• Bevabus

    Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2

    Här samlas alla vi som håller på och tar körkort just nu!
    Nya som gamla är välkomna för att gnälla av sig sina frustreringar, fråga frågor och skrika av sig när de äntligen har klarat det!

    Snacka på!

  • Svar på tråden Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2
  • Stina24
    Carro1978 skrev 2009-11-26 19:53:49 följande:
    Jag kuggade också idag. IGEN. Missade på att jag bländade på för sent (enligt honom) och att jag (enligt honom) blinkade för sent när jag skulle svänga vänster på landsväg.Det känns tung. Mer än tungt. Det var andra gången.Min lärare säger att jag kör jättebra och han blev så arg att jag haft sånt otur. Han sa flera gånger att jag är duktig och att jag bara haft otur. Det känns skönt att höra men samtidigt ger dig mig ju inte körkortet.En annan tjej innan mig från min skola kuggade på att hon att hon inte fixade att höja temperaturen i bilen under körning. HOn typ svajade lite....ALLTSÅ jag har hört att dem är hårde i FARSTA men nu blir jag trött...KÄnner som dig som också korde upp idag att man bara vill ge upp.
    Tråkigt att du inte heller klarade uppkörningen idag, men förhoppningsvis går det bättre nästa gång, ge inte upp Kram
  • Pernilla3
    LoveMyFamily skrev 2009-11-26 16:10:06 följande:
    Tack för era ord. Jag har fått en dubbellektion den 7/12 och sedan en ny uppkörningstid den 15/12 kl 09.00. Typiskt är ju att vi måste väl in till stan typ varje kväll om jag ska fixa det. Vi bor i en liten by utan rondeller, höga hastigheter etc. Jag förstår ff inte att jag ej klarade av det. Om de ingriper en gång, är det avgörande för hela saken?
    Ett ingripande måste väl vara ganska avgörande, jag menar man ska ju kunna köra utan att någon ingriper.
    Vad var det han ingrep för då?

    På min första ingrep han 3 ggr, trodde inte det var sant. Första gången efter en vattenpöl, andra gången på ett gångfasrtsområde när jag krypkörde och tredje gången vid ett körfältsbyte. Det sista var det enda vettiga, men då var jag redan helt förstörd och kunde inte tänka klart. Fattade ju redan vid första ingripandet att det var kört.
  • gambia90

    klantfel!

    Jag körde nästsista lektionen på körskolan igår och gjorde tre klantarslefel!
    1. jag kör in i en rondell fast jag ser att det är en bil inuti som jag skall väja för!
    2. Jag ser att ett körfält fösvinner och blinkar för att byta fil men saktar inte ned som jag borde för att kunna klämma mig in mellan bilarna!
    3. jag kör motorväg och en bil vill in från acc.fältet. Jag saktar inte ned!!! fast jag ser att han inte reagerar på mig och vi kör lika fort!

    Uppkörning på onsdag och så gör jag tre stora fel! inte bra! Och nu har jag nästan tappat hoppet då jag läser om era uppkörningar, hur fan kan man kugga på de småsaker ni gjort? Min körlärare säger att de aldrig kuggar för pyttegrejer, jag hoppas att det är sant för småfel kommer jag också att göra!

    carro1978- fan vad trist. Så orättvist för det låter absolut inte som skäl nog att kugga dig!

  • Evenstar

    Ah det är här ni är!

    Jag är såå nervös så jag har ont i magen. Jag har både teoriprovet och uppkörningen på förmiddagen i början av nästa vecka.

    Det som skrämmer mig mest är ju faktiskt inte att kugga utan sen - hur fasiken ska jag våga köra ensam i mörkret? :O

  • Carro1978

    Gambia90 dem säger ju innan att man får göra småfel bara man inte upprepar dem och dem är farliga. Men vet inte om det stämmer sen i praktiken för jag har ju missat på småfel (enligt mig själv)
    Och att kugga för att man inte klarar av att ändra tempen på bilen. Hallå urlöjligt. Nu var inte inte jag som gjorde detta fel utan en på min skola.

    Jaja läs inte denna tråd mer innan körning. Du kommer klara det super bra.

    Mitt självförtroende är bort blåst. KÄnner mig världelös och nu finns inga tider för mig att få. Risken finns att jag måste göra om teoirprovet om jag inte hinner få en tid. Och nu kommer jag få köra upp privat.

  • gambia90
    Carro1978 skrev 2009-11-27 08:21:01 följande:
    Gambia90 dem säger ju innan att man får göra småfel bara man inte upprepar dem och dem är farliga. Men vet inte om det stämmer sen i praktiken för jag har ju missat på småfel (enligt mig själv)Och att kugga för att man inte klarar av att ändra tempen på bilen. Hallå urlöjligt. Nu var inte inte jag som gjorde detta fel utan en på min skola.Jaja läs inte denna tråd mer innan körning. Du kommer klara det super bra.Mitt självförtroende är bort blåst. KÄnner mig världelös och nu finns inga tider för mig att få. Risken finns att jag måste göra om teoirprovet om jag inte hinner få en tid. Och nu kommer jag få köra upp privat.
    ;(

    Nej jag fattar inte hur du kunde bli kuggad! Inte heller tjejen på din skola!
    Jag är också rädd att misslyckas för jag vet hur jag mår efter jag misslyckas med något och jag vill ju så gärna ha körkort!

