• Anonym

    Hur mycket får vi låna med dessa inkomster?

    Ska till banken på torsdag och få lånelöfte till hus. Hur mycket tror ni att vi kan få låna utifrån förutsättningarna nedan? Och hur mycket är det egentligen realistiskt att låna? (Har ju hört en del om s k glädjekalkyler...)

    Jag tjänar 25 500 kr före skatt. Min man ca 24 000 kr. Vi har ett CSN lån på 1000 kr/mån och ett billån på 2000 kr/mån (som dock är avbetalt i sommar). Utöver detta har vi två barn.

    Tacksam för alla spekulationer.

  • Svar på tråden Hur mycket får vi låna med dessa inkomster?
  • Carisma95

    TheLe84:


    Nu är det ju inte så att om din sambo lyckas få ett lånelöfte på 800.000 kr på sin lön, att ni får det dubbla om du hade haft en liknande lön.


    Är man två i hushållet med hyfsat höga löner, så får man oftast låna betydligt mer.


  • Anonym

    TheLe84 skrev 2008-11-11 16:32:30 följande:


    oj vilka summor det pratas om! Min man får ut ca 24 000:- efter skatt och jag är student och går på studielån + extrajobb (har dock bara en termin kvar och garanterat jobb efter) Csn räknar de ju inte som inkomst och extrajobbet ger ca 1000:- i månaden för min del.Vi har sparat ca 100.000:- under året som gått. En stor del av det har vi tänkt lägga som kontantinsats (en del till buffert också). Vi fick 800 000:- i lånelöfte INNAN lågkonjukturen.Nu vet jag inte hur det skulle bli. Vissa banker kräver ju nu 10% i kontantinsats. Men dit jag ville komma iaf var att det är så konstigt att det blir så skilda summor. Jag vet flera som har betydligt sämre ekonomi än oss som fått lånelöfte på över en miljon. Vad kommer sig detta???
    Visst är det mycket pengar det handlar om. Vi får väl se vad banken säger på torsdag. Det här är ju som sagt bara spekulationer.
  • Anonym

    Vi tjänar ungefär som ni gör, mannen 25500 och jag 23000. Vi köpte hus i somras och då hade vi ett lånelöfte på 3 miljoner.