• hotten

    Tillväxthormon

    Linnispinnis skrev 2009-09-20 09:08:45 följande:
    Nu är min dotter visserligen bara lite ca 7 månader okorr. (snart 3 månader korr.) Men hennes läkare har redan nu börjat "förvarna" om att det eventuellt kan bli aktuellt med tillväxthormon sen. Hon föddes v. 23+6 och var redan då ganska mycket tillväxthämmad p.g.a. tvillingtransfussion. vägde endast 400g. Jag fick förklarat att när man blir tillväxthämmad så pass tidigt i graviditeten så går det oftast inte att "ta igen" allt. Nu vet ju inte jag när din dotter är född och så, men det kanske kan vara till hjälp ändå. Nu när hon är så liten än så går det ju inte riktigt att avgöra hur det blir. Men han sa att om kurvan fortsätter så här så blir hon ca 145. Men hon kan ju göra ett ryck och sätta igång att växa snabbare och komma ikapp "normalkurvan" lite mer, det vet man ju inte och det hoppas vi ju så klart. Men han ville förbereda oss så vi inte får en chock sen om det skulle bli aktuellt med tillväxthormon.Hittade en sida där det står lite om det: www.tillvaxthormon.se/default____10198.aspx
    har då aldrig hört att bara för att man vart tillväxthämmad under tidiga graviditeten så skulle det vara svårt att ta igen..

    dottern vägde 354 gr som minst var 68% tillväxthämmad, dvs hon låg på minus 6,5 i kurvan.. hon har tagit igen helatiden, växer mer än alla andra i klassen ( de mäter alla vår och höst i nån matte uppgift, å hon växer antal centiomerter mest varenda gång i hela klassen) Hon är 10 år nu och ligger på minus 1 i kurvan.
    (man räknas som normal upp till minus 2 )

    nu blandar jag lägd å vikt men de kurvor följer varandra, både i lägd å vikt.
  • hotten
    Linnispinnis skrev 2009-09-27 09:56:01 följande:
    Ja jag är ju ingen expert men det var vad dotterns läkare sa. Hon vägde också 350 som minst. Men vi får se hur det går. Förhoppningsvis så växer hon ikapp lika bra som din flicka :)
    men hon kan ju inte ha vart så extremt tillväxthämmad då.

    vad ligger hon i på kurvan nu? vad jag vet så måste man ligga under -2 när man är 2 år för att överhuvudtaget diskutera tillväxthormon. vår låg ljust på -2 vid 2 år.
  • hotten
    Linnispinnis skrev 2009-09-27 10:17:49 följande:
    Hmm, jag minns inte vad hon ligger på just nu faktiskt. Ska kolla det nästa gång på bvc. De senaste veckorna har hon verkligen satt fart så fortsätter hon så här så ska hon nog kunna slippa tillväxthormon :) Hon har iallafall tagit ikapp väldigt mycket.
    dessutom skall man jämföra med prematurkurvan å inte den vanliga...

    i kurvan skall man vara 78 cm lång vid 18 mån om man ligger på -2,
    och 82 cm för att ligga på exakt "perfekt..

    84 cm vid 2,5 år för att vara -2 o

    MEN det är den normala kurvan å inte prematur, prematur kurvan har jag tyvärr inte hemma..
Svar på tråden Tillväxthormon