• Anonym (undrar)

    När kan man inte längre ha sex i samma rum som barnet?

    Vid vilken ålder på barnet kan man inte längre ha sex i samma rum som denne? När börjar de förstå, när kan de bli rädda och få traumatiska minnen? Vill inte utsätta mitt barn för nått sånt men det är svårt att veta var gränsen går.

  • Svar på tråden När kan man inte längre ha sex i samma rum som barnet?
  • Kajsan
    Anonym (Lisen) skrev 2009-03-18 14:42:08 följande:
    Barn ska sova i egen säng i eget rum. Så är problemet ur världen. Ja barn vänjer sig på ett par nätter att sova själva! I fall nu någon påstår motsatsen.
    Det är mycket man kan vänja barn till, sen om man tycker det är bra för barnet är en annan sak.
    Jag skulle inte lägga min bäbis att sova i ett eget rum, och inte heller ha sex i rummet där den sover.
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Anonym (inte alls)

    Själv har jag aldrig kunnat slappna av med barn sovande i samma rum så för mig måste svaret bli aldrig. Men rent generellt skulle jag väl säga att så länge barnet sover är det väl ingen fara, har man ett lättväckt barn är det kanske bättre att låta bli.

    Och ja, vi har fler än ett barn så syskonet måste ju ha blivit till någonstans Så ja, man kan ha sex fast man har barn sovande i sovrummet och inte vill ha sex i samma rum som barnet.

  • Anonym (Äsch)
    Kajsan skrev 2009-03-18 14:44:32 följande:
    Nej, säg det till Cecese, jag är fullt medveten om det.
    Men hon har ju inte påstått det heller. Grejen var ju att hon inte tyckte det var nått fel i att ha "vanligt" sex med barn sovandes i samma rum. Inte att man absolut var tvungen att ha sex med barn i samma rum. Finns det inga andra möjligheter så gör man ju vad man kan, livet kan ju inte stanna bara för att man har barn sovandes i samma rum. Man kanske inte har möjligheten att vara nån annastans heller. Här hemma så funkar inte badrummet, för litet och vi får helt enkelt inte till det där Soffan funkar inte heller av olika anledningar, då återstår vårt sovrum och vår säng. Det rör inte oss i ryggen att vi har en djupt sovandes 3-åring i andra änden av rummet
  • Kajsan
    Anonym (Äsch) skrev 2009-03-18 14:48:48 följande:
    Men hon har ju inte påstått det heller. Grejen var ju att hon inte tyckte det var nått fel i att ha "vanligt" sex med barn sovandes i samma rum. Inte att man absolut var tvungen att ha sex med barn i samma rum. Finns det inga andra möjligheter så gör man ju vad man kan, livet kan ju inte stanna bara för att man har barn sovandes i samma rum. Man kanske inte har möjligheten att vara nån annastans heller. Här hemma så funkar inte badrummet, för litet och vi får helt enkelt inte till det där Soffan funkar inte heller av olika anledningar, då återstår vårt sovrum och vår säng. Det rör inte oss i ryggen att vi har en djupt sovandes 3-åring i andra änden av rummet
    Har hon inte? Hon skrev ju: "Man måste ju kunna ha sex även fast man har barn boendes hemma eller ska man behöva sluta med det och ta upp sexlivet igen när dom flyttat hemifrån."
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Anonym (Äsch)
    Kajsan skrev 2009-03-18 14:53:42 följande:
    Har hon inte? Hon skrev ju: "Man måste ju kunna ha sex även fast man har barn boendes hemma eller ska man behöva sluta med det och ta upp sexlivet igen när dom flyttat hemifrån."
    Men då skrev hon ju inte att hon hade en 14-åring sovandes i samma rum, eller hur?? Bara att man är tvungen att få ha ett fungerande liv, även sexuellt, även fast man har barn. Det innebär, för flera av oss, att man måste få ha sex med sovandes barn i rummet. Och när de blir större så innebär det att man även har sex med vakna barn i huset.
  • Kajsan
    Anonym (Äsch) skrev 2009-03-18 14:57:52 följande:
    Men då skrev hon ju inte att hon hade en 14-åring sovandes i samma rum, eller hur?? Bara att man är tvungen att få ha ett fungerande liv, även sexuellt, även fast man har barn. Det innebär, för flera av oss, att man måste få ha sex med sovandes barn i rummet. Och när de blir större så innebär det att man även har sex med vakna barn i huset.
    Nej exakt! Men tydligen så måste hon ha sex i samma rum som barnet tills det flyttar hemifrån, annars "har man inget liv".
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Anonym (Äsch)
    Kajsan skrev 2009-03-18 15:01:27 följande:
    Nej exakt! Men tydligen så måste hon ha sex i samma rum som barnet tills det flyttar hemifrån, annars "har man inget liv".
    Det var nog inte så hon menade, skulle jag tro
  • skunkråtta
    Kajsan skrev 2009-03-18 15:01:27 följande:
    Nej exakt! Men tydligen så måste hon ha sex i samma rum som barnet tills det flyttar hemifrån, annars "har man inget liv".
    Nu missförstår du ju med flit bara för att få gnälla...
  • Cecese

