• marla333

    Vilka namn anses som White Trash-namn?

    Undrar vilka namn som ses som white trash- namn. Funderar på namn och vill inte råka döpa min unge till ett namn som många andra tycker är fult. Jag tycker namn är viktigt.

    Jag tycker att namn som låter amerikanskt är lite white trash på här i sverige. Som Savannah, Amber, Melissa, Kevin...

    Någon som håller med mig eller tycker olika? Andra white trash- namn?

  • Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?
  • Nuffran

    Billy, Benny, Denny, Jimmy, Jim, Dennis, Cassandra, Lillian, Lilly, Kevin, Angela, Natalie, Tony, Nadja, Tanja... Och en hel del fler, ska inte rada upp alla...

    Nu får jag väl på nöten rejält? Men om jag ska vara ärlig så har jag också svårt för människor som kategoriserar andra, även om jag själv just gjorde det... Lite knivigt det där, kan inte hjälpa mina fördomar, som jag inser att jag har...

    Men det följer ofta, iallafall vad jag har sett, ett visst sorts leverne med dessa namn... Min far är polis och min farbror jobbar som plit på fängelset, kanske har jag blivit färgad av deras berättelser...

  • Adoniram
    Astarte skrev 2010-01-03 17:37:58 följande:
    Jätteintressant!
    Sedan finns det underavdelningar av begreppet WT. Några intressanta är "Wiggers" (förkortning av white niggers) och de är ofta tonårskillar som hört för mycket rapmusik coh försöker bete sig som svarta musikanter/gangsta's och liknande. En annan, som inte är så vanlig utanför USA, är den nya "Wappanese"-trenden. Tonårsflickor som hakat på Hello Kitty-trenden lite för mycket och klär och beter sig som japaner.

    Gemensamt för alla dessa, även den klassiska WT, är att man vill vara något speciellt och tror man kan vara det om man bara gör sig eller sina barn speciella. Vill en familj med dålig ekonomi ge sken av att vara rika, så är det lättara att ge sitt barn namnet 'Maximillian von Hammarskiöld" än arbeta ihop en förmögenhet.

    Det är ett extremt exempel, men principen är där.
  • Astarte

    Jag har också tänkt lite på det här med WT (framför allt sedan jag började hänga på FL och fick lära mig att det var viktigt).

    I början av 1900-talet var det romannamnen från amerikanska noveller som blev populära i arbetarklassen. Det var Jane, Gurli och vad de nu hette. Alla uttalade på ren svenska.
    På 50-60-talen kom tv och amerikans masskultur. De berömda -y namnen blev poppis bland arbetarna då de förde tankarna till det moderna landet "over there". Det var också i den lägre arbetarklassen som de sociala problemen var starkare. Många Conny har därför suttit inne heller fått sociala problem. De bodde i förorterna, med allt vad det innebär.

    Efter den här tiden kom Sverige att få ny befolkning snabbt genom massiv invandring. Invandrarna placerades i många fall allra längst ner på samhällets skala. inte för att de förtjänade det, utan för att det gick. Landet fylldes på underifrån. Detta har gjort att