• Svar på tråden Ni som bor utomlands, vad saknar ni mest i svensk matväg?
  • Laurentia

    Jag bor i Frankrike och saknar inte särskilt mycket i matväg.

    Visst är det mycket som inte finns, men efter ett par år här har jag vant mig vid att äta på franskt vis. Det är mycket svårare att klara sig utan allt jag hittar här när jag är på besök i Sverige!

    Är jag i Sverige passar jag på att äta bröd av typen polarkaka, ostbågar, vetebröd och diverse efterrätter som kräver vispgrädde. Inget av detta köper jag dock med mig hem.

  • FreeForAll

    Pizza och kebab var dte jag saknade när jag bodde i England. Låter kanske inte så svenskt, men i Sverige är de mycket godare!

  • Linda Famillia

    ALLT.
    Kap verde är ett spartanskt utbud (iaf ön jag bor på)
    fisk ris bönor tomater. det är det maten består av.
    finns inget av det lyx ni hittar i europa, eller i sydafrika :) knäckebröd i sydafika? coolt..
    jag funderar allvarligt på att öppna en liten butik för expats, folk från europa främst, VANLIGA saker man tar för givet! Men finns inget.. INGET verkligen.
    inge bröd förutom vitt bröd, inge olika köttsorter om du inte har turen att någon slaktat o du kan köpa in dig, inge annat än kyckling o fisk. Mjölken är extremt fet. Det finns enbart Goudaost liknande. inga grönsaker om inte frysta. har du tur så hittar du ärtor.
    Det finns verkligen ingenting, jag överdriver inte. Men visst vi blir mätta varje dag men det är ensidig kost oavsett hur "trollkarl" du är i köket.
    Potatis, 27kr/ kg
    Kött 90-200kr/kg (fläskbitar som ligger huller om buller i frysdisken)
    tomater 30kr/kg
    Pasta liten förpackning 20 kr (typ spagetti)
    mjölk 13kr litern
    juicer 20-25 kr
    vatten 10kr/liter

    bönor 5kr/kg
    Fisk 10kr/1kg
    ris 10kr/kg, alternativt 10 kg för 50 kr

    så det blir mkt fisk ris bönor...

    kryddor, för liten påse är 20-40kr
    o urvalet är typ 5 st olika...

    nä jag ska inte klaga vi mår bra. Men Maat som jag älskar att göra o äta, BLIR EXTREMT TRÅKIGT.

  • Singmamma

    Jag bor i Singapore och saknar filmjolk och andra goda mjolkprofukter som smaksatt kesella, keso etc. Jag saknar aven grovt brod och ost som man sa klart kan fa tag pa men inte lika enkelt som i Sverige.

    Ska till Sverige om ett par veckor, da blir det frukostmat hela tiden!

  • Nightfall Faerie

    Saknar nog ingenting, fastän det är svårt att få tag på svensk mat här. Men man vänjer sig. (Australien.)

  • Culete

    Det jag brukar be om från familj när dom är på väg hit är muscovadoråsocker (som säkert finnes på nätbutiker dock), sirap, lösgodis och sen mest annat godis man kommit på att man vart utan lite för länge. Klassisk hemkola, Djungelvrål etc... =)
    Annars blir det mest krydder, som kanske finnes men som jag är kass på att antingen finna eller inte kan namnet på.
    Som tur har man ju Ikea som hjälper en en del och sen har vi faktiskt tom wasa knäckebröd i matbutiken om hörnan.
    Torkade gula ärtor är också ngt jag saknar, och sen andra "nyttighetsprodukter" som dock i vissa fall finnes på hälsokosten. =)
    (Spanien)

  • Culete

    Just det, vissa saker inom mat och bak! Vaniljsocker (äkta), bakpulver som inte är i små portionsförpackningar, och alla dessa mjölsorter som inte finns i matbutiken. (Men väl kan jag beställa in till hälsokosten)
    Sen saknar jag också yoghurt som är i större pack, men goda smaker, som passar gott att ha till müsli. Här finns typ vanlig yoghurt i portionsförpackningar eller drickyoghurt på flaska - inget mellanting...

  • odin09

    jag har bott i lite olika lander (italien, brasilien, frankrike, schweiz och nu sydafrika) men genomgaende sa har jag nog mest saknat GRADDFIL, man kan kora grekiskt fet yogort (som finns har), sour cream eller creme fraiche men det gar inte helt att matcha den goda smaken av svensk graddfil...!!! Den ar speciell...

Svar på tråden Ni som bor utomlands, vad saknar ni mest i svensk matväg?