Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

    Vi som snart ska ha vårt andra barn! (BF januari)

    Hur går det för alla?

    Vi har börjat komma in i rutiner här hemma. Äntligen! Charlie äter ofta så det har varit lite brist på sömn, men i natt sov han från tolv till kvart i sex så jag känner mig som en helt annan person! Men han är en snäll liten kille. Sällan han utnyttjar sina röstresurser.

    Storasyster har varit fruktansvärt trotsig. Men tro fasen det! Vi försöker att hantera det genom att låta henne vara med i allt, så att hon känner sig delaktig. Hon älskar lillebrorsan och smilar så fort hon ser honom. Så trotset går ut över oss parents, vilket är skönt. (Jag själv hade tydligen försökt strypa min lillebror när jag var 2år!) Men senaste dagarna har det lugnat ner sig.


    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan
    mammaknasen skrev 2010-02-02 09:37:36 följande:
    Vi har det óckså bra här hemma. Vera är ju bara 5 dagar gammal, äter och sover mest. Tyvärr äter hon ofta och sover korta stunder på nätterna och på dagarna kan hon sova 3h i sträck! Jag börjar känna mig rejält sliten av sömnbristen! Idag är storebror på dagis i 5h så jag hoppas på att kunna få en välbehövlig tupplur under dagen, annars vet jag inte hur jag ska orka med en natt till med maraton-amning... Jag minns inte riktigt hur det var när storebror var nyfödd, men Vera vill ligga och äta i timmar i sträck, utan paus. Antar att hon inte äter hela tiden utan snuttar och myser endel med, och det vill man ju hur hon ska få göra. Men jag undrar hur det blir när min sambo börjar jobba igen och jag ska vara hemma själv med en ganska vild 2-åring, då kan jag ju inte sitta och amma 2h i sträck! Hur funkar det för er andra?
    Charlie var likadan de första två veckorna. Han kunde ligga i två timmar och äta om gången, sova en liten stund, och sedan ligga lika länge till! Jag började tro att jag inte hade tillräckligt med mat! Men den sista veckan som gått så har han ätit i ca. 15-30 min. sedan har han somnat eller varit vaken i 1-2 timmar för att sedan somna.

    Jag var ensam med dottern en del dagar i början då han åt så ofta. Men hon är 4år och lite lättare att underhålla. Däremot så var jag barnvakt till min brorson som är 3år en dag och jag trodde på allvar att jag inte skulle fixa det. Men efter många om och men gick det!
    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan
    SgtWaffle skrev 2010-02-05 20:08:01 följande:
    Jag håller tummarna för att det inte är några bebisar kvar i magen efter helgen! Jag har börjat viktväkta... Jag klarar verkligen inte av att gå runt med den här kroppen länge till. Men jag är så sjuuukt sockersugen och vill ha godis hela tiden. Vi bor långt ifrån en affär, men jag har fikabröd både i frysen och skåpet och det har nog inte gått en dag utan att ngn kaka, på något mystiskt sätt, har letat sig in i min mun.
    Jag har också börjat "tänka på vikten". Men många dagar slinker det ner sådant som inte borde det. Blir så sur på mig själv att jag inte kan stå emot sockersuget!
    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan
    BubbelGuppie skrev 2010-02-05 21:34:10 följande:
    i måndags fick vi en alex 4730g och 54cm lång...måste ammaskriver mer nån annan dag
    Grattis!
    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan
    BubbelGuppie skrev 2010-02-06 17:51:45 följande:
    tack tack denna veckan har inte vart så lugn han föddes i måndags åkte hem på onsdagen besök på ortopeden på torsdagen då han fick en frejkakudde lite jobbigt men går väl..sen igår var det pku test o hörsel.. känns inte som om man vart still nåt typ... förlossningen var super bra kom in vi ca 5:45 på morgonen var öppen 3-4cm men en bit av tappen kvar.. vid 10 var jag öppen 5 cm och 11:22 kom han.. så de sista fem cm plus krystandet gick väldigt fort...  är nöjd använde bara lustgas och fick bara sy tre stygn 2 på ett ställe och 1 på ett annat.. väldigt lite med tanke på den dunderklumpen ..
    Ja, jisses! {#lang_emotions_laughing} Jag tyckte att min kille var stor! Din plutt vägde ju nästan ett kg mer! {#lang_emotions_surprised}
    Men skönt att du slapp spricka mer!
    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan
    Luddla skrev 2010-02-09 15:34:49 följande:
    Jiipppiiiii!!! Nu har vår efterlängtade bebbe äntligen kommit!!! I morse 04.14 fick vi en liten tös på 3120 g och 49 cm lång. En myyycket snabb förlossning så den slutliga väntan var inte lång. Kände värkar vid ett-tiden i natt, de satte igång snabbt och redan vid 01.45 var det två värkar på fem minuter. Inne på BB 03.15 och var då 3 cm öppen och en timme senare var hon född! Intensivt och positivt och sprack inget :) kram kram från en mycket lycklig tvåbarnsmor!!!  
    Grattis!
    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan

