Inlägg från: Chokladmaräng |Visa alla inlägg
  • Chokladmaräng

    Hur får man tvillingar??

    Hej!

    Eftersom jag alltid velat ha tvillingar, blev jag jätteglad när jag hörde att min killes farmor är tvilling, och han själv haft en tvilling som dog i magen.

    MEN nu när jag läst på lite om det blir jag fruktansvärt ledsen!

    Finns det INGEN risk i världen att min killes sperma kan påverka så vi får tvillingar? Ingen alls!? :'(

    Jag menar, borde inte hans pappa kunnat påverka att hans mamma väntade tvillingar, när pappans mamma är en tvåäggstvilling?

    Vet ej om min kille var två- eller enäggs, ska fråga när jag 'får chansen'.

  • Chokladmaräng
    ellenwesterlund skrev 2009-07-23 08:15:44 följande:
    Nej killar kan inte påvkerka om man får tvillingar. Att kvinnan släpper två ägg är ärftligt och alltså inget en kille kan påverka. Enäggstvillingar (som jag har) är då ETT ägg delar sig i två och alltså inget killen kan påverka heller. Detta är kopierat från tvillingklubbenshemsida (tror det även står tidigare i tråden) (www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp Hur blir det tvillingar? När två ägg blir befruktade av två spermier blir det tvåäggstvillingar. I dessa fall får tvillingarna olika arvsmassa genom att olika ägg från modern smälter ihop med olika spermier från fadern. Tvåäggstvillingar är i princip inte mer lika varandra än vanliga syskon. Enäggstvillingar blir det när en spermie befruktat ett ägg och detta ägg senare delar sig. De två fostren, som då blir resultatet, får identiskt lika arvsmassa och blir mycket lika varandra. Generellt brukar man säga att i Sverige är cirka 30% av alla tvillingar som föds enäggs och 70% tvåäggs. Ökande genomsnittsålder hos kvinnan när hon föder barn ökar dock också andelen tvåäggstvillingar. Är det ärftligt att få tvillingar? Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar. En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.
    Usch vad ledsen jag blir. Men jag ger inte upp! Ska fråga mommo om vi har nå tvillingar i släkten!
    ;)

