• Anonym (orolig)

    Hur farligt är det att ta studielån egentligen?

    Jag ska börja plugga upp mina betyg på komvux, har jag tur får jag börja redan på måndag. Sen ska jag fortsätta plugga på högskola när jag är klar med det.
    Så nu måste jag ta studielån.

    Men hur farligt är det att ta studielån egentligen?
    Min mamma får det att låta som att jag förstör hela mitt liv nu när jag ska göra det. Hon tror att jag kommer hamna hos kronofogden och få skulder för livet.

    Själv tycker jag att jag satsar lite på mig själv för en gångs skull, så att jag kanske äntligen kan få ett jobb sen. Men när mamma håller på så där så blir jag ju orolig.
    Är det verkligen så farligt som hon påstår?!

  • Svar på tråden Hur farligt är det att ta studielån egentligen?
  • blev mamma 06

    håller m alla i tråden!
    Varför din mamma reagerar så stark är för att det faktiskt tar ett tag att betala tillbaka lånet. Man tar jhu oftast lån under flera år och det blir en gemensam hög summa som man ska betala tillbaka.

    Själv blev jag jätte gla när jag fick min räkning sist för att jag har bara 3år kvar att betala...trodde nämligen att det var mer...

    Men som sagt man får en betalningsplan som grundar på inkomst. Man kan alltid ändra och söka att betala mer/mindre.

    Lycka till!!!

  • StrawberryDaquiri

    Folk tar lån för så mycket strunt saker i dag, jag tycker utbildning är en av de bästa sakerna man kan ta lån för! Se det som en investering i framtiden!

  • Lurvenpajsaren

    Jag håller med. Jag såg det som en investering i mitt liv. Något jag är mycket glad för nu i dessa kristider. Man har alltid en utbildning i bagaget. Lycka till!


    StrawberryDaquiri skrev 2009-02-26 22:46:10 följande:
    Folk tar lån för så mycket strunt saker i dag, jag tycker utbildning är en av de bästa sakerna man kan ta lån för! Se det som en investering i framtiden!
  • amomentlikethis

    Tänker du plugga klart, och därmed känner att det är lönt att ta studiemedel (alltså, du tänker verkligen göra detta, inte hoppa av efter ett tag) så är det jättebra att alternativet finns.

    Tog själv studielån 1 år, funkar jättebra att betala tillbaka.


    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • MikPel
    Anonym (orolig) skrev 2009-02-26 20:02:35 följande:
    Jag ska börja plugga upp mina betyg på komvux, har jag tur får jag börja redan på måndag. Sen ska jag fortsätta plugga på högskola när jag är klar med det. Så nu måste jag ta studielån. Men hur farligt är det att ta studielån egentligen?Min mamma får det att låta som att jag förstör hela mitt liv nu när jag ska göra det. Hon tror att jag kommer hamna hos kronofogden och få skulder för livet. Själv tycker jag att jag satsar lite på mig själv för en gångs skull, så att jag kanske äntligen kan få ett jobb sen. Men när mamma håller på så där så blir jag ju orolig.Är det verkligen så farligt som hon påstår?!
    Om du får jobb efter utbildningen då är det bra.

    Återbetalningen styrs inte av din inkomst utan av skulden.

    Skulden ska återbetalas på 25 år

    Kan du inte betala ja då blir det fogden precis som vid vanliga lån
  • WhiskeyRiver

    Men alltså, vad är alternativet, gå kvar på ett sunkigt jobb, tjäna noll och vantrivas? Självklart skall du satsa på utbildning.

    Skrämmande exempel är de människor "hemma i min by" som gärna verkar ta lån för både tits och bil medan studielån å andra sidan verkar vara livsfarligt. OMG säger jag bara, investera i en BRA utbildning så behöver du inte längre fram ta lån för triviala petitesser.

    Jeez.

    TS: Lycka till med studierna

  • Kjell2

    Att ta studielån har på många sätt varit bland det bästa jag någonsin gjort. Ekonomiskt har det gått på pluss. Har fått riktigt bra jobb som med mycket god margional räcker för att betala lånet och ändå bli väldigt mycket kvar.

    Sen har jag tack var min utbildnig får roliga, stimularnde och utvecklande jobb.

    /Kjell

  • fredrikannsofie

    MikPel skrev 2009-02-27 00:38:20 följande:


    Om du får jobb efter utbildningen då är det bra.Återbetalningen styrs inte av din inkomst utan av skulden.Skulden ska återbetalas på 25 årKan du inte betala ja då blir det fogden precis som vid vanliga lån
    Fel, det finns en spärr (dock inte så välkänd) som innebär att man inte behöver betala av mer än 5% av sin inkomst (fram till man är 50 år, sedan 7% fram till 67 då ev. restskuld skrivs av). Dessutom finns möjlighet till nedsättning av beloppet om man tjänar lite eller inget alls. Således väldigt förmånligt!
  • Odella

    Alla kan ju inte sponsras av sina föräldrar liksom. Många i min klass på universitetet har föräldrar som betalar hela deras utbildning. Det skulle inte funka här. Vi är många som har studielån TS, det är inget konstigt. Visst kan man jobba men även småjobb är svårt att få nuförtiden.

    Lycka till, ha inte ångest!

  • Kjell2

    TS
    Min fru, som är en smart och ambitiös person, har föräldrar med ungefär samma åsikt som dina. Att studielån är det värsta man kan ge sig in och bara på gränsen bättre än prostitution. Så efter gymnasiet med mycket fina betyg fortsatte hon på sitt lågavlönade extrajobb och slet hårt för lite pengar.

    När hon sen blev äldre insåg hon att det fanns mer i världen en ett skitjobb och hoppade på universitet med studielån. Idag är hon jurist på affärsbyrå, trivs utmärkt, och tjänar stora pengar. Pengarna kanske inte är det viktigaste utan det att hon har ett jobb där hon verklighen kan bidra, där hon får utmaningar, lär sig mycket, kan utvecklas och styra mycket över sin arbetssituation själv.

    /Kjell

Svar på tråden Hur farligt är det att ta studielån egentligen?