    Jag läste i en tidning att det bästa sättet att få en bebis att sova hela natten är att införa rutiner med bestämde sov och mattider osv. Någon som har erfarenheter av det?


    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan

    Charlie sover rätt ofta mellan kl. tolv till fyra, fem. Det har hänt att han sovit längre än så, men det är om han varit vaken länge på kvällen.

    Vi har dock inga "mattider". Han äter när han är hungrig. Han har två, tre stycken lite längre vaken perioder på dagarna och kvällen. Då är han vaken ungefär 2 timmar och äter ungefär 2 ggr.

    Ska bli spännande att se om han blir som sin syster. Hon åt ca. två ggr om natten fram tills hon var ca. 3 månader. Då ändrade det sig över en natt och sov hela nätterna från det.


    Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Ruggugglan

    Charlie har börjat få sin första tand så det har varit lite småjobbigt här hemma. Inte särskilt kinkigt. Men han har svårt att somna. Så det har blivit lite ont om sömn. Plus det så har han syster åkt på förkylning.

    Charlie verkar bli tidig med mkt. Han har lärt sig rulla från mage till rygg och när han ligger på mage så drar han upp benen och ser ut som att han vill krypa iväg! Haha. I den här takten går han snart. Men sambon var tydligen tidig med att gå, så vi får se hur det går.

    Hur är med er andra i snöyran?


  • Ruggugglan
    Igelkotten skrev 2010-02-23 18:40:52 följande:
    wow! 3kg! Mélanie vägde 5125 kg vid födseln och väger snart 6 kg!!! Hon är ju dubbelt så stor som Oskar! Fragile Flower: Hoppas hon kryar på sig snart och att du får sova lite mer! Hur gammal är hon? Är inte det tidigt för tänder? Minns inte längre... Vi kan inte ta ut lilltjejen i snöyran hon blir extremt olycklig. (vet inte varför) Inne i bilen går bra men inte på promenad i selen eller i vagnen... Eller jo, om vi täcker för vagnen med regnskyddet som vi gjorde när det snöade. Men det är något med vind hon inte gillar. Aline stod upp (när man höll hennes händer) när hon var en månad och började gå när hon var 8 månader, däremot vägrade hon krypa och gallskrek om man la henne ner på mage. Mélanie vill inte alls stå. Hon är stark i alla muskler men knäna böjer hon gärna. Ställer vi henne upp drar hon bara upp benen. Men hon håller upp huvudet när hon ligger på mage och reser sig upp på armarna. Hon sparkar med benen så det verkar som hon försöker kravla, så denna tjej kryper nog snart. Fantastiskt hur olika de är! Aline var liten och smal, mörk med sin fars drag och färger. Hennes hår var tjockt och långt, en aning lockigt och hon hade fantastiska ögonfransar (långa och svarta redan som nyfödd). Mélanie är en liten kerub med fettvalkar och plitor (de är väl förhoppningsvis tillfälligt dock) hon är ljust sandré och har inte mycket till färg i varken ögonbryn eller fransar. Hon ser typiskt skaninavisk ut, med tunt ljust hår. Hur olika är era barn?!?
    Han är 6 veckor. Jag började syna något som såg ut som en tand för två veckor sedan. Men tänkte att det var torsken jag såg. Han fick lite torsk ett tag nämligen. Men så blev han extra kinkig nu en dag så jag kände i munnen på honom. Och jodå, där var taggarna. Förklarade alltså den konstiga känslan när han ammar.

