• sasssyy

    Får soc neka en mat-pengar?

    Anonym skrev 2009-03-04 19:08:03 följande:
    Mmmm vilket skulle betyda att jag kan åka in till stan 1 (!!!) gång i månaden för att gå p bibblan, sen har jag gjort en förlust! Så kan alla ge fan i att gnälla om att man ska säga upp tele o BB för lokaltrafiken är fan dyrare i längden!!!
    men vad är grejen liksom.. du väljer mellan mat eller bredband.. och väljer bredband!??!?!? Your choice och då ska inte soc betala din mat. Är inte svårre än så.
  • sasssyy
    MatsAtari skrev 2009-03-04 20:26:37 följande:
    Är nog böjd att hålla med TS där också. Lokaltrafiken är ju fan svindyr överallt. Folk som har pengar åker bil. Folk som inte har pengar går eller cyklar. Det är absolut inte värt att betala 50-60spänn för att åka max 5km fram och tillbaka dit jag ska. Hellre går jag eller stannar hemma. Finns det någonting rimligt med att man ska sitta och betala hur mycket skattepengar som helst för någonting man inte har någon nytta av??? Om Lokaltrafiken var gratis eller betalades helt av biljettpriserna skulle jag inte säga någonting, men hur man kan låta lokaltrafiken sitta och plocka skattepengar år efter år begriper jag inte.
    Men DET är väl ändå ganska irrelevant i tråden.. TS lär ju ändå ta sig till skolan de dagar det är föreläsning, på något vis och då kan man utnyttja de datorer som finns på campus. Har man inte pengar till mat har man då rakt inte pengar till att ha dator och internet. Valet är LÄTT för ganska många, men sen finns det en liten klick som tror att de inte kan leva utan sin dator, mobiltelefon eller tv. När jag pluggade första vevan hade jag INGET av dessa för jag hade inte råd. Jag hade varken FAST telefon eller mobil (nu var det ju inte så vanligt med mobiltelefon på den tiden och INTERNET, hade precis kommit till Sverige) men jag klarade mig alldeles ypperligt, andra vevan jag pluggade hade jag inte heller internet.

    Tycker vi kommer från tråden nu när folk HELA TIDEn försvarar och säger emot de sparförslag som kommer. Har man 20 spänn i plånboken så kan man inte gå ut och köpa oxfilé utan man får köpa knäckebröd. En ganska enkel ekvation. Har man flera månader i rad slut på pengarna efter man betalt räkningar är det dags att börja sålla bort sådant som inte är livsnödvändigt och NEJ bredband är inte livsnödvändigt, lokaltrafikens taxa är irrelevant för de flesta studenter har månadskort (som är överlag billiga med tanke på vad man får för pengarna) eller cykel, och cykel kan man få en ganska billig på polisernas auktioner eller så har man en ståendes hemma och dammar. Vet inte om ni visste det, men förr i tiden brukade folk GÅ också, även om det var längre bitar.....Jag gick till och från skola och extrajobb i tre terminer för jag ansåg mig inte ha råd med busskort...det var 6 km till skolan, jag är överviktig och lat men klarade det.. så kom igen nu.. sluta komma med dåliga bortförklaringar och ursäkter
  • sasssyy
    Wonderkarin skrev 2009-03-05 09:40:25 följande:
    Dessutom, är ens busskort extra dyrt (som när jag pendlade gbg-borås) så kan man söka extra lån från CSN för den delen av kostnaden som går över en standard! Det sökte jag och fick beviljat när det var knapert. Jag fick det tom i EFTERSKOTT! Det är förvisso ett LÅN och jag gjorde det bara när det knep ekonomiskt men det gav mig mat i magen.
    fast busskorten för studenter är numera rabatterade. man får ett regionen runt för 1000 kr och då kan man pendla Göteborg-Skövde om man skulle vilja.. kortet kostar 1350 för oss "andra" vet inte.. men 1000 kr tycker jag inte är så mycket pengar i kommunikationer ens när manär student.. och kan man sen få extra bidrag så är det ju skitbra
  • sasssyy

    jag undrar fortfarande vilka det är som "trycker ner TS".. jag har inte sett någon som inte kommit antingen med konkreta råd och tips dels för nu och för framtiden ELLER försvarat TS.

