• Themis

    Bebis med eksem

    Det där är ett svårt kapitel eftersom spädbarn kan ha helt tillfälliga prickar och fläckar också, som går över av sig själva. Deras immunförsvar är fortfarande lite instabilt och försöker lära sig vilken alertnivå det ska hålla sig på för att fungera bra, men inte för bra. Min svägerska som är ssk säger att det är därför som en del BM inte tar så hårt på det eller verkar bry sig när man undrar.

    Men för dem av oss som är allergiker själva och tror att barnet reagerar mer specifikt och allergiskt så måste man faktiskt ta tag i det, och ju tidigare desto bättre.

    Förhoppningsvis utsätts inte bebisar för så mycket främmande ämnen, men det man kan börja med att fundera över är sådant som tvättmedelsrester, sköljmedel med tensider som sitter kvar i kläderna, övriga hygienprodukter och mammans kost. Parfymerade tvättlappar och våtservetter med uttorkande alkohol samt "babyparfym" är rent vansinne.

    Att använda kläder eller sängkläder som inte tvättats först ska man heller aldrig göra. Tyger är ofta impregnerade eller färgade med irriterande kemikalier, själv kan jag inte ha på mig en del kläder direkt från butik för då får jag eksem av det direkt. Idealet här vore urtvättade ärvda babykläder tvättade med miljömärkt tvättmedel utan parfym och utan sköljmedel.

    En enklare lösning är att se upp med bebis naglar-de växer fort fort och om man river sig så kan man irritera huden så mycket att det blir eksem. Om bebisen mest har fläckar där h*n kommer åt sig själv med händerna så kan det vara en del av problemet.

    Jag hade även böjveckseksem som liten och det som jag upplevde hjälpte mig när jag blev lite större var att bara ha naturmaterial. Skippa syntet, för när man svettas och kläderna inte släpper igenom fukt så är det lätt att få eksem i böjvecken. Värme gör också eksem värre, så det är bra att lufta bebisens hud så mycket som möjligt, och självklart ska man inte ligga på sina eksemfläckar någon längre stund om det går att undvika.

Svar på tråden Bebis med eksem