    Hur kommer det sig att du skall köra upp som privatist?
  • Pernilla3

    Som jag sagt tidigare: rena lottdragningen. Tyvärr verkar det stämma allt mer. Fattar inte hur en del kan komma igenom med fel som faktiskt visar att de inte kan hantera bilen som ex:
    - få fler än 8 motorstopp på uppkörningen
    - inte kunna köra upp för en backe (växlar upp till 4 i en brant backe och bilen orkar inte och man måste stanna, och så gör man samma sak igen när man startat upp och stockar trafik bakom sig)
    -Kör 65 km/h på en 50 väg utan att märka det själv

    sedan kuggar andra på löjliga saker
    - Ligger inte tillräckligt till höger i en rondell
    -Blinkar försent (ffa då de som missat blinka blivit godkända)
    - Kunde ha kört i en vattenpöl

    Verkligen tråkigt att det ska vara så. Det känns ju så hopplöst..

  • Frostizz

    Beverly-
    Ja det känns lite som om han lurar mig, men vi har ju inte gått igenom allt. Så jag biter i sura äpplet o kör vidare.
    Körde 4 lektioner på raken igår fm. En sån dag då allt går fel..
    Började med att jag skulle backa ut bilen från garaget hemma, mejade ner några stenplattor från muren bredvid..Sambon skrattade, men jag gjorde som han sa, o då blev det fel.. Vet inte om det hade blivit rätt om jag gjort det ensam heller. Gick helt ok o köra till skolan. Men sen gick allt på tok fel..
    Första rondellen gjorde jag om 4 gånger innan han var nöjd. Jädra vänstersväng. Men men, puttrade vidare in mot stan. Fick inte ta motorvägen för det kan jag tyckte han. Något bra iallafall.
    Sen gick det i stort sett fel i varenda rondell. Tror vi körde 30 gånger, sista 8 blev väl rätt.
    Sen körde vi inne i stan enkelriktat. Gick inte så bra till en början. Sen skulle han sätta mig på prov, o då skulle han bara säga typ sväng vänster. O jag skulle avgöra om man får o kan det o köra efter det typ.
    Sen satt han o skrattade för sig själv när vi svängde ut på köpmangatan. Han sa sväng vänster.
    Jag började skratta, o han undrade vad som var så roligt. Ingenting sa jag o frågade om han minns vars jag jobbade. Nej det gjorde han inte. Så jag körde på, o han skruvade på sig. Jag gjorde nästan allt rätt i form av vägval. Behöver träna mer på placeringen bara.
    Sista varvet inne i stan så pekade jag vart jag jobbade. O då gick det upp ett ljus för honom.
    Jag kunde alla gator inne i stan runt mitt jobb. O det var lite fusk enligt honom, eftersom han ville sätta mig på prov..
    Sen sa han kör hem. O det är den biten jag kör bäst. Då klarade jag 4 rondeller på raken, ut på motorvägen, förbi vägarbeten, o avfarten från motorvägen. O sen hem.
    Nu har jag ingen körning alls nästa vecka, utan allt veckan efter. Bläää 2 veckor kvar till uppkörningen. Ska in till stan med sambon idag oxå.

  • Bevabus

    vad var det som gick fel i rondellerna?


    Frostizz skrev 2009-11-27 09:28:12 följande:
    Beverly-Ja det känns lite som om han lurar mig, men vi har ju inte gått igenom allt. Så jag biter i sura äpplet o kör vidare.Körde 4 lektioner på raken igår fm. En sån dag då allt går fel..Började med att jag skulle backa ut bilen från garaget hemma, mejade ner några stenplattor från muren bredvid..Sambon skrattade, men jag gjorde som han sa, o då blev det fel.. Vet inte om det hade blivit rätt om jag gjort det ensam heller. Gick helt ok o köra till skolan. Men sen gick allt på tok fel..Första rondellen gjorde jag om 4 gånger innan han var nöjd. Jädra vänstersväng. Men men, puttrade vidare in mot stan. Fick inte ta motorvägen för det kan jag tyckte han. Något bra iallafall. Sen gick det i stort sett fel i varenda rondell. Tror vi körde 30 gånger, sista 8 blev väl rätt.Sen körde vi inne i stan enkelriktat. Gick inte så bra till en början. Sen skulle han sätta mig på prov, o då skulle han bara säga typ sväng vänster. O jag skulle avgöra om man får o kan det o köra efter det typ.Sen satt han o skrattade för sig själv när vi svängde ut på köpmangatan. Han sa sväng vänster.Jag började skratta, o han undrade vad som var så roligt. Ingenting sa jag o frågade om han minns vars jag jobbade. Nej det gjorde han inte. Så jag körde på, o han skruvade på sig. Jag gjorde nästan allt rätt i form av vägval. Behöver träna mer på placeringen bara.Sista varvet inne i stan så pekade jag vart jag jobbade. O då gick det upp ett ljus för honom. Jag kunde alla gator inne i stan runt mitt jobb. O det var lite fusk enligt honom, eftersom han ville sätta mig på prov.. Sen sa han kör hem. O det är den biten jag kör bäst. Då klarade jag 4 rondeller på raken, ut på motorvägen, förbi vägarbeten, o avfarten från motorvägen. O sen hem.Nu har jag ingen körning alls nästa vecka, utan allt veckan efter. Bläää 2 veckor kvar till uppkörningen. Ska in till stan med sambon idag oxå.
  • Frostizz

    Oftas så svänger jag ut till höger försent för o stänga ute dom som ska in.. el så blinkar jag höger för sent tycker han. Jag får aldrig till det som han vill att det ska vara.
    Gör jag det ena rätt så gör jag det andra fel i..

Svar på tråden Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2