• Linnika

    Utomkvedshavandeskap (X)

    Jag har haft ett utomkvedshavandeskap för några månader.
    Nu är ja rädd att jag ska få det igen, eftersom chansen för de är större om man redan haft det.

    På mej har dom inte opererat nått utan jag fick en spruta med cellgift för att de "skulle gå över av sig själv" som läkarna uttryckte det.

    Så är ja så förvirrade för att läkarna har sagt olika saker angående hur länge man måste vänta med att försöka igen.

    En läkare så att när HCG-värdet är under 5 så är de bara att köra igen.
    Nu säger nästa läkare att HCG-värdet ska vara på 0 å att vi sen ska vänta 2 månader innan vi får försöka..

    Mitt värde var sist på 2 så jag å min kille började ha oskyddat igen då.
    För även fast jag är livrädd så vill ja inget hellre än att prova igen å lyckas denna gången.

    Fler som haft X å vill byta tankar å funderingar kring de??


    ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)
  • Linnika

    Jag har ju inte opererat bort den äggledare som X.et satt i eftersom läkarna inte riktigt såg vart exakt de satt.
    Så ja har ju kvar båda mina äggledare, de som e dumt e ju då att den äggledare som de nu kankse är fel på är ju kvar så de kan väl hända igen samma sak me samma äggledare.
    Kanske de dom menar med att risken är stor att de kan hända igen.

    Ringde iaf idag å kollade blodprovet som ja tog i förrgår. Nu var värdet äntligen på NOLL!!

    Frågade då hon ja pratade med om hur de var me att vi ska vänta i 2 månader till. Hon sa att hon inte dåg nån anledning till att vi behöver vänta. Men hon skulle prata me en läkare som var duktig på sånt här  fråga honom om de nu finns nån medicinsk anledning till att vänta 2 månader.

    Ringer hon inte idag så e de bara att köra igen =)

    Men ja e ju skitskraj att de ska hända igen.

    När vi vart me barn hade vi precis komme in på utredning för att mins mens var borta.
    Jag hade min sista regelbundna mens i slutet på april -08 sen fick ja de igen i slutet av september.
    Får se nu då om mensen kommer igång som den ska..gör den inte de så ska vi få komma på utredning igen om 2 månader. Kanske ska ja få börja äta pergo.

    Känns ju så typiskt, vi lyckas alltså bli med barn även fast ja inte haft nån mens på flera månader å så slutar de såhär..

    Förstå hur glada vi va när vi ficik vårat pluss å förstå sorgen när vi insåg att de skiter sej iaf.

    Är det någon av er som har barn sen innan??
    Vi har inte de..
    Vi försöker få barn nr 1 nu =)


    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Jessica201 skrev 2009-04-26 12:19:22 följande:
    Jag fick utomkveds i november, ena äggledaren sprack och blev därmed borttagen. ingen sa något om att vänta men det tog nio veckor innan mensen kom, efter två menser var jag gravid igen. Men det var förmodligen utomkveds igen, lite osäkert då de inte hittat vart det ligger i så fall. Men det som fanns i livmodern (skrapades) var inte tillräckligt bevis för foster och mina hcg värden är "konstiga".Väntar nu på att värdet ska ner på noll, det har gått fyra veckor sedan skrapningen. Någon som vet hur ägglossningen fungerar, måste hcg vara noll för att det ska komma igång? Jag undrar också, som Emilia007, hur ägglossningen fungerar när man bara har en äggledare.Lintias - Det var snack om en cellgiftsbehandling för mig också och då fick jag information om att man kan behöva vänta ett tag med ny graviditet pga att medicinerna kan ge fosterskador, 3-12 månader. Kanske inte var samma mediciner och kanske olika behandlingar, eller kanske har den tid som behövdes vänta i ditt fall redan passerat, men dubbelkolla för säkerhetsskull.
    Aj!!!! Den tog!!

    Ingen läkare har någonsin talat om för oss att det kan bli skador på fostret av cellgiftssprutan. Har dom "missat" det så ska dom nog få veta att dom lever.