    Tänkte, eftersom det verkar som hans pappa ärvt det av sin mamma, men är det verkligen totalt omöjligt så hade dom väl bara tur...
  • Chokladmaräng
    Anki85 skrev 2009-07-23 09:27:16 följande:
    min syster och jag fick varsitt tvillingpar med 4 månaders mellanrum 2008 hon har definitivt två äggs (pojk-tös) medans jag fick 2 tjejer, vi vet inte om de är enäggs eller två äggs än, men de är ruskigt lika. det enda vi har gemensamt (halvsyskon, gemensam mamma) är vår mammas faster som skulle varit tvilling. den hoppade över mammas generation trots att hon har 6 barn och fick sista vid 40 och kom istället dubbelt i vår generation. vi var "unga" båda två (23 & 26) och hade varsitt barn innan.
    Vad underbart!
    Att de är kusiner i samma ålder till och med :)
    Men om det stämmer med att det hoppar över generationer också, är ju inte risken så stor heller :/
    Men det sägs ju att de som är äldre & de som har många barn har större chans, och jag vill då ha minst tre barn, och det lär ju ta ett tag så vem vet, hoppas kan jag ju alltid :)
  • Chokladmaräng
    sillen05 skrev 2009-07-23 09:29:33 följande:
    när en kompis till mig väntade barn så frågade hon sin bm om tvillingar å hon svarade att om ni skulle vara 80 kompisar som e gravida samtidigt så e de en av er som får tvillingar om de inte ligger i släkten.
    Optimistiskt... :/
  • Chokladmaräng
    Anki85 skrev 2009-07-23 09:27:16 följande:
    min syster och jag fick varsitt tvillingpar med 4 månaders mellanrum 2008 hon har definitivt två äggs (pojk-tös) medans jag fick 2 tjejer, vi vet inte om de är enäggs eller två äggs än, men de är ruskigt lika. det enda vi har gemensamt (halvsyskon, gemensam mamma) är vår mammas faster som skulle varit tvilling. den hoppade över mammas generation trots att hon har 6 barn och fick sista vid 40 och kom istället dubbelt i vår generation. vi var "unga" båda två (23 & 26) och hade varsitt barn innan.
    Är dom lika annars då dina flickor? Till sättet? Är väl mycket härmande kan jag tänka mig :) Har dom samma ögonfärg och hårfärg?
  • Chokladmaräng
    Anki85 skrev 2009-07-23 09:54:16 följande:
    de är så lika att t om jag och sambon tar miste vissa gånger. men lika till sättet är de inte, Linn lilltjejen är mer framåt och har börjat allt tidigare än stora tjejen Nova som mer har trivs med att sitta på golvet och leka. men ögonfärgen är samma, liksom hårfärgen, de har samma längd och vikten får vi reda på nu nästa vecka på ett års kollen. men det skiljer bara 1 mm på fötterna, plus att de fått tänderna på samma ställen inom någon dags skillnad. de står varandra nära redan nu, syrran som har 4 mån äldre tvillingar säger att mina står varandra mkt mer nära än hennes. de ska göra allt tillsammans, upptäcksfärder och jäkelskap så vi misstänker att de är enäggs, men genom att de låg i varsin hinnsäck och hde varsin moderkaka så kan man inte dra någon slutsats därifrån. men ska man veta till 100% måste man göra DNA test.
    Hihi, ja syskon brukar ju härma varandra så inte konstigt att tvillingar gör det. Jo har suttit och läst om det med moderkaka/väggar osv. hela morgonen :)
    Tänker ni göra ett test?
    Kan ju vara kul för barnen att veta. Och skönt att kunna svara åt alla frågvisa människor på familjeliv (t.ex. jag) ;)
  • Chokladmaräng

    Klär ni dem alltid likadant? Får de alltid likadana presenter?

  • Chokladmaräng
    ellenwesterlund skrev 2009-07-23 19:09:57 följande:
    Ibland lika, ibland inte. Kan köpa lika tröjor tex. men i olika färg. Sen om jag ska köpa te. jackor/overaller till dom så köper jag hellre lika än att det ena plagget är sämre än det andra (om du förstår vad jag menar). Leksaker-det är väl samma där. De fyllde nyss år, de fick många lika saker men en fick en röd traktor och den andra en gul, en fick en superman bil och den andre en Batman bil.
    Anki85 sa:
    presenter, de fick t ex varsin docka i födelsedags present men dockorna hade olika kläder på sig,. sen har vi sagt att vi inte ska köpa "varsina" saker utan att de ska få lära sig samsas om sakerna, eftersom t ex på dagis finns inte två av varje.
    Okej, I see :)
    Det är bra att som Anki85 sa, lära dem samsas, det fick jag lära mig och är säker på att mina barn kommer få göra också. Inget fel med det, på dagis och skolan måste de ändå lära sig det :)
    Kan vara ganska praktiskt ändå att ha två av allt, om ni köper t.ex. ett fempack sockar var åt dem så är det ju garanterat att ni alltid har maka sockar, när tvättmaskinsmonstret äter upp en haha :)
    (Jag har själv börjat köpa måånga likadana par strumpor eftersom alltid minst en socka försvinner i tvätten)
    Det är ju fint "nu för tiden" att det oftast finns två variationer av samma plagg.

