• Anonym

    Hur mycket får vi låna med dessa inkomster?

    Ska till banken på torsdag och få lånelöfte till hus. Hur mycket tror ni att vi kan få låna utifrån förutsättningarna nedan? Och hur mycket är det egentligen realistiskt att låna? (Har ju hört en del om s k glädjekalkyler...)

    Jag tjänar 25 500 kr före skatt. Min man ca 24 000 kr. Vi har ett CSN lån på 1000 kr/mån och ett billån på 2000 kr/mån (som dock är avbetalt i sommar). Utöver detta har vi två barn.

    Tacksam för alla spekulationer.

  • Svar på tråden Hur mycket får vi låna med dessa inkomster?
  • Carisma95

    TheLe84:


    Nu är det ju inte så att om din sambo lyckas få ett lånelöfte på 800.000 kr på sin lön, att ni får det dubbla om du hade haft en liknande lön.


    Är man två i hushållet med hyfsat höga löner, så får man oftast låna betydligt mer.


  • Anonym

    TheLe84 skrev 2008-11-11 16:32:30 följande:


    oj vilka summor det pratas om! Min man får ut ca 24 000:- efter skatt och jag är student och går på studielån + extrajobb (har dock bara en termin kvar och garanterat jobb efter) Csn räknar de ju inte som inkomst och extrajobbet ger ca 1000:- i månaden för min del.Vi har sparat ca 100.000:- under året som gått. En stor del av det har vi tänkt lägga som kontantinsats (en del till buffert också). Vi fick 800 000:- i lånelöfte INNAN lågkonjukturen.Nu vet jag inte hur det skulle bli. Vissa banker kräver ju nu 10% i kontantinsats. Men dit jag ville komma iaf var att det är så konstigt att det blir så skilda summor. Jag vet flera som har betydligt sämre ekonomi än oss som fått lånelöfte på över en miljon. Vad kommer sig detta???
    Visst är det mycket pengar det handlar om. Vi får väl se vad banken säger på torsdag. Det här är ju som sagt bara spekulationer.
  • Anonym

    Vi tjänar ungefär som ni gör, mannen 25500 och jag 23000. Vi köpte hus i somras och då hade vi ett lånelöfte på 3 miljoner.

    Nu lär det ju vara kärvare, så det är inte säkert ni får lånelöfte på 3 miljoner. Dessutom måste man ju ha sålt sin lägenhet innan man får köpa nytt, de flesta banker kräver väl det.

  • Anonym

    Carisma95 skrev 2008-11-12 07:59:50 följande:


    Har ni bokat tid hos banken än då?
    Ja då, ska dit på torsdag.
  • Anonym

    Anonym skrev 2008-11-12 11:40:09 följande:


    Vi tjänar ungefär som ni gör, mannen 25500 och jag 23000. Vi köpte hus i somras och då hade vi ett lånelöfte på 3 miljoner. Nu lär det ju vara kärvare, så det är inte säkert ni får lånelöfte på 3 miljoner. Dessutom måste man ju ha sålt sin lägenhet innan man får köpa nytt, de flesta banker kräver väl det.
    3 miljoner vill vi inte låna, så det är inget problem.
  • Anonym

    Japp, nu har vi varit på banken. Att få låna 2,3 milj var inga problem alls! Däremot är de numera stenhårda på att man måste ha 10% i insats, vilket vi inte är säkra på att vi kommer att få ihop. Dessutom måste man sälja sitt gamla boende innan man köper ett nytt, vilket jag tycker känns lite obehagligt. Tänk om man inte hittar något man vill ha och tvingas till ett panikköp! Det känns särskilt jobbigt i dessa tider då det är färre objekt på marknaden än tidigare.

    Så mötet med banken innebar både goda och dåliga nyheter med andra ord...

  • Anonym
    Anonym skrev 2008-11-13 20:47:12 följande:
    Japp, nu har vi varit på banken. Att få låna 2,3 milj var inga problem alls! Däremot är de numera stenhårda på att man måste ha 10% i insats, vilket vi inte är säkra på att vi kommer att få ihop. Dessutom måste man sälja sitt gamla boende innan man köper ett nytt, vilket jag tycker känns lite obehagligt. Tänk om man inte hittar något man vill ha och tvingas till ett panikköp! Det känns särskilt jobbigt i dessa tider då det är färre objekt på marknaden än tidigare. Så mötet med banken innebar både goda och dåliga nyheter med andra ord...
    Är det färre objekt på marknaden? Trodde det var tvärtom just nu, att inget blir sålt och därmed ligger kvar...