    Ja vill man missförstå så får man väl göra det då


    Självklart föredrar jag att ha sex utan barn på rummet och jag tror att de flesta andra föräldrar känner likadant. Dock tänker jag inte helt avstå från sex 1-1,5-2 år bara för att vi har en liten bebis sovandes i vårt rum men i egen säng. Nu vet jag inte hur andra känner men för mej så är sex och närheten till min make väldigt viktig. Med 4 barn så får vi mer eller mindre aldrig tid bara vi två så den tiden vi har är när barnen sover och då är ett sexliv viktigt för att förhållandet ska fungera. Självklart går även sexlivet upp och ner som mycket annat i livet och förhållandet och med 4 barn varav en på några månader, nattamningar, sömnbrist m.m. så blir det inte så många tillfällen man orkar/kan/hinner men de gånger det finns tid och ork är så otroligt viktiga att jag tänker inte låta en liten sovande bebis hindra det. Om vi hade nån annan plats att vara på skulle vi självklart välja det före men med 6 pers på en boendeyta på 99 kvm och 4 sovrum finns det inte fler ställen än vårt sovrum.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • ellenason
    Vi var rätt nojiga med vårt första, ingen av oss och framförallt inte min man kände att vi kunde slappna av när sonen var i rummet även om han sov... vilket ledde till att vi knappt hade ett sexliv under ett års tid tills han började sova i eget rum... när vår dotter sen kom bestämde vi oss för att det inte kunde bli som förra gången. Hon sov i vår säng tills hon var runt ett (inget annat val, lägenheten är en tvåa och sonen bodde i andra rummet) och vi hade sex när vi kände för det, oavsett om hon sov eller var vaken (så länge hon inte behövde vår uppmärksamhet). Nej, efter några gånger kändes det inte konstigt att göra det brevid henne, hon förstår ju absolut ingenting, finns inget att ta skada av, att vi som föräldrar inte har ett bra sexliv däremot blir negativt även för barnen.
    Är så mkt man får ge avkall på som småbarnsförälder, sexet behöver man... under min andra graviditet var det svårt med sex av olika skäl, skulle jag fortsatt vara utan under ett år till?!
    Från hon var ett nånstans var vi inte riktigt bekväma med det. Men herregud allt beror ju på sammanhanget och om de ens kan se nåt... på min förra killes lantställe sov varje familj i ett rum och han hade en dotter som var 13. Skulle vi inte ha sex på två veckor...? Nej inte om det inte hade gått. Men när hon sov djupt i sängen brevid och vi höll oss tysta, fanns inget problem... går ju inte ta skada av något man inte ser.
    I torpen förr i tiden sov barnen alltid i föräldrarnas säng, vi har alla förfäder som knullade hej vilt 10 cm från sina barn tills de var 12-13. Och vi har inte tagit skada om det.
  • MaryM
    ellenason skrev 2017-05-23 04:59:15 följande:
    Vi var rätt nojiga med vårt första, ingen av oss och framförallt inte min man kände att vi kunde slappna av när sonen var i rummet även om han sov... vilket ledde till att vi knappt hade ett sexliv under ett års tid tills han började sova i eget rum... när vår dotter sen kom bestämde vi oss för att det inte kunde bli som förra gången. Hon sov i vår säng tills hon var runt ett (inget annat val, lägenheten är en tvåa och sonen bodde i andra rummet) och vi hade sex när vi kände för det, oavsett om hon sov eller var vaken (så länge hon inte behövde vår uppmärksamhet). Nej, efter några gånger kändes det inte konstigt att göra det brevid henne, hon förstår ju absolut ingenting, finns inget att ta skada av, att vi som föräldrar inte har ett bra sexliv däremot blir negativt även för barnen.
    Är så mkt man får ge avkall på som småbarnsförälder, sexet behöver man... under min andra graviditet var det svårt med sex av olika skäl, skulle jag fortsatt vara utan under ett år till?!
    Från hon var ett nånstans var vi inte riktigt bekväma med det. Men herregud allt beror ju på sammanhanget och om de ens kan se nåt... på min förra killes lantställe sov varje familj i ett rum och han hade en dotter som var 13. Skulle vi inte ha sex på två veckor...? Nej inte om det inte hade gått. Men när hon sov djupt i sängen brevid och vi höll oss tysta, fanns inget problem... går ju inte ta skada av något man inte ser.
    I torpen förr i tiden sov barnen alltid i föräldrarnas säng, vi har alla förfäder som knullade hej vilt 10 cm från sina barn tills de var 12-13. Och vi har inte tagit skada om det.
    Det med 13- åringen var faktiskt äckligt. Ni kunde ha gått ut nånstans eller valt att inte vara där i två veckor. En trettonåring ska inte bli utsatt för sånt.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (jj)

    jag tycker inte är så farligt att ha samlag i samma rum jag själv kom på min mamma och pappa när jag var 15

  • Anonym (Ronny)
    Anonym (Lisen) skrev 2009-03-18 14:42:08 följande:

    Barn ska sova i egen säng i eget rum. Så är problemet ur världen. Ja barn vänjer sig på ett par nätter att sova själva! I fall nu någon påstår motsatsen.