    Förresten, en kompis till mig fick sin första bäbis idag fick jag höra alldeles nyss :D
  • Chokladmaräng

    Vit Tiger skrev 2009-07-23 16:15:51 följande:


    Om man verkligen vill påverka chansen att få tvillingar kan man ta ägglossningsmedicinen Pergotime. Då ökar chansen att fler än ett ägg släpps. Pergotime tar man ofta om man ska insemineras (har inte nödvändigtvis med ens fertilitet att göra, utan bara för att kunna beräkna på några dagar när vilka dagar ägglossningen kommer). Men det är ju knappast något man experimenterar med själv, utan det skrivs ut av läkare. Och inseminerar man efter att ha tagit det så måste man kolla på UL att det inte lossnat två ägg, för då tycker de att det är för hög risk att inseminera.
    Så Pergotime ska hjälpa en att släppa fler ägg?
    "Och inseminerar man efter att ha tagit det så måste man kolla på att det inte lossnat två ägg, för då tycker de att det är för hög risk att inseminera."
    Jag förstår inte den här meningen? Får man inte inseminera om det lossnat två ägg?
    Men jag tänker inte inseminera... (om det inte skulle visa sig att jag har svårt att få barn) får man ändå använda Pergotime?
    Har du själv använt metoden?
  • Chokladmaräng

    Vit Tiger skrev 2009-07-28 15:39:05 följande:


    Chokladmaräng: Jag har inseminerat eftersom jag lever i ett lesbiskt förhållande, inte på grund av nedsatt fertilitet. Att inseminera är egentligen precis samma sak som att ha samlag, det är bara det att spermierna tas ut ur kroppen och förs in i en annan kropp av någon annan, på en annan plats. Annars är det ingen skillnad rent biologiskt, så om man tog Pergotime inför ett samlag skulle effekten bli densamma, och därför är det inte relevant ur den aspekt som vi talar om här om man inseminerar eller har samlag med en man (även om man kanske inte får det utskrivet av läkare utan anledning). Man tar inte Pergotime för att släppa fler ägg, utan för att sätta igång en ägglossning, t.ex. inför insemination. Jag har själv något som kallas PCO, vilket gör att mina ägglossningar är oregelbundna, och då kan man ta Pergotime för att veta ungefär när ägglossningen kommer. Mycket praktiskt när man ska ta ledigt från jobbet för att åka ner till Köpenhamn och inseminera, som vi gjorde, då blir det ju enklare att planera. Vissa får också Pergotime på grund av att de inte har ägglossning av andra anledningar. Men en bieffekt av att ta Pergotime är att det kan lossna fler ägg än ett, det är ganska vanligt. När jag första gången jag skulle inseminera tog Pergotime fick jag göra en ultraljudsundersökning cirka en vecka före beräknad ägglossning. Detta för att se att inte fler ägg en ett var på väg att lossna samtidigt, vilket skulle öka chansen för tvillingar. Att de inte vill inseminera om det händer beror på de extra komplikationer som det innebär att få tvillingar. De har nyligen också slutat med att befrukta fler än ett ägg samtidigt vid provrörsbefruktning (IVF) i Sverige av samma anledning. Men poängen här är att du förmodligen inte kommer att få Pergotime utskrivet om du inte har en anledning till det (PCO, andra ägglossningsproblem, imsemination...) för läkarna vill nog knappast att man tar det bara för att få tvillingar, de skulle nog snarare avråda från det. Men rent hypotetiskt, om du skulle köpa Pergotime på svarta marknaden eller få tag på det på något sätt, så skulle det kunna funka. Men alltså rent hypotetiskt. Jag vill absolut inte uppmuntra någon att göra det!
    Hej, tack för ditt utförliga svar!
    Jag hade inte tänkt heller att börja fumla med nånting på egen hand, var bara nyfiken ifall det gick. Är inte aktuellt med barn för mig än, men jag funderar ändå på möjligheter å så, är bara teoretiskt än så länge :)
  • Chokladmaräng

    Hej igen :)

    Om det är någon som är nyfiken, har jag frågat min mommo nu :)
    Och jag blev jätteglad!
    Det visade sig att jag har ganska stor chans att få tvillingar :D

    Min mormor har två syskon som fått tvillingar, en har fått enäggs och andra tvåäggs.
    Det betyder väl att jag kan ha anlag?
    För bara för att min mormor inte har tvillingar betyder det väl inte att hon inte har anlag? Hon har "bara" fått två barn man vet ju aldrig vad det tredje skulle blivit liksom.

    Eller är jag helt ute och cyklar? :D

Svar på tråden Hur får man tvillingar??