    Prova en annan bank om ni inte kan ge 10%.. Men ärligt, man bör nog egenligen ge det, annars så får man helt enkelt inse att man inte har råd.
  • Anonym

    Anonym skrev 2008-11-13 21:38:03 följande:


    Är det färre objekt på marknaden? Trodde det var tvärtom just nu, att inget blir sålt och därmed ligger kvar...Prova en annan bank om ni inte kan ge 10%.. Men ärligt, man bör nog egenligen ge det, annars så får man helt enkelt inse att man inte har råd.
    Jo du har nog rätt! Det finns många objekt på marknaden som inte blir sålda. Men däremot tycker jag att det inte kommer ut lika många nya och intressanta objekt längre, utan det är samma trista objekt vecka efter vecka som ingen vill ha. Det är precis som om folk inte vågar sälja längre. Och jag förstår dem, känner lite likadant själv.

    Förhoppningsvis kan vi lägga in 10%, men det där vet man ju inte riktigt förrän vi har sålt. Däremot kan jag tycka att det är lite löjligt att vi kan få låna 2,3 milj om vi vill, men likväl måste ha 10% även om vi lånar betydligt mindre.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-11-13 22:33:18 följande:
    Anonym skrev 2008-11-13 21:38:03 följande:
    Jo du har nog rätt! Det finns många objekt på marknaden som inte blir sålda. Men däremot tycker jag att det inte kommer ut lika många nya och intressanta objekt längre, utan det är samma trista objekt vecka efter vecka som ingen vill ha. Det är precis som om folk inte vågar sälja längre. Och jag förstår dem, känner lite likadant själv. Förhoppningsvis kan vi lägga in 10%, men det där vet man ju inte riktigt förrän vi har sålt. Däremot kan jag tycka att det är lite löjligt att vi kan få låna 2,3 milj om vi vill, men likväl måste ha 10% även om vi lånar betydligt mindre.
    De 10% är ju en säkerhet för er och för banken. För om priserna går ner (vilket vi sett senaste tiden att de kan, trotts år av uppgång) så kan man ju råka ut för att inte få tillbaka alla pengar vid försäljning. Därför är det 10% oavsett köpesumma.
  • Anonym

    Anonym skrev 2008-11-14 21:43:35 följande:


    De 10% är ju en säkerhet för er och för banken. För om priserna går ner (vilket vi sett senaste tiden att de kan, trotts år av uppgång) så kan man ju råka ut för att inte få tillbaka alla pengar vid försäljning. Därför är det 10% oavsett köpesumma.
    Jo, jag vet det, men jag tycker ändå att det är lite märkligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-11-14 21:46:35 följande:
    Anonym skrev 2008-11-14 21:43:35 följande:
    Jo, jag vet det, men jag tycker ändå att det är lite märkligt.
    Jasså? Förklara hur du tycker det är märkligt?

    Det är ju inte en fast summa man betalar kontant, utan en viss procent av lånesumman, blir hur rättvist som helst! Självklart bör man inte få låna 100% oavsett låg eller högkonjuktur!
  • Anonym (HB)

    Jag tjänar 33 000 innan skatt. Har ett hus värderat till 1 900 000 kr. Innan krisen dock. Huset ska säljas för att finanisera del av nya huset. Jag fick låna 2 500 000 kr om jag la in 450 000 kr kontant. Alltså inte alls någon speciellt bra kalkyl. Om jag lånade 2 000 000 kr så behövde jag bara lägga in 150 000 kr kontant. Så det där med att det alltid är 10% stämmer inte för alla banker. Däremot är jag ganska säker på att nu kräver alla banker att man lägger in en kontantsumma vilket man inte behövde tidigare. Detta är ju för att man ska få ner topplånen så att man minskar räntekostnaderna. Jag behövde inte sälja mitt hus innan jag köper nytt men fick en lång föreläsning om hur viktigt det är att jag sparar innan ifall jag blir sittande med två hus under en period. Har nu ändrat mig och kommer att vänta med att sälja och köpa nytt. Tror inte jag får ut det jag vill ha för huset just nu. Den som dock inte har något boende som ska säljas för att finansiera dear av det nya boendet är i ett guldläge. Det är mycket billigare nu och det finns en helt annan prutmån.

  • Anonym

    Anonym (HB) skrev 2008-11-14 21:56:19 följande:


    Den som dock inte har något boende som ska säljas för att finansiera dear av det nya boendet är i ett guldläge. Det är mycket billigare nu och det finns en helt annan prutmån.
    Det räcker om man ska köpa något som normalt sett är dyrare än det man har innan för att man ska göra ett klipp, för %- sett kommer man att tjäna på det!
  • Anonym (HB)

    Inte alls säkert. Det beror på hur mycket priserna har sjunkit i det området du ska sälja kontra det område du ska köpa i. Behöver heller inte vara releaterat till område utan kan t ex vara typ av boende, storlek etc. Det är en individuell bedömning som måste göras för varje situation.


    Anonym skrev 2008-11-14 22:01:37 följande:
    Anonym (HB) skrev 2008-11-14 21:56:19 följande:
    Det räcker om man ska köpa något som normalt sett är dyrare än det man har innan för att man ska göra ett klipp, för %- sett kommer man att tjäna på det!
Svar på tråden Hur mycket får vi låna med dessa inkomster?