    Det är lite tidigt. Men det är ju så olika En del barn föds tom med en tand! Haha.

    När det gäller olikhet så verkar Charlie bli tidig med det mesta. Han är nyfiken och vill vara med. Kimmy var också nyfiken av sig, hon satt gärna och studerade saker och lärde sig fort att härma. Däremot så var hon sen med att krypa och gå. Hon var ett innan hon lärde sig att krypa på riktigt och 16 månader när hon började gå.

    Utseendemässigt så är de byggda på samma vis kroppsmässigt. Små tjockisar Charlie är lika glad i mat som sin syster var. Charlie är blåögd och det är Kimmy också. Men hon har varit blond sedan dag ett och Charlie är just nu brunhårig.
  • Ruggugglan
    Kazeer skrev 2010-02-25 16:05:28 följande:
    Nu är vi hemma igen med Oskar. Operationen gick bra men han behövde ett extra dygn på sig för att återhämta sig. Det första dygnet efter opreationen sov han mest. Jag försökte mata honom ett par gånger men han fick i sig maten alldeles för fort och kräktes en massa. Igår vid lunch kom maken med nappflasknapparna hemifrån. Det var i precis rätt ögonblick. Oskar piggnade till precis då och var verkligen intresserad av mat ... och kunde äta i sitt gamla invanda tempo. Det var länge osäkert om vi skulle få åka hem idag, eftersom Oskar inte hade "skött magen" men läkaren tyckte att han var så pigg och hade så god aptit, så han blev utskriven. Vi hann inte mer än hem så började avfallshanteringen i stor skala
    Vad skönt!
  • Ruggugglan

    Var på BVC igår och allt såg bra ut. Men Charlie piper i andningen när han ligger ner. BVC sköterskan har lyssnat på honom innan och inget låter från lungorna. Igår lyssnade hon igen och sa samma sak. Lungorna låter fint. Sannorlikt de mjuka luftrören som gör att det piper. MEN, vi skulle höra av oss om det låter mer för isf skjuts läkartiden till barnläkaren fram.

    Blir lite nervös eftersom hon reagerar på pipljudet. Men eftersom lungorna låter fint så borde det ju inte vara något mer än luftrören som skojar med oss.


  • Ruggugglan
    Igelkotten skrev 2010-02-27 13:31:14 följande:
    Läbbigt! Andningen och hjärtat vill man ju ska vara perfekta! Men hon hörde pipandet? Han får in luft så det är inget problem? Han kanske bara ligger och visslar efter uppmärksamhet! Vi ska till BVC på tisdag. Mélanie har fått plitor över hela kinderna och faktiskt över hela huvudet och i nacken.... Förra gången vi träffade BVC sköterskan sa hon att det var helt normalt och faktiskt bra för det betyder att hon har fått igång imunförsvaret men det är ju så otroligt mycket! Hon ser ut som rumpan på en padda! Man får ju lust att smörja in henne med Acne kräm! Så'na fick aldrig stora tjejen...
    Ja, vi hör pipandet med örat. Men det verkar bara vara när han ligger på rygg. Förklaringen är ju säkert att luftrören är mjuka.
  • Ruggugglan
    Igelkotten skrev 2010-03-11 00:58:37 följande:
    Tja, bara för att vi har mycket att göra med våra små betyder väl inte det att vi är villiga att "tappa bort" varandra?!? Det vore väl synd! Jag skulle tycka att det var synd i alla fall! Men den som vill är välkommen till tråden "3-4 åriga nyblivna syskon" om denna stänger!
    Absolut inte. Ville bara höra era andras åsikt.
Svar på tråden Vi som snart ska ha vårt andra barn! (BF januari)