• Anonym

    Han har mycket vatten i lungan, proppar, cancer? Så orolig så jag inte vet var jag ska ta vägen....

    Suck, nu vet vi mer, vet inte om det är bättre eller sämre =( Han har förstorade körtlar, så den körteln han har på sidan ska de operera bort för att kolla upp den. Han har förändringar i mjukdel - de ska göra gastropi (eller vad det heter) imorgon och sticka honom ner bakom bröstkorgen och ta prover. Det han har är något mycket ovanligt iallafall, så doktorerna vet ingenting förrän efter proverna som ska tas imorgon, sen tar det 2-3 dagar innan man får svar på dem, om det är något elak eller godartat.

    De har tappat ur honom ca 1,6 liter vatten som är helt rött?!
    Jag hoppas och ber att det inte är någon fara för hans liv och att han ska bli HELT FRISK SNART!

  • Anonym

    En kirurg var och kollade på ärret från där han tagit bort sin leverfläck också, som var för ca ett år sedan.. Den var ju elakartad, men de var som sagt säkra på att de tagit bort allt, men är ändå jätteorolig att det är den som spridit sig där bakom nu =(

  • Anonym

    Jag har aldrig varit i den situationen men vågar ändå påstå att jag förstår din oro till viss del då min mamma fick genomgå en massa undersökningar och till och med operation förut i en utredning.

    Det är omöjligt att inte oroa sig, hur mycket man än försöker lugna ner sig och hur mycket än andra talar om för en att allt kommer att bli bra och att man kan sluta tänka på det för en stund. Man kommer att oroa sig. Det hör till helt enkelt MEN glöm inte att emellanåt tänka på det hopp som faktiskt finns! Och det faktum att det faktiskt KAN vara någonting ofarligt som kan lösas rätt enkelt. Man tror direkt det värsta, men oftast så är det ju inte det.

    Jag vet inte vad jag kan skriva som lugnar för jag vet att det är nästintill omöjligt att bli lugn i en sådan situation men försök att tänka på det positiva också! Tala med dina nära, tala med andra här på forumet, håll dig sysselsatt så går tiden snabbare. Försök hålla modet uppe!

    Jag hoppas och tror att allting kommer att lösa sig!!

    STORA STYRKEKRAMAR!!

  • Anonym

    Tack så mycket!! Allt är väldigt jobbigt just nu =( Imorgon ska jag på min farmors begravning också.
    Min man MÅSTE klara detta, vi som skulle skaffa hus och skaffa ett barn till. Som min man sa förut: det är nu livet börjar..
    *gråter igen*

  • Anonym

    Kram.. Hoppas allt vänder till det bättre snart... Ta hand om er....

  • Anonym

    Tack alla!
    han ska inte göra gastropi utan Biopsi!! Skrev fel. På sidan av bröstkorgen ska de ta bort körtlarna som ska skickas för analys.

  • Anonym

    Har precis läst om din mans problem och ville bara skriva ett par rader om hur det var för mig. Jag hade två lunginflammationer och de penicillinbehandlades utan problem. Har sedan tidigare (i samband med att jag blev hjärtsjuk även haft en propp i lungan, vilken behandlades med bla blodförtunnande).
    För en tid sedan fick jag ont i ryggen (lungan) när jag andades, och drack vätska. Efter ett par dagar hade jag så ont att jag inte kunde ligga ner. Åkte in till sjukhus igen och hade vätska i lungsäcken. Tappade 1,8 liter vätska. Det gjorde ont, vill inte ljuga, men det var hanterbart.
    Man röntgade mig, uteslut cancer/ metastaser, proppar- dock konstaterade än en gång lunginflammation. Jag fick vara kvar på sjukhus i en vecka (men det beror nog mer på att de ville ha mig under uppsikt pga mitt hjärta). Jag hade förhöjda värden som kunde tyda på propp, dock hade jag ingen vid det aktuella tillfället. Fick ändock behandlas med blodförtunnande.