    Håller med dig. Det verkar vara modernt idag att ha barnen liggande hos föräldrarna, någon tanke om att de skulle ta skada av att sova i egen säng. Jag tror att det är nyttigt för barn att lära sig vara trygga när de är ensamma.

    Vi la våra barn i egna sängar, i egna rum, nattade dem och de somnade lugnt. Det tog som Lisen skriver någon vecka för dem att vänja sig. 

    Jag är kanske egoistisk, men tycker att föräldrar ska få ha sin vuxentid också. Förskräckligt om föräldrar låter barnen sova med dem och DÄRFÖR har ett knackigt eller obefintligt sexliv. Huvva.

    En morgon när vi hade sex i missionären kröp sonen, två år, upp på min rygg och tyckte det var kul att leka häst. Frun och jag blev fulla i skratt och fick avbryta, det kändes väldigt tabu och knasigt. 
  • Anonym (Gammal)
    ellenason skrev 2017-05-23 04:59:15 följande:
    Vi var rätt nojiga med vårt första, ingen av oss och framförallt inte min man kände att vi kunde slappna av när sonen var i rummet även om han sov... vilket ledde till att vi knappt hade ett sexliv under ett års tid tills han började sova i eget rum... när vår dotter sen kom bestämde vi oss för att det inte kunde bli som förra gången. Hon sov i vår säng tills hon var runt ett (inget annat val, lägenheten är en tvåa och sonen bodde i andra rummet) och vi hade sex när vi kände för det, oavsett om hon sov eller var vaken (så länge hon inte behövde vår uppmärksamhet). Nej, efter några gånger kändes det inte konstigt att göra det brevid henne, hon förstår ju absolut ingenting, finns inget att ta skada av, att vi som föräldrar inte har ett bra sexliv däremot blir negativt även för barnen.
    Är så mkt man får ge avkall på som småbarnsförälder, sexet behöver man... under min andra graviditet var det svårt med sex av olika skäl, skulle jag fortsatt vara utan under ett år till?!
    Från hon var ett nånstans var vi inte riktigt bekväma med det. Men herregud allt beror ju på sammanhanget och om de ens kan se nåt... på min förra killes lantställe sov varje familj i ett rum och han hade en dotter som var 13. Skulle vi inte ha sex på två veckor...? Nej inte om det inte hade gått. Men när hon sov djupt i sängen brevid och vi höll oss tysta, fanns inget problem... går ju inte ta skada av något man inte ser.
    I torpen förr i tiden sov barnen alltid i föräldrarnas säng, vi har alla förfäder som knullade hej vilt 10 cm från sina barn tills de var 12-13. Och vi har inte tagit skada om det.
    Av utrymmesskäl fick jag dela sovrum med föräldrarna tills jag var 12. Jag märkte nästan aldrig att de hade sex. Antingen var de väldigt återhållsamma eller väldigt försiktiga. Kanske båda. En gång vaknade jag dock och förstod vad som pågick. Men det var knappt märkbart. En långsam stilla rörelse, något knarr, inget mera. Ett lättat konstaterande att "han sover" viskades när allt var klart. 

    Så deras fall funkade det med någon sorts sexliv utan att jag stördes eller tog skada. Men alla är kanske inte lika försiktiga som de var...
  • Tremere

    Hualigen, jag och min fru måste vara värsta pervos. ;)


    Vi hade våra barn sovande i våra sängar till och från när de var små OCH vi hade sex samtidigt. Självklart inte om de var vakna.
    Var aldrig med om att något barn ifrågasatte eller undrade något.
    Och till er som tycker barnen skall ha eget rum från början, ni kanske inte har varit med om barn som vill amma 2-4 ggr per natt.
    Då är det rätt skönt att ha dem i sin säg redan och inte behöva gå upp.

    Alla gör självklart hur de själva vill, men barn upp till 3-4 förstår inte vad deras föräldrar gör om de skulle råka komma på dem. Hur skall de veta vad sex är öht om inte någon redan lärt dem det vid den tidiga åldern.
    Barn över den åldern kopplar nog inte heller att det just är sex, men kanske undrar vad föräldrarna håller på med om de kommer på dem.

    Vet att vi blev påkomna några gånger när ungarna var runt 5-7 år. 
    Men de är ofta så yrvakna när de kommer trippande och så fort man hör dörrhandtaget eller knarr i golvet utanför så lägger man ju av.

  • BDLB93

    Vi har vår 2 månaders i sängen, skulle aldrig falla mig in att låta henne sova själv i ett eget sovrum för då skulle jag nog inte kunna sova alls.
    Dessutom så vill inte ens jag sova själv vi så varför skulle min bebis vilja det? Ser det som naturligt att sova tillsammans med henne, det finns inga andra däggdjur som går ifrån sina ungar på kvällarna.

    Vi har haft sex när hon har legat och sovit i sängen bara och har hon vaknat till så har vi slutat, inget mer med det. 

Svar på tråden När kan man inte längre ha sex i samma rum som barnet?