• Cesso

    Bortopererad visdomstand - nervskada?

    Fia 69 skrev 2008-08-17 09:21:18 följande:


    *Puff*Någon mer? Jag är verkligen jätteorolig.
    Hej TS! Försök att inte oroa dig.
    Jag har själv genomgått en stor käkoperation och blev också informerad om riskerna kring känselbortfall. Jag råkade tyvärr få ett sånt, i vänstra nedre läppen och käken/hakan, men det är inget jag tänker på idag, ett år efter operationen.

    Åter till dig: Du ska INTE oroa dig! (jag kan ganska mkt om nerver efter mina egna problem) och det är så att det räcker att kirurgen "retar/nuddar/rör" i nerven för att ge ett tillfälligt känselbortfall eller retningar. Endast 5 % (av alla som gör STORA operationer) får bestående känselbortfall. Känseln kommer tillbaka (oftast!) men det tar tid!!!! Inom några veckor kommer dina nerver förmodligen att böja "koppla" rätt igen, och då kan du få andra skumma symtom som tecken på att något händer. Bli då inte rädd! För det kan pirra/sticka/domna mera/bränna osv, när nerverna jobbar.
    Det är sant att nerver läker i upp till 2-3 år, men inom ett halvår märker man oftast hur det ska gå. Jag själv har ex inte fått tillbaka känseln 0och får det säkert INTE, men det gör mig då inget. Man vänjer sig faktiskt, tro det eller ej!
    Låt det få ta 2 månader innan du oroar dig på riktigt. Om du inte märkt NÅGON förbättring då, så kanske känseln är borta, men det är ytterst osannolikt att det skulle hända just dig.
    Jag förstår dock din oro. Man får panik när det känns konstigt i ansiktet. I början är det så. Men se det som ett TILLFÄLLIGT problem .Du kan ändå inte påverka processen genom att oroa dig. Så då är det lika bra att försöka slappna av och vara glad så länge.. med eller utan känsel. Men självklart ska du ringa kirurgen, men de kommer säga samma sak: att det tar tid.

    Sen ska du veta en sak: att det GÅR utmärkt att leva utan känseln. Jag har ett ganska stort känselbortfall och ändå går det bra! Det är INGET jämfört med andra problem man kan få (har haft massor som bla lett till ny operation)!
    Jag har också ångrat mig, gråtit, oroat mig mm, men det är ingen idé! Det är som det är! Och oftast går det över! Du har bara haft det i några få dagar! Det är INGEN TID ALLS!

    DU blir bra!!!!!!!
    Kram!
  • Cesso

    Fia- Oroa dig inte. Det kommer att släppa! Och OM det nu inte, mot all förmodan i världen släpper, så ska du veta att den känslan du har NU, är inte samma känsla du har senare. Känslan och känseln blir bättre med tiden!
    Men jag är helt övertygad om att du snart kommer att få tillbaka en aktivitet i nerverna. Men efter allt jag fått veta, så tar nerver LÅNG tid på sig att läka och hitta rätt bana igen. Din nerv är retad, och då domnar det av, och så tar det några veckor innan de sega nervänderna börjar koppla igen. Jag vill än en gång säga att NÄR det händer så kan kopplingarna ge skumma symtom som man OCKSÅ kan oroa sig över, men det går över!

    Lycka till! Kram från mig!!

  • Cesso

    Hur har det gått Fia? Det lät ju positivt att det pirrat lite? Ngn förändring nu?

  • Cesso

    Fia69- Hur känns det nu? Samma?
    Jag förstår känslan av att vara bedövad! De första månaderna tog jag mig jämt p+ hakan när jag åt eftersom jag inte kände om ngt rann utanför! Och en gång satt jag på en restaurang med en ris-klump nedanför läppen som alla såg men jag inte kände. men det gör ju inget!
    Jag lovar, att det inte kommer att vara lika jobbigt i längden om du tappat känseln permanent!

  • Cesso

    Fia 69 skrev 2008-09-02 15:23:40 följande:


    Cesso: Hej igen! Jag var på återbesök i fredags till den som opererade bort tanden. Han menade att det absolut finns möjlighet att allt blir återställt, även om jag inte känner så stor skillnad ännu. Jag tycker att det har blivit någon grad bättre, men kan inte bestämma om det är pga att nerven har läkt lite eller om att det faktiskt är så att jag vant mig lite. Fortfarande är halva käken och läppen bortdomnad men det pirrar till och kliar ibland så ngt händer iaf! Jag försöker leva på som vanligt nu och låter tiden ha sin gång o så hoppas jag på tur!
    Det låter bra att det pirrar! Jag tappade ju som sagt känseln, men det pirrade aldrig för mig. Så för dig låter det hoppfullt. Under tiden får du vänja dig helt enkelt!
    Det kommer att bli bättre!
Svar på tråden Bortopererad visdomstand - nervskada?