  • sasssyy

    ja juuuust det . vi är på FL nu ja. här ska vi bara lägga huvudet på sned och tycka "stygga stygga soc som inte ger pengar till TS"

    Ve den som kommer med konkreta tips.. herregud *himlar med ögonen*

    Varför måste man bara stryka folk medhårs här om man inte ska bli påhoppad... är det någon här som sagt "jamen fy fan vad klantigt, du ska fanimej inte ha några pengar, svält din jävel"????

    Nej det är det einte.. DET hade varit att trycka ned....

    Bara för att man svarar sanningsenligt på en fråga som TS ställt ( i detta fallet får soc neka matpengar? Svar: Ja) och sen kommit med tips om hur hon kan undvika hamna där igen.. då trycker man ner?!??!? Herregud..

  • sasssyy

    vad fint att du bryter mot FLs regler.. för vad jag vet får man inte göra så..

    sen är det inte att vara hjärtlös att ge tips.. en annan lever själv på gränserna och jag förstår inte varför folk hackar på oss som svarar konkret.

    du ger henne pengar denna månaden.. om hon står i samma position nästa månad, vad hjälper henne mest.. att hon fick 500 kr denna månaden eller att hon fick konkreta tips???
    DU är en människa med hjärta, det är storartat tingelinga, men du är också oerhört duktig på att trampa ner på andra som inte har möjligheten att erbjuda sin privata ekonomi, eller som inte tycker som du. De enda som klankat ner på någon i denna tråden upplever jag är de som hoppat på dem som inte tycker synd om TS (vilket vi alla gör, men för den skulle inte daddar med henne utan har svarat rakt på frågan som ställdes samt gett råd och tips)...

    tingelinga.. kan du förklara tydligt vad det är som är neddtryckande med att ge tips?? för jag förstår verkligen inte, jag är lingvist i botten men ser INGET nedtryckande, jag ser många som är raka, ärliga och direkta i sina inlägg. Jag ser en del som kan upplevas som skarpa, men att någon här har tryckt NER ts är rent skitsnack

  • sasssyy

    men tingelinga.. var är de hjärtlösa.. jag har också svårt för hjärtlösa människor men jag har ännu svårare för människor som daltar med folk och inte lär dem att ta ansvar för sitt eget liv. Jag har själv varit i TS sits flera gånger och vet hur jävligt det är, och visst är ekonomisk hjälp välkommet men "hjälp mig att hjälpa mig själv" är ett tydligare bevis, att klara sig själv är bästa hjälpen.

    Förstår inte.. för du kan fortfarande inte peka på vad som är hjärtlöst här inne.. bara för att vi andra inte öppnar plånboken?? eller för att soc inte bryter mot de regler som finns?

  • sasssyy
    Tingelinga skrev 2009-03-05 18:49:57 följande:
    Vilka "de" är aldrig omöjliga Madlin? Bo på 50 kvm var och mästra TS här? Egentligen vill jag säga så här: ni tycks ju vara stundenter/akademiker här. Då kan ni kanske erinra er det kategoriska imperativet av Immanuel Kant? Det finns alltid skäl att undra över en själv, inte minst här på Fl.
    nu tycker jag att du är väldigt nedlåtande mot oss andra.. menar du att vi ska hosta upp våra egna surt förvärvade slantar för att hjälpa TS eller vad är du ute efter.
    TS bad om svar på en fråga, hon fick svaret, inte det svar hon VILLE få kanske men det svar som enligt alla regler är rätt... hon har därefter fått tips.. är det BARA folk som är i exakt samma sits som henne eller har varit det som får svara.
    Menar du att vi ska säga "neee fy soc gör fel" bara för att vi VILL att de ska göra fel, vilket sedemera leder till att TS riskerar att skämma ut sig genom att gå till soc och säga att de gör fel eftersom folk på FL har sagt det?

    Jag känner till de kategoriska imperativen.. även om jag tycker att du är fruktansvärt nedlåtande genom att ta upp dem här, bara för att man är akademiker betyder inte det att man har läst filosofi. Jag tycker att JAG och många andra handlar utifrån dem.
    Som jag sagt.. den enda som agerat nedlåtande i denna tråden är i min mening du, som svänger dig med fina begrepp och ser ner på alla som inte leker mormor åt ts.
  • sasssyy

    TS, jag vet inte om du läser här längre för debatten har ju helt spårat ut och kretsar istället kring hur man uttrycker sig istället för det du frågade om.

