• Mael

    Tårttråden del 16

    Smurfan 81 skrev 2009-11-23 17:13:10 följande:
    Toppen!
    Närmre bestämt den gammaldags varianten som finns i rutiga kokboken. Det är lingonsylt och gräddfil i. Alldeles fantastiskt god - men rätt kryddig så barn brukar inte vara lika exalterade
    Vaja skrev 2009-11-23 17:36:48 följande:
    Mandelgrädde, vad är det för recept på det? Funderar på att prova på att göra en saffransbotten med mandelgrädde till Lucia och ta med till jobbet. Hmm, undrar vad man skall ha för dekoration då?
    Kopierat från JFL:s blogg. Enligt dialog tidigare i tråden kan man ha 1-2 blad gelatin om man inte orkar/hinner vispa cf:en tillräckligt länge.

    Mandelgrädde
    2 dl crème fraiche
    3 dl vispgrädde
    1-2 tsk vaniljsocker
    150 g mandelmassa
    1/2 tsk kardemumma


     


    Ev 1-2 dl socker

    Vispa cf med vaniljsocker, kardemumma och socker.
    Vispa grädden ganska hårt. Riv mandelmassan fint och blanda ner i cf-blandningen. Vänd ner i grädden.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    amalie79 skrev 2009-11-24 21:48:39 följande:
    Jag funderar- tårta till en blivande pensionär som gillar chokladmint! After eight, eller fluff på marabou mint, det är ju den lätta biten, men till? Vet att detär gott med päron, finns det någon enkel fyllning man kan göra som inte innebär greja med gelatin? Är inte säker på att hon vill ha det...Andra tårtan, en mer traditionell avtackningstårta, blir säkert Dumlefluff, ett säkert kort, och jordgubbssylt...
    Man kanske inte måste ha två olika fyllningar (?). Vet att fluff på mintchoklad är hur gott som helst till kladdkaka så man skulle ju kunna ha chokladbotten fylld med två lager chokladmint.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Lenilus skrev 2009-11-25 14:00:39 följande:
    Pust! Efter flera dagar av försök har jag äntligen lyckats ladda upp mina senaste tårtbilder i galleriet. Men det har blivit databasfel H-E-L-A tiden. Någon annan som har haft samma problem?
    Ursnygga allihop. Jack Sparrow tårtan är ju helt suverän
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Rapporterar bara in att det går långsamt framåt med försöken att få nåt av tårtprogrammen till svensk tv. Nu har min chef gått med på att ta hem tittkopior på hela avsnitt från distributörerna av Cake Boss, Ace of cakes och ultimate cake off. Så kanske kanske kanske. Sen gäller det ju att hon tycker de är bra också. Det är ju inte helt säkert att hon delar min absoluta vurm för detta, men eftersom tårtorna som görs är så extrema - "larger than life" - på ett eller annat sätt så inbillar jag mig att det är program som även kan tilltala dem som inte är tokfrälsta redan innan.


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    hotflower skrev 2009-11-26 10:11:27 följande:
    Alltså jag tror verkligen att det skulle bli en SUPER hit med dessa program. Med tanke på hur stort tårtor har blivit bara de senaste åren i Sverige.Matlagningsprogrammen är och har varit väldigt poppis så länge nu, dags för något extra tycker jag som säkert skulle inspirera många fler.   Håller tummarna nu för att det går vägen!!
    Ja det är ju det jag tror också. Och just nu driver vi vår kanal rätt hårt mot matlagning/lifstyle på dagtid och tidiga kvällar så det känns som om det skulle sitta fint med lite tårtor
    stinky79 skrev 2009-11-26 11:50:03 följande:
    Här i Finland ser vi redan Ace of Cakes på en finsk kanal, åtminstone för ett tag sedan... FÅr man fråga vilken kanal du jobbar för? Ser ju en del svenska kanaler här också så med lite tur kanske vi också får se mera tårtprogram...
    Vilken kanal går/gick den på i Finland? Skulle vara kul att göra lite körningar för att ta reda på hur den funkar. Jag jobbar på TV8 - vet inte om ni kan få in den...
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Smurfan 81 skrev 2009-12-04 18:42:55 följande:
    Nä, då blir det bara en tjock kaka. Jag brukar ha ca 80-100g när jag gör på sont godis. Jag brukar ha salmiakgrodor när jag gör lakritsfluff, smälter snabbare än sillar.
    Gör man på lakritsfudge (lösvikt, godisprinsen) funkar det perfekt med 180 g.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Egensinnig skrev 2009-12-08 20:56:34 följande:
    Nindë Amandil skrev 2009-12-08 20:32:31 följande: Jag gjorde en doptårta ihelgen med blåbärsmousse och flädermousse som blev enormt uppskattad. Så nu vill alla ha det helt plötsligt..... Flädermoussen gör jag på 5 msk koncentrerad saft ( funkar i princip med all saft el juicekoncentrat) som vispas så fast det går med 3 dl grädde o så vänder man i 2 hårt vispade äggvitor. Vill man ah den ännu fastare blandar man i en msk marsanpulver.
    Jag har gjort mjölkchokladfluff och limemousse en gång och det var ljuvligt gott.
    Liksom fluff på apelsinkrokant i kombo med apelsinmousse (på chokladbotten).

