• Anonym

    Får soc neka en mat-pengar?

    Jag har inga pengar till mat för denna månaden. Skickade kontoutdrag och räkningar till socialen samt att de har fått se hur mycket jag får in respektive måste betala denna månaden. Har inga pengar alls kvar till mat.
    Sökte bidrag så jag kunde köpa mat och har bara mat kvar för idag. Fick hem ett mottagarbevis och har varit och hämtat det, där de har nekat mig bidrag till mat.

    Får dem verkligen göra så? Jag kan ju inte överleva utan mat!

  • Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?
  • sasssyy

    ja juuuust det . vi är på FL nu ja. här ska vi bara lägga huvudet på sned och tycka "stygga stygga soc som inte ger pengar till TS"

    Ve den som kommer med konkreta tips.. herregud *himlar med ögonen*

    Varför måste man bara stryka folk medhårs här om man inte ska bli påhoppad... är det någon här som sagt "jamen fy fan vad klantigt, du ska fanimej inte ha några pengar, svält din jävel"????

    Nej det är det einte.. DET hade varit att trycka ned....

    Bara för att man svarar sanningsenligt på en fråga som TS ställt ( i detta fallet får soc neka matpengar? Svar: Ja) och sen kommit med tips om hur hon kan undvika hamna där igen.. då trycker man ner?!??!? Herregud..

  • sasssyy

    vad fint att du bryter mot FLs regler.. för vad jag vet får man inte göra så..

    sen är det inte att vara hjärtlös att ge tips.. en annan lever själv på gränserna och jag förstår inte varför folk hackar på oss som svarar konkret.

    du ger henne pengar denna månaden.. om hon står i samma position nästa månad, vad hjälper henne mest.. att hon fick 500 kr denna månaden eller att hon fick konkreta tips???
    DU är en människa med hjärta, det är storartat tingelinga, men du är också oerhört duktig på att trampa ner på andra som inte har möjligheten att erbjuda sin privata ekonomi, eller som inte tycker som du. De enda som klankat ner på någon i denna tråden upplever jag är de som hoppat på dem som inte tycker synd om TS (vilket vi alla gör, men för den skulle inte daddar med henne utan har svarat rakt på frågan som ställdes samt gett råd och tips)...

    tingelinga.. kan du förklara tydligt vad det är som är neddtryckande med att ge tips?? för jag förstår verkligen inte, jag är lingvist i botten men ser INGET nedtryckande, jag ser många som är raka, ärliga och direkta i sina inlägg. Jag ser en del som kan upplevas som skarpa, men att någon här har tryckt NER ts är rent skitsnack

  • Anonym
    Svar på #164
    man får inte tigga eller skänka pengar.
    eller vara otrevlig.
  • sasssyy

    men tingelinga.. var är de hjärtlösa.. jag har också svårt för hjärtlösa människor men jag har ännu svårare för människor som daltar med folk och inte lär dem att ta ansvar för sitt eget liv. Jag har själv varit i TS sits flera gånger och vet hur jävligt det är, och visst är ekonomisk hjälp välkommet men "hjälp mig att hjälpa mig själv" är ett tydligare bevis, att klara sig själv är bästa hjälpen.

    Förstår inte.. för du kan fortfarande inte peka på vad som är hjärtlöst här inne.. bara för att vi andra inte öppnar plånboken?? eller för att soc inte bryter mot de regler som finns?

  • lokisse

    reglerna säger att man inte far erbjuda eller tigga pengar här pa forumet.

    om det var din som dotter hade hon säkerligen kunnat komma till dig och fat mat eller pengar till mat varje manad.
    att ge rad över var man kan spara är ju inte hjärtlöst och att soc inte ger pengar till dom som anses ha tilräkligt för att klara sig är inte hjärtlöst och inte nagot som nagon här kan för.


    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Tingelinga

    Ja, jag tycker ni tuggar sönder henne - jag tror det är en hon. Mitt exempel konditionalis var ett äkta konditionalis.

    Jag har inte blivit uppmanad att lämna FL men måste ju undra vad jag gör här.

  • MLT

    Du bor för dyrt om hyra, el och bredband kostar 7000:- tillsammans! När jag studerade bodde jag i 10kvm studentrum med delad toa och dusch för 1800:- då även elen ingick. När dåvarande sambon flyttade ner flyttade vi in i en lägenhet på nästan 100kvm och klarade oss bra på våra studiebidrag ändå. Du borde klara dig på ditt studiebidrag om du inte priorieterar andra saker framför mat, men då är det ju ditt egna val.

    Har du fått elen för ett halvår i förväg får du ringa dom och förklara din situation så får du säkert dela upp den räkningen, de är aldrig omöjliga.

  • Tingelinga

    Vilka "de" är aldrig omöjliga Madlin?
    Bo på 50 kvm var och mästra TS här?

    Egentligen vill jag säga så här: ni tycks ju vara stundenter/akademiker här. Då kan ni kanske erinra er det kategoriska imperativet av Immanuel Kant?

    Det finns alltid skäl att undra över en själv, inte minst här på Fl.

  • sasssyy
    Tingelinga skrev 2009-03-05 18:49:57 följande:
    Vilka "de" är aldrig omöjliga Madlin? Bo på 50 kvm var och mästra TS här? Egentligen vill jag säga så här: ni tycks ju vara stundenter/akademiker här. Då kan ni kanske erinra er det kategoriska imperativet av Immanuel Kant? Det finns alltid skäl att undra över en själv, inte minst här på Fl.
    nu tycker jag att du är väldigt nedlåtande mot oss andra.. menar du att vi ska hosta upp våra egna surt förvärvade slantar för att hjälpa TS eller vad är du ute efter.
    TS bad om svar på en fråga, hon fick svaret, inte det svar hon VILLE få kanske men det svar som enligt alla regler är rätt... hon har därefter fått tips.. är det BARA folk som är i exakt samma sits som henne eller har varit det som får svara.
    Menar du att vi ska säga "neee fy soc gör fel" bara för att vi VILL att de ska göra fel, vilket sedemera leder till att TS riskerar att skämma ut sig genom att gå till soc och säga att de gör fel eftersom folk på FL har sagt det?

    Jag känner till de kategoriska imperativen.. även om jag tycker att du är fruktansvärt nedlåtande genom att ta upp dem här, bara för att man är akademiker betyder inte det att man har läst filosofi. Jag tycker att JAG och många andra handlar utifrån dem.
    Som jag sagt.. den enda som agerat nedlåtande i denna tråden är i min mening du, som svänger dig med fina begrepp och ser ner på alla som inte leker mormor åt ts.
  • lokisse
    Handla som om maximen för din handling genom din vilja skulle kunna bli allmän naturlag. Handla så att du aldrig behandlar mänskligheten i [vare sig] din egen [eller någon] annan person bara som ett medel utan alltid tillika som ett ändamål. Handla enligt maximerna tillhörande en allmänt lagstiftande medlem i ett blott möjligt ändamålens rike.

     


    ja vi gjör som vi skulle vilja att andra gjorde mot oss


    De omnibus rebus et nonullis aliis
Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?