    Jag fick göra en lungmedicinsk utredning och man konstaterade inte så mycket utöver att jag har lätt för att få lunginflammtion och att detta i kombnation med min astma och hjärtsjukdom gör det lättare för mig att insjukna.

    Kram o lycka till.

  • Anonym

    Idag hittade de en 2-2,5 cm stor fläck uppe på levern....... Så de gör undersökningarna imorgon istället, så vi får inte veta något förrän fre, eller kanske efter helgen t om =(
    Detta känns bara som en stor mardröm.

    Nu har det kommit mycket mer vatten från lungorna också. Som är helt rött som det andra var också, känns mer som blod än vatten.

  • Anonym

    Tack.
    Det är en förändring de hittat, så jag antar att det är en tumör.. =( Vi har en son som snart fyller 3.

    Jag har typ redan gett upp hoppet, googlade lite på levercancer tyvärr. Ringde min man för jag saknar honom så enormt, han låter som vanligt, vet inte hur jag ska bete mig.. Ska jag spela och inte prata om mina rädslor? SNÄLLA väck mig ur denna mardröm!!!!!

  • Anonym

    Hur stora var de? Var de 2,5 cm? Känns lite väl stort =( Doktorn hade sagt till min mamma som känner honom lite att detta är allvarligt =(

  • Anonym

    Men eftersom den stora leverfläcken de tog bort på ryggen för nåt år sedan var elakartad, betyder det att de andra också skulle vara det isåfall tro? Och frågan är ju om "bara" leverfläckar kan orsaka massa vatten i lungorna osv =(

  • Anonym

    Mm, på vårdcentralen innan allt detta hemska uppdagades så sa de att han hade en infektion på lungan, får hoppas att det "bara" är en infektion!!! Skönt att det gick bra för din mamma, och för alla er andras närstående!

  • Anonym

    Men tog de prover från fläckarna? Eller såg de med en gång att det bara var fläckar?

  • Anonym

    Jadå det har jag, men jag tycker att det är jobbigt att ha folk här nu och så vidare. Datorn är min hjälp och stöd nu, faktiskt.
    Han har ju sjukhusskräck och mår mkt dåligt, men försöker hålla skenet uppe. Jag har bestämt mig för att vara jättepeppad för att han KOMMER att klara detta, och inte prata om negativa grejer. Har ju inget att förlora på det iallafall. Sjukhuset ligger 1-2 mil från där vi bor, så det är relativt nära.
    Tack för att ni bryr er!

  • Anonym

    Ja, jag tycker att det är jättejobbigt, gillar inte att gråta inför folk heller.. Men nu räcker det att någon nämner min man så börjar jag ju böla.

    Jag har barnet hemma själv, och det var jättejobbigt imorse när jag lämnade honom till förskolan, han sa att han hade ont i magen. =( Och nu ikväll innan han skulle sova så sa han också att han hade ont i magen, och han ville att jag skulle vara inne hos honom och bara kramas, och så sa han flera gånger: Mamma, jag äälskar dig! Så han lär känna av att saker inte är som de ska =( Har inte gråtit inför honom, jag är glad inför honom och busar osv, men barn är väl bra på att märka saker ändå. Vet inte hur man ska göra, för om han ser att jag gråter och är ledsen då lär ju han tänka på det, och också oroa sig mer för sin pappa. suck.

    Oj, sjuk sen i maj =( Hoppas du blir bra snart.

  • Anonym

    Leverfläcken var stor och mörk och lite tjock, ca 1,5 cm tror jag! Har för mig att den var mörk i lite olika nyanser också.
    Om de är jämna/regelbundna och jämna i färgen så är det säkert ingen fara, men man ska alltid kolla upp om man oroar sig. Det är om de ändrar form och färg som de kan vara farliga, så det är bra att ha koll på dem. Jag har själv tagit bort en från ryggen, den var dock inte "farlig".

Svar på tråden Han har mycket vatten i lungan, proppar, cancer? Så orolig så jag inte vet var jag ska ta vägen....