• mom22

    Är ACs medlemmar en tillgång?

    Jag har en fundering angående AC som jag inte får ihop och som jag också frågat om på -AC svarar-, hoppas de lägger ut svaret.

    Jag undrar om de verkligen ser sina medlemmar som en tillgång? Anledningen till min undran är att jag erbjudit mig att utan kostnad hjälpa lokalavdelningen med en sak som jag är yrkesmässigt bra på men lokalavdelningen ger mig inget svar. Jag tror att jag verkligen skulle göra nytta och dessutom känna att jag "gör" något under denna gräsliga adoptionsväntan men de kanske inte vill ha någon ny människa inblandad i föreningen? Eller så gillar de helt enkelt inte mig. Jag vet inte.

    Och så har en adoptivmamma berättat för mig att hon nyligen frågade om hon kunde få arbetsträna på ACs kansli men att det inte gick. Det kan jag heller inte förstå, att få gratis extra personal under såpass lång tid som ett år vore väl de flesta företag tacksamma för? Eller? Så många medlemmar uttrycker att kansliet inte har tid med dem, ingen från kansliet ringer någonsin upp medlemmarna och berättar om kötider och frågar hur de klarar sin väntan, kunde inte AC ha använt den här adoptivmamman till sådant? Fast vad vet jag, AC kanske inte tyckte hon var tillförlitlig eller passade ihop med resten av personalen.

    Och så en sak till, ytterligare en adoptivförälder har berättat att hon erbjöd sig att hjälpa till med ACs kurser. Hon har adopterat barn med speciella behov och trodde att hon kunde vara till nytta just med tanke på att det kommit fler och fler barn med olika åkommor men AC behövde inte henne heller.

    Jag får inte det här att gå ihop. Varför verkar det vara så att AC inte använder sig av de människor som erbjuder sig att hjälpa till? Det skulle ju spara jättemycket pengar!Vill de inte? Är de rädda att blanda in utomstående? Det känns som slöseri med resurser gentemot alla medlemmar som ju faktiskt också betalar för sitt medlemsskap.

    Vad säger ni andra? Är det en ren tillfällighet att personer "inte behövts" av AC eller har det hänt förut?

  • Svar på tråden Är ACs medlemmar en tillgång?
  • Solvår H

    Att man inte kan arbetsträna på en viss arbetsplats kan ha at göra med sekretess och annat.

    Men för övrigt, tja, min uppfattning är att AC rätt ofta är klubben för inbördes beundran. Och att man ofta klagar på att man har mycket att göra men inte är villiga att ändra på något för att förbättra det. Men behvöver inte förbättra sig eftersom man är den största organisationen i Sverige och har länder som andra organisationer inte har.
    Gång på gång kritiseras AC, helt klart mer än de andra organisationerna men de verkar inte vara intresserade av att lyssna och ta åt sig av kritiken vilket jag som medlem (ja, vi har adopterat genom AC) tycker är oroligt trist.

    Vill däremot påpeka att den lokalavdelning vi tillhör är aktiv och trevlig men det är ett tight gäng och jag har fått uppfattningen att de ogärna släpper in andra i "gänget". Men som sagt, de ordnar många trevliga aktiviteter som vi flertaet gånger deltagit i.

    Min gissning är att de inte kommer besvara din fråga på AC svarar. Alternativt be dig ringa din adoptionskonslut som inte kommer ha tid med dig, hahaha (förlåt men vissa svar på AC svarar verkar vara skrivna av brevbäraren eller någon, det är skrämmande ofta fel i svaren).

  • Kluran

    Hej!

    Just när det gäller arbetsträning på AC:s kansli tror jag, liksom Solvår, att det säkert kan ha med sekretess att göra bland annat.

    Jag såg just att din fråga är besvarad på AC svarar!

  • fritid

    Hejsan,
    När det gäller vår lokala avdelningen så söker man med ljus och lykta efter fler som orkar engagera sig så jag tror att det är jätteolika!

  • mammamys06

    I AC-tidningen gick de ut med en efterlysning efter adoptivföräldrar som ville bli kontaktpersoner så de ignorerar inte oss medlemmar!


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • mom22

    Inga N AC skrev 2009-02-17 14:21:54 följande:


    Det är viktigt att skilja på AC lokalt och kansliet. När det gäller dina frågor som rör lokalavdelningen och kurser, så är de helt självständiga att fatta beslut och bestämma hur de gör i sin lokala verksamhet, vem som får ansvarsuppgifter etc. Om man har synpunkter på det, är det bästa att gå på nästa medlemsmöte och ställa dessa frågor, eller kanske ringa någon i styrelsen? Vad gäller kansliet och möjligheter till praktik/arbetsträning, så får vi många sådana förfrågningar, flera ggr i veckan t ex den senaste tiden. Vi har tyvärr inga möjligheter att bereda plats på vårt kansli, även den som arbetstränar måste ha en arbetsplats och handledning, och det har vi helt enkelt inte resurser till.
    Jag har redan ringt någon i styrelsen och jag tänker inte göra det igen, jag tänker inte "krusa" någon för att få arbeta gratis, då får de hellre göra jobbet själva! Ungefär samma tankar fick adoptivmamman som adopterat barn med sn, när AC inte ville ha hennes hjälp med kursverksamheten så kändes inte medlemsskapet viktigt längre, hon blev så besviken att hon valt att inte vara medlem i föreningen längre.

