• Svinto

    Hur sköter ni er nya tatuering?

    Gjorde min andra tatuering för två dagar sedan. Den första jag har är typ 20 år o bara påbättrad för 5 år sedan. När jag gjorde min första fick jag rådet att smörja tatueringen med Helosan salva flera gånger / dag. Varit inne på tatueringssidor nu där det står detsamma.

    När jag gjorde min nu så fick jag bara beskedet att tvätta tatueringen med tvål o vatten 2 ggr/dag. Det behövdes ingen salva då detta förlängde läkningsprocessen då man tillförde fukt...? Om jag kännde att det stramade lite så skulle jag smörja på ett TUNNT lager med helosan men inte annars (helosan är mjukgörande o antiseptiskt).

    Tog faktiskt o smörjde in min tatuering ikväll....

    Hur gör ni?
    Smörjer eller ej?

  • Svar på tråden Hur sköter ni er nya tatuering?
  • Sandrisen80

    Tror de beror lite på vad för typ av färg tatueraren använder... Har tatuerat mig i två olika studios och fått olika råd hur man ska sköta den. Vanligast är väl att smörja med Helosansalva... Om den blir torr kan den spricka å bli ful. Så det är bättre å tillföra fukt å ha längre läkningsprocess å få en fin tatuering!

  • Satiin

    Tvätta morgon och kväll sen smörja med helosan eller babysalva :) men inte för mycket då det kan dra ur färg och göra det svårläkt :)
    smörj när det är nytvättat och vid behov :)

    Alltid fått de tipsen och mina har läkt som de ska varje gång!

  • Pormoicheia
    Svinto skrev 2009-09-05 21:34:50 följande:
    Plast i några dagar?? Låter jobbigt. Jag hade plast några timmar men förstod egentligen inte meningen med det.
    jobbigt? inte alls.
    Varmt och svettigt, visst. (svett är dock bakteriedödande så det finns inget att oroa sig för där sålänge man lät tatueringen lufta ett tag emellan inplastningarna)

    Men det fungerar som skydd ifrån bakterier utifrån och tatueringarna har läkt på nolltid när jag/vi (jag och sambon) har gjort så.
    Tatueringarna har dessutom inte behövt smörjas lika mycket/ofta.

    Gör man såhär läker tatueringen inifrån och ut istället för att behöva börja läka på ytan direkt..

    Dssutom så förhindrar det nattetid tatueringen att kladda av sig överskottsfärg på sängkläderna och dagtid så skyddas ens vanliga kläder.

    Fast det beror väl iofs kanske lite på hur stor, var och hur täckande den är också.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Ceciliaaa

    Jag hade också plast på min sista i lite mer än
    en vecka, har den på ankeln och ner på foten.
    Kunde inte ha några andra skor än mina uggs
    så var tvungen att ha plast annars fastnade det
    massa ludd och annat mög

  • Skrutten74

    Ingen som funderat på att AloeVera är bland det absolut bästa man kan använda?? Min granne med familj tatuerar sig titt som tätt och det är det enda de använder! Håller huden mjuk och smidig samtidigt som det förhindrar infektioner!

    Bara som ett litet tips!

  • meic

    Det har inget med vilket typ av färg man använder att göra.

    Men man ska tvätta med mild, parfymfri (alkoholfri) tvål och smörja med tex Helosan eller bepanthen.

    Man ska INTE ha plasten i ett par dagar, man ska INTE smörja med vaselin och definitivt inte låta bli att smörja. Om man låter bli att smörja så blir det större ruvor och då riskerar man att färg lossnar från tatueringen.

  • trasis

    Min Lillebror är tatuerare han sa att nästan betaphen? stavas det så är bättre en Helosan. Har 13 tatueringar och brukar smörja den så fort den blirr torr sen tvätta med tvål& vatten morgon& Kväll

  • Svinto

    Jättteglad för era tips här.
    Då var känslan rätt att smörja in rätt. Tyckte också att det lät kostigt att inte smörja in. Hur kan de rekomendera det?

    Har faktiskt haft tanken på Aloe Vera men inte vågat...Har en tub här hemma...

  • meic
    Svinto skrev 2009-09-06 10:36:38 följande:
    Jättteglad för era tips här. Då var känslan rätt att smörja in rätt. Tyckte också att det lät kostigt att inte smörja in. Hur kan de rekomendera det? Har faktiskt haft tanken på Aloe Vera men inte vågat...Har en tub här hemma...
    Egentligen funkar all lotion, MEN det ska helst vara med antiseptisk verkan och sån aloe finns det ju också.
Svar på tråden Hur sköter ni er nya tatuering?