    Ja ska kolla upp det redan imorgon.

    Tack för att du berättde det för mig iaf =)
    De e ju skumt att man faktist kan få reda på mer här på FL än av en läkare.
    Men om de nu e så, så e de inte första gången de händer.

    Fy va less ja blev nu..
    Tänk om det är så..
    *suck*
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Jessica201 skrev 2009-04-30 00:03:52 följande:
    Lintias - Förlåt, inte meningen att skrämmas. Förhoppningsvis sa inte läkaren något för du inte behövde vänta, eller redan har väntat den tid som behövs. Ring imorgon och skriv och berätta vad läkaren säger. Jag håller tummarna att du får klartecken och det sägs ju att man lättare blir gravid precis efter... ;)
    Ja har försökt fått tag på en läkare att prata me, men ja ha inte lyckats.. De e alltid världens telefonkö när man ringer dit.

    Men de verkar ju iaf skumt om de är så som du skrev å så har dom inte sagt nånting om de till oss alls. Tjänstefel skulle ja kalla det då.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

    Nu ringde jag igen å fick tag på dom på kvinnokliniken.
    Jag frågade vad som gällde.

    Efter mång om och men så fick jag veta att man måste vänta me att bli gravid 3 månader efter att man fått sprutan.
    Vilket för oss innebär att vi börjat försöka en månad för tidigt.

    Jag anser att de är tjänstefel av läkaren att inte tala om det när jag fick sprutan. För hur FAN ska VI veta det om ingen säger något.

    Så nu hoppas vi på att jag INTE är gravid, å de känns skumt eftersom vi igår hoppades på att jag var gravid.

    Jag är så less på läkare nu så ni kan inte ana.

    Ska de vara så jäkla svårt för dom att tala om saker för sina patienter.

    När ja fick sprutan hade dom ju kunna sagt: "att nu måste ni vänta i 3 månader innan ni förösker bli gravid igen, och HCG-värdet måste vara nere på noll.

    Hade dom sagt så så hade vi ju iaf vetat.

    Är ja gravid nu så vet jag inte vad jag gör..
    Ska nog prata med nån om hur man gör när man tycker att läkaren begått tjänstefel.
    För jag anser att det dessutom är ett STORT fel dom har gjort eftersom de dom inte berättade för oss om sprutan kan göra att vårat nästa barn kan få en skada.

    INTE OKEJ!!

    Jag är så less å lessen, vet inte om jag ska skrika eller bara gråta.
    *suck*


    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Tuttbullen skrev 2009-05-05 15:36:01 följande:
    Vilka är symptomen för utomhavandeskap?? /kram
    Mina symptom var väldigt svaga från början, men sen vart de värre.
    Jag hade en hemsk smärta i magen en och en halv dag.
    Men så gick de över.
    Men när jag nån dag senare blödde så åkte vi in på akuten för att vi trodda ja fick missfall.
    Men när vi kom dit å gjorde vul så såg dom ingenting alls.
    Så där trodde dom att det var ett missat missfall(att fostret dött tidigare men ej stötts ut än)
    Dom skickade hem oss.
    Men efter en vecka så hade ja skitont igen och fick en akuttid på KK, där visste dom inte va dom skulle göra. Men dom la en mig en eftermiddag på sjukhuset å sen fick ja åka hem på kvällen. Morgonen efter ringde jag igen och bad om att bli inlagd för jag hade så ont.