    Jag tror att du har fått svar på frågan.. ja (tyvärr) så har de rätt att neka dig matpengar. Vi är vuxna och ska kunna ta ansvar för våra pengar och räkningar. Alla hamnar någon gång i klistret men du har fått massor av tips här för att undvika att hamna där i fortsättningen.

    Sen kan man tycka vad man vill om oss som svarar här men jag tror inte någon av oss menar att hacka på någon utan vi gör det vi kan i de positioner vi är.
    Jag är inte typen som lallar och daltar med folk jag inte känner. Vi känner bara EN sida av storyn här, alla historier har flera sidor, minst så många som det finns inblandade och jag väljer i detta läget att ställa mig neutral och därför ge konstruktiva tips.
    Om någon anser att det är att klanka ner på en TS så är det den personen som har problem- inte jag. Vi väljer att tolka den tolkning som ligger oss närmast.

    Man kan också tycka vad man vill om socialtjänstens regler, men även där gäller det att man har flera sidor att tänka på och man serveras oftast bara bidragssökandes story och då måste man hålla sig inom givna ramar. Om man ger någon pengar bara för att vara snäll, kan man vara tvungen att neka en annan för att budgeten helt enklet inte tillåter det. Det är lätt att sitta och gapa om att det är fel och orättvist, men det kanske är dags att vi som vuxna inser att livet ÄR orättvist, vi kan aldrig få milimeterrättvis och det gäller att se efter sitt eget hus och att lära sig ta hand om sig själv.

    Att påstå att matpriserna har stigit med så mycket som flera tiotalet procentenheter är BS, matpriserna HAR stigit men det finns fortfarande mycket billiga alternativ, och bor man i en ort där hyrorna är offantligt höga finns det också många billiga butiker som Lidl och Netto, kanske inte bästa kvaliteten alla gånger, men man får nog välja lite där som student, kvalitet eller mättnad

    Möter man många människor i kris måste man kunna relatera till sig själv, man måste kunna känna empati, det kan man endast göra om man kan försätta sig själv i den sitsen ELLER om man har upplevt det själv. TYCKA SYND OM är inte detsamma som EMPATI, det är ett semantiskt missförstånd. EMPATI är inte att åka till afrika och ge bönderna mat, EMPATI är att åka till afrika med jordbruksmaskiner, att gräva efter vatten och lära dem odla sin egen mark för att framställa sin egen mat och därmed få ett egenvärde

  • sasssyy

    se svar #6 där fick TS svar, sen gick TS själv i gång och då började tipsen strömma in, inget fel i det eftersom det ändå håller sig till ämnet då det handlar om att stötta och tipsa TS, för att visa att vi inte är hjärtlösa typer så kom vi med tips åt TS i stället för att kallt bara svara att JA de har rätt till det

    OT betyder förresten OFF topic inte Out of Topic...

  • sasssyy

    mer än de tips vi ger TS här kan vi som forummedlemmar enl reglerna inte göra. vi får inte erbjuda oss att skänka pengar till henne. Man får helt enkelt läsa igenom vad man skriver under på när man blir medlem.

    Tingelinga för övrigt så undanbeder jag mig privata mail från dig där du ber mig att inte svara i tråden.. jag skriver där jag vill och det gäller för alla medlemmar så länge man inte blivit avstängd

  • sasssyy

    man kan fortfarande svara en kommentar även om den är skriven av en avreggad medlem. På samma vis som man kan fortsätta i en tråd även om TS har avslutat sitt konto här.
    Du kommer alltså - om du vill bevaka saken- bli sittandes här i evighet, egentligen. Fast trådar stängs automatiskt för kommentarer efter 3 månader.

    Detta blev dels lite OT, men svar på ditt inlägg och därmed måste jag också -tydligen- be om ursäkt för att jag svarar dig Tingelinga eftersom jag tydligen inte får det för dig.. annars kunde jag gett dig infon via inboxen men jag får ju inte skriva till dig heller...

Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?