• Forsen

    Här finns middagstips till en barnfamilj! :-)

    Åååh att det alltid ska vara så svårt att komma på vad man ska göra till middag! Vi snurrar runt på ett tiotal rätter... Less less less

    Här kan vi kan ge varandra lite tips på vad man kan göra till middag när man är en barnfamilj. Alltså mat som går hem hos barn och som är relativt snabbt att laga. Fast annan "svår" mat som är lite trixigare är också välkommet!

    Kom igen! Skriv ner era säkra middagstips.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-15 11:05
    Behöver inte skriva ut hela recept utan det räcker med att skriva ex "Lasange"

  • Svar på tråden Här finns middagstips till en barnfamilj! :-)
  • Forsen

    Jag kan börja!

    Kycklingrätt med ananas och bearnaisesås

    Stek några skivade kycklingfiléer i olja. Mot slutet häller du över Kikkomansoya och kryddar med exempelvis vitlökspulver, grillkrydda och svartpeppar.

    Koka jasminris samtidigt.

    Smöra en gratängform och häll i det färdigkokta riset. Häll sedan över de stekta kycklingbitarna. Sen häller du över bitar av burkananas (dela skivad ananas i mindre bitar) och häll sedan över bearnaisesås (pulver beasås som du har tillagat) och avsluta med lite riven ost.

    Gratinera i ugnen (200-225 grader) tills osten har smält och fått färg.

    Riktigt gott och barnen gillar den garanterat!

  • Forsen

    *Korvstroganoff med ris

    Min man gör världens godaste stroganoff på ytterst få ingredienser.

    Falukorv
    Matlagningsgrädde
    Massa massa tomatpuré

    Klart!!

  • Forsen

    *Lax, potatis och världens bästa sås

    Stekt lax
    Mandelpotatis (godaste potten enl mig)
    Å så Såsen...

    1-timmes sås heter den

    1 pkt matlagningsgrädde
    1 fiskbuljongtärning

    Kokas 1 timme (får fram en gudomlig smak med mkt sälta)
    Häll i färsk dill och servera!

  • Forsen

    Hemmagjord pizza med hemmagjord pizzasallad

    Jag älskar pizzasallad när vitkålen är finstrimlad och fortfarande sådär knaprig och fräsch.
    Som sagt så finstrimlar jag vitkål och häller sedan på massa olja (någon neutral), lite äppelcidervinäger, mellanmalen svartpeppar och ganska mycket salt. Mums!

Svar på tråden Här finns middagstips till en barnfamilj! :-)