    Då trodde läkarna fortfarande att jag hade ett missfall.
    Dom gjorde en skrapning, men när HCG-värdet fortsatte stiga så insåg dom att de var ett utomkveds. jag hade och gav mig en cellgiftspruta eftersom dom inte lyckades hitta exakt vart X:et satt.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Jessica201 skrev 2009-05-04 16:26:57 följande:
    Lintias - Jag förstår att du är arg. Men jag tänker ändå såhär att om det var så himla svårt att få fram informationen kanske det inte är hela världen om du blir gravid efter två månader istället för tre. Sjukvården måste ju också ha lite extramarginaler, 3 månader kan ju inte vara kantboll utan väl tilltaget. Har du blivit gravid redan ska du se att det egentligen inte är någon fara. En liten jämförelse till mig så har jag fått stränga order att vänta med nya graviditetesförsök tills mina hcg värden är nere på noll (för de är osäkra på om jag har fått nytt utomkveds eller inte och vill veta att allt försvunnit). Helt plötsligt upptäcker jag att mina flytningar säger att jag har ägglossning och vi hade sex dagen innan. Min läkare hade sagt att ägglossningen inte kommer igång innan hcg är på noll och det är dom inte, så jag trodde det var safe. Men när jag pratade med läkaren så tyckte hon inte det var speciellt allvarligt och att det nog kunde vara ägglossningen även fast hcg:t inte är noll. Hon trodde dock att det var otroligt att jag skulle bli gravid så snabbt igen men jag hoppas hon har fel, för jag längtar något fruktansvärt.Lintias - när ska du göra graviditetstest förresten? Jag håller tummarna att det blir plus för jag är övertygad att om den lilla tidsskillnaden inte kan vara någon fara för fostret.
    Mycket möjligt att dom har nån säkerhetstid när dom säger 3 månader. Men de kommer inte spela nån roll för om jag är gravid nu så kommer jag hela tiden tänka på att nått kan vara fel. Kommmer nog inte kunna vara glad så som man borde vara över att man är gravid.
    Hur som helst ska ja be om att få ut journalen å se vad som står där till och börja med.

    Tänkte köpa ett gravtest idag men ja hann inte. Så ja köper det nog nästa gång jag är i stan(i veckan nån gång)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

    Har gjort ett test, det var negativt. Men ingen mens i sikte än!
    Så jag vet inte jag..ska testa igen om en vecka om inte mensen kommit då.


    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Loppan25 skrev 2009-05-09 22:30:23 följande:
    Hej på er, hade ett X i januari, dom tog bort min ena äggledare, sen efter det har vi försökt att bli med barn igen...utan resultat...Bim i fredags men igen mens har kommit, men har värk i höger sida, där jag har äggledaren kvar, men jag får - på gravtest, vad tror ni?
    Testa och se.. Kanske är det ett pluss =)

    Hoppas på de iaf =)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Jessica201 skrev 2009-05-11 20:52:22 följande:
    Nu har mensen kommit och passerat efter sista utomkvedset (eller vad det var) imorgon ska det förhoppningsvis bli sista blodprovet som lämnas för jag tycker att nu ska väl allt hcg vara borta.Sörjer också för denna månad skulle jag fött om det inte blivit utomkveds och missfall i oktober/november. Svårt med alla som får bebisar runt om just nu. Tänker att vi skulle haft samtidigt.Nu ska jag hoppas på plus istället och att det hamnar på rätt ställe och stannar kvar. (förr räckte det med att hoppas på plus, nu måste man lägga till en massa för säkerhetsskull). Vilka mer hoppas på samma? Lintias är ni redo?Loppan25 - Härligt! Det låter som att ett grattis är på plats :). Berätta efter gyn imorgon hur det gått.
    Vi måste vänte tills Juniu månad börjar innan vi får försöka igen.

    Men ja skulle egentligen haft min mens nu, så ja ska ta ett gravtest i helgen om den inte kommt än.
    Nu är väl ENDA gången ja INTE vill ha ett pluss..

    Det känns som att alla andra(som man ser på stan, med magar och barnvagnar) har det så problemfritt.. INte trodde jag att de nånsin skulle bli så svart att bli med barn.
    Vi hade ju dessutom kämpa ett år innan vi fick vårat pluss, för att bara sen få veta att de var ett utomkveds och att de inte kommer att bli något.. HEMSKA KÄNSLA!!

    Jag är skiträdd för att jag och min kille aldrig kan få barn.
    Han skulle bli en helt underbar pappa å så kanske vi inte kan..

    Less just nu.. =/
    ღ Pojkvännen ღ
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)