    Och Inga, jag blir väldigt förvånad när du säger att det inte finns resurser till att ha människor som arbetstränar på kansliet! Jag förstår att ni inte vill ta emot praktikanter som stannar några veckor, att ha en praktikant tar tid (jag har haft många i mitt yrkesliv) men att ha en person som arbetstränar i ett år är något helt annat, det är ju ungefär som att anställa en person på ett vikariat och det har väl AC gjort emellanåt? Den arbetstränande personen är (liksom en vikarie) förmodligen inte till nytta första månaden men resten av året är personen en ren vinst för företaget eftersom den inte får någon som helst lön!
    Och jag har för mig att det dessutom är så att om man efter årets slut anställer en person som arbetstränat så kan företaget få lönebidrag på 10 000 i månaden under minst 4 års tid och att företaget kan befrias från de första 14 dagarnas sjukpenning, dvs det kostar mindre att ha en sådan person anställd än vad det kostar att ha en "vanlig frisk" person anställd!

    Nu har jag inte jobbat med arbetsförmedling på några år och reglerna kan ha ändrats något men jag tror att det jag skrev här ovan stämmer på ett ungefär. Så när AC säger att det inte finns resurser så stämmer det inte, det är faktiskt tvärt om, AC har allt att vinna! Det handlar förstås också om hurdan personen är som arbetstränar och pga vilken sjukdom den gör det, om det är en fysisk sjukdom eller en psykisk (kvinnan jag skrev om i första meddelandet verkar ha svårt att gå) men om AC har flera förgfrågningar angående arbetsträning/praktik i veckan och säger nej till alla utan att ta reda på personernas bakgrund och kunskaper, då tror jag ni missar många "lönsamma" människor. Jag blir uppriktigt förvånad att inte ACs styrelse insett vad man har att vinna ekonomiskt på ett system som detta.
  • Pulkåkarn

    De proffsiga och konkreta svar vi fick från Bfa jmf med AC fick oss att byta organistaion. Jag tycker AC ödmjukt borde fundera på hur effektiva de är i sin information till sökande.

  • mom22

    Solvår H skrev 2009-02-17 14:01:02 följande:


    Och att man ofta klagar på att man har mycket att göra men inte är villiga att ändra på något för att förbättra det.
    På AC svarar har en medlem skrivit ett meddelande som heter "Kinakö":
    Efterlyser mer info från er. Framför allt för oss som ligger i "riskzonen" och mår dåligt för det. Har hittills under resans gång ALDRIG blivit kontaktad i något avseende av någon från er. Känns inte bra.....

    AC har alltså inte tid med sina väntande medlemmar och det är detta som jag inte får att gå ihop, det verkar alltså som om AC får många erbjudanden om "hjälp", både från medlemmar och förfrågningar från arbetsförmedlingen men inte tar chansen eller rättare sagt, verkar tro att det blir för jobbigt att sätta in människor i arbetet. Och det är det naturligtvis till en början, vilken människa är till full nytta på en arbetsplats första veckorna, ingen förstås, men därefter blir det ju helt annorlunda.

    För, som jag skrev i trådstarten, nog kunde AC ha haft nytta av adoptivmamman jag träffade, hon som ville arbetsträna, hon kunde suttit och ringt runt till de väntande i kinakön och "tröstat" och gett råd (jag tror hon har kinesiska barn, de ser östasiatiska ut åtminstone), hon kunde varit "jourhavande adoptivstödjare" eller något liknande. AC måste ha lite mer fantasi och ideer för vad man kan göra för att förbättra verksamheten utan att det kostar så mycket.
  • Inga N AC

    Hej igen!
    Som jag skrev i det tidigare svaret, så får vi många förfrågningar om arbetsträning och praktik. Vi har genom åren haft sådana åtaganden - för det ÄR ett åtagande - men som läget är idag så har vi inte plats och resurser. Vi får alltså ofta förfrågningar om detta, och tyvärr kan vi i nuläget inte ställa upp.
    Vi har en slimmad organisation efter neddragningar de senaste åren. Familjer på gång - som den familj som frågade om Kinakön - har tillgång till landassistent och konsulent, men vi har aldrig haft resurser att sitta och ringa runt till familjer. Familjer på gång får löpande information genom rundbrev och tidning och webbsida, det är den informationsnivå vi kan ha med nuvarande avgifter. Våra lokalavdelningar är också tänkta att vara kontaktnät, och som Mammamys skriver sökte vi helt nyligen nya nationella kontaktpersoner som fått utbildning för att vara den typ av ideella stödpersoner du nämner. Hur man lägger upp verksamheten i de lokala avdelningarna är helt upp till medlemmarna där, och det är förstås jättetråkigt om du inte känt dig välkommen i verksamheten.
    Jag vill påminna om att beslut i frågor som rör kansliets resurser, avgifter, informationsstrategier m.m. tas av Adoptionscentrums styrelse, som består av valda medlemmar, adoptivföräldrar och adopterade. I år är det förbundsmöte - AC:s högsta beslutande organ - dit alla medlemmar har motionsrätt. Sista dag för att lämna in motioner är den 10 mars. Så har man förslag om förändringar är det nu man har möjlighet att lämna in dem, för behandling av förbundsmötet.
    /Inga Näslund informationssekreterare Adoptionscentrum

  • mom22

    Inga N AC skrev 2009-02-18 10:51:04 följande:


    men som läget är idag så har vi inte plats och resurser. Vi får alltså ofta förfrågningar om detta, och tyvärr kan vi i nuläget inte ställa upp.
    Nej jag förstår.

    Men som Solvår H skrev högre upp, det verkar finnas en rädsla/oförmåga att förbättra det.
    För det handlar inte om att ställa upp, det handlar om att ta tillvara resurser.

    Och det bör styrelsen ta tag i. Men JAG tänker inte motionera om det, det vågar jag inte, jag vågar i en sådan här känslig och sårbar process inte stöta mig med "klubben för inbördes beundran", jag vågar inte göra mig obekväm och det kanske egentligen säger en hel del om medlemmarnas betydelse i föreningen.
  • en glad

    Just denna tråd borde för de flesta vara ett exempel på hur svåra frågeställningar AC har att hantera - det är naivt att tro att någon "glad amatör" efter några veckor kan möta föräldrar i kris på ett kunnigt och professionellt sätt - det handlar inte bara om att dela ut "råd och tröst"! Jag befarar att en person som arbetstränar, i väldigt vällovliga syften, kan ställa till mer elände än nytta - tänk om AC centralt har erfarenhet av sådant? Och därför förhåller sig avvisande? Skall AC prioritera sina knappa resurser så borde väl slutsatsen vara att de skall satsas på att höja kvaliteten på det arbete som befintlig personal utför? Avdelningarna, däremot, står och faller med sina medlemmar. Kolla gärna in på AC:s hemsida hur de olika avdelningarnas verksamhet presenteras, vilka skillnader det finns över landet - där finns massor att göra! Vad jag förstår finns på sina håll inte ens "en klubb för inbördes beundran" ..

    Slutligen - vill man inte skriva motioner kan man väl åtminstone gå till förbundsmötet och delta i debatten! Kopierat från AC:s hemsida: "Förbundsmöte för AC genomförs vartannat år och denna gång äger det rum i Stockholm 9-10 maj. Avdelningarna Stockholm Norr och Söder är värdar .... Medlem som ej är ombud får närvara och delta i överläggningar men ej i beslut."

  • mom22

    mom22 skrev 2009-02-17 21:31:14 följande:


    om AC har flera förgfrågningar angående arbetsträning/praktik i veckan och säger nej till alla utan att ta reda på personernas bakgrund och kunskaper, då tror jag ni missar många "lönsamma" människor.
    [/citat]

    en glad skrev 2009-02-18 11:46:57 följande:
    [citat]
    - det är naivt att tro att någon "glad amatör" efter några veckor kan möta föräldrar i kris på ett kunnigt och professionellt sätt -
    Naturligtvis. Läs övre citatet. För övrigt är kvinnan jag tagit som exempel ingen glad amatör i adoptionssammanhang.
  • mammamys06
    mom22 skrev 2009-02-18 12:22:42 följande:
    mom22 skrev 2009-02-17 21:31:14 följande: Naturligtvis. Läs övre citatet. För övrigt är kvinnan jag tagit som exempel ingen glad amatör i adoptionssammanhang.
    Nä, fast vem avgör vem som är lämplig egentligen? Det måste väl ändå AC själva få avgöra även om man själv anser att man är hur kvalificerad som helst?
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mimpen

    Angående lokalavdelningar så måste jag bara säga att det är tråkigt att du inte fått bra bemötande därifrån! Jag sitter i styrelsen för en lokalavdelning, och tro mig, ingen blir gladare än jag om någon skulle ringa och erbjuda hjälp med något! Fast eftersom du inte ringt mig så bor du tyvärr någon annanstans. Otur för oss!

  • mammamys06
    mimpen skrev 2009-05-06 10:10:35 följande:
    Angående lokalavdelningar så måste jag bara säga att det är tråkigt att du inte fått bra bemötande därifrån! Jag sitter i styrelsen för en lokalavdelning, och tro mig, ingen blir gladare än jag om någon skulle ringa och erbjuda hjälp med något! Fast eftersom du inte ringt mig så bor du tyvärr någon annanstans. Otur för oss!
    Ja, det är ju det.  Vissa lokalavdelningar fungerar mindre bra.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
Svar på tråden Är ACs medlemmar en tillgång?