    Skippar man chokladen kan jag rekommendera blåbär, glasscreme och limemousse.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    stinky79 skrev 2009-12-12 08:28:36 följande:
    Nu äntligen är veckans stora projekt i miniformat avslutat! Jag fick chansen att göra fyra olika tårtor till företaget Snellmans julfest. Snellmans är ett av dom största företagen inom kött- och charkproduktion i Finland och Herr Snellman är en bekant figur för dom flesta.Otaliga timmar har gått åt till modellerandet men oj,oj, oj så roligt det har varit! Bilder i bildtråden och en hel massa bilder av detaljerna i min blogg!
    Jag vet att jag upprepar mig - men du är helt galet duktig!!!!
    Förstår att det varit sjukt kul - OCH att det tog tid.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    dahrma74 skrev 2009-12-12 20:38:18 följande:
    Till Mae: vilken fin tårta med snöflingorna på..... hur lyckas du göra dem? Flowerpaste och någon mall? tacksam för svar...
    Tack tack. Snöflingorna är gjorda med den här:

    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=931
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

    Hallå hallå.
    Jag har tappat bort beskrivningen på den gräddiga smörkrämen (den med kondenserad mjölk). Kan någon hjälpa mig. Tack!!


    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Lioness skrev 2010-01-15 11:15:23 följande:
    www.bagerskan.se/2009/11/graddig-smorkram.htm...kram Karin
    Stort tack!! Dagen är räddad Det var iofs precis så jag mindes den, men det är skönt att slippa chansa.
    rosa älvan skrev 2010-01-15 10:30:41 följande:
    Tack Egensinnig! Om det är nån annan som har inspirationsbilder på Star Wars tårta blir jag jätteglad. Jag vet att jag har sett en tårta med lasersvärd på men jag hittar den inte, nån som vet vilken jag menar?
    Jag har också en DV i mitt galleri. Det är väl ingen exakt kopia, men 5-åringen blev mer än nöjd
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Hygea skrev 2010-01-16 16:49:05 följande:
    Äntligen kunde jag komma med en tårta också, länge sen. Jätte fina tårtor tjejer, superduktiga!
    Urläckra skor!!! Nån gång snart hoppas jag få tillfälle att göra ett par jag också.
    Vad är det rödglittriga?
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Hygea skrev 2010-01-16 17:08:08 följande:
    Tack så mkt. Det var riktigt kul att föra faktiskt, första ggn, har dragit mig för att göra skor. Har sett så jobbigt ut men var enkelt. Det röd glittriga är Disco färg röd. Bara glitter helt enkelt! Riktigt snygg effekt!
    Riktigt cool färg. Måste kollas upp.
    Använde du en utstickare ( i så fall vilken) till skorna eller gjorde du på fri hand.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    stinky79 skrev 2010-01-18 10:26:46 följande:
    Tack för tipset skulle det ju också stå!
    När du sen ska jämna ut smörkrämen är ett bra tips att doppa verktyget (jag använder alltid stekspade av någon anledning) i varmt vatten mellan varven. Då glider det smidigt på smörkrämen i stället för att fastna och riva upp smulor.
    Det brukar funka även om jag inte spritsar på krämen först.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    stinky79 skrev 2010-01-19 09:04:38 följande:
    Japp, det testade jag också utan önskat resultat...Det är tydligen så att jag och smörkräm inte passar ihop...
    Ajaj - då blir det värre

    Jag är i ärlighetens namn inte riktigt kompis med smörkräm än heller, men det håller så mycket bättre för mig än när jag spacklar med grädde (fråga mig inte vad jag gör för fel då för jag har inte en susning) så jag tycker det är värt besväret.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    Bambusa skrev 2010-01-20 00:09:21 följande:
    behöver smakråd, en chokladtårta: ljusa bottnar,geisha fluff innuti, och mjölkchokladfluff på, men vad ska ja ha som andra fyllning?? inte hallon, så less på de... den ska göras på fredag...
    Passionsfrukt eller apelsin skulle jag nog gå på.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    strommis skrev 2010-01-24 15:48:08 följande:
    Mae, hur har du gjort sargen? har du lust att förklara, den blev så bra.
    Jag smälte Marsmallows (20 stora) och lite smör (2 msk) i micron. Med tanke på rengöringsarbetet efteråt överväger jag att använda en kastrull på spisen nästa gång. Sen blandade jag i 3 cps rispuffar (smörj verktygen innan - det klibbar som f-n). Häll i smeten i en smord form och platta ut mha smörpapper.

    Eftersom det skulle bli en böjbar sarg valde jag att göra den rätt tunn och tog upp den innan den stelnat alldeles. Sen skar jag till ut "remsor" som jag putsade lite med en kniv för att få den jämna och släta på bredden.

    Eftersom det var en gräddtårta var det dessutom lätt att få den på plats eftersom det bara var att trycka ner den i grädden.

    Blev riktigt bra tycker jag - och gott. Det ska tydligen även gå att smaksätta med tex jordnötssmör eller någon essens om man vill att det ska smaka mer/annat än marsmallows.

    Nu längtar jag redan efter nästa projekt som tyvärr är två helger bort...
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael
    neenoo skrev 2010-01-25 12:10:04 följande:
    cps=cups eller har jag fel
    nej då - helt rätt
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
Svar på tråden Tårttråden del 16