2-3årstrotset Stödgrupp
I ditt pusselexempel tycker jag du först ska påminna om att han lovade att plocka ihop pusslet och formulera dig i vad du VILL att han ska göra, försök uttrycka dig i aktiva, raka meningar utan förebrående eller vädjande ton Lättare sagt än gjort Typ "Stopp unge man, nu glömde du nog något eller hur?" (han låtsas som om det regnar" "Du lovade att plocka undan efter dig - jag vill att du kommer hit och plockar ner pusslet i den här" (han går förmodligen därifrån) Gå efter, huka dig håll honom mot dig "Vill du pussla måste du också plocka ihop pusslet, vill du att jag hjälper dig?" (om han fortfarande inte reagerar). "Jag kommer att plocka ihop och lägga undan pusslet så får du inte pussla igen på xx tid. Vill du pussla i xx så går du ut i köket och plockar ihop, jag räknar till tre. 1.... 2... " Plockar han inte ihop tar du bort pusslet den tidsrymd som du sagt.
Jag är egentligen emot hot/mutor men inser att just i den här åldern får man använda dem ibland - men det är ju viktigt att det inte blir huvudingrediensen i hur man möter barnet. I grund och botten måste samspelet grunda sig på respekt och samarbete.