobb måste man ju ha!

  • Svar på tråden Fick sparken...på TELEFON!!!!
  • Anna Paulit­a
    Äldre 10 Apr 09:24
    #11
    JAG är BÄST skrev 2008-04-10 09:15:18 följande:
    Sparken?Hmm TS det var en provanställning. Som en annan sa så är det JUST en provanställning. Det var ju inget fast jobb du hade så någon "spark" kan du inte ha fått,,,,,, eller hur
    Men det är ju ett uttryck, eller hur?
  • malin7­502
    Äldre 10 Apr 09:25
    #12

    Men, rätta mig nu om jag har fel - inte sjutton kan han väl "sparka" dig per telefon???

    Du ska nog allt ha papper på det hela åtminstone även om det inte lär förändra saken om han inte ivll ha dig kvar...

  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 10 Apr 10:52
    #13
    Anna Paulita skrev 2008-04-10 09:24:13 följande:
    Men det är ju ett uttryck, eller hur?
    Provanställning är just en provanställning, fast tjänst blir det inte förrän efter provanställningen är klar och det har övergått till fast.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Anemia
    Äldre 10 Apr 11:00
    #14

    om du inte har kommit in i gruppen är det inte bara ditt fel, utan de andras, och dessutom chefens jobb! Det är ju han som har ansvar för att det fungerar på arbetsplatsen för 17!

    Sen är jag mkt tveksam till att man inte får fortsätta en anställning av den anledningen fakiskt.. tycker det låter väldigt skumt...jag tycker att du ska kontakta faket faktiskt.

  • jummie
    Äldre 10 Apr 11:04
    #15

    Vid provanställningn behöver man väl inte uppge någon orsak till varför man väljer att inte förlänga anställningen väl? Provanställningen är ju till för att se om man fungerar på arbetsplatsen o anser arbetsgivaren att du inte passar in så ja då är det väl så.

    Däremot så måste du få det skriftligt o det måste ske innan en viss tid. Om du inte blivit varslad en månad innan provasntällningen är över så övergår den automatiskt till fast tjänst.

  • ming
    Äldre 10 Apr 11:06
    #16
    6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
       Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
       Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

    Det verkar nästan som att han kan meddela beskedet via telefon vid provanställning. (Annars ska det ju vara skriftligt.) Men jag är lite osäker på hur det ligger till med det.
    Och när det gäller provanställning så behöver man inte ange någon anledning till varför den anställda inte får fortsätta så facket kan faktiskt inte göra nånting alls.
    Tyvärr ts verkar det som att du får söka ett nytt jobb.
  • annmi
    Äldre 10 Apr 11:06
    #17

    Tråkigt
    Lycka Till mé nytt jobb!

  • Äldre 10 Apr 11:07
    #18
    Anemia skrev 2008-04-10 11:00:19 följande:
    om du inte har kommit in i gruppen är det inte bara ditt fel, utan de andras, och dessutom chefens jobb! Det är ju han som har ansvar för att det fungerar på arbetsplatsen för 17!Sen är jag mkt tveksam till att man inte får fortsätta en anställning av den anledningen fakiskt.. tycker det låter väldigt skumt...jag tycker att du ska kontakta faket faktiskt.
    Vid provanställning behöver arbetsgivaren inte ens uppge en anledning om h*n inte vill det. Provanställning kan avslutas av arbetsgivare eller arbetstagare om man känner att det av någon anledning inte funkar.
  • Frosk
    Äldre 10 Apr 11:14
    #19

    Trist att du blev av med jobbet, men tråkigt nog så är det nog ganska vanligt. Jag har iaf sett hur min chef har anställt folk billigt genom af och sen sparkat dom när provanställningen gått ut för att ta in en ny tjej. Efter fyra år fick jag sprken när jag var sjukskriven! Det finns många rötägg där ute.

    Men se till att du får så bra referenser som möjligt därifrån så du lättare kan få ett nytt jobb!

  • Frosk
    Äldre 10 Apr 11:16
    #20
    Svar på #12
    Jo man kan sprka via telefon. Man får information om att man är uppsagt och då gäller det från den dagen, han skickar väl papper också antar jag.
Svar på tråden Fick sparken...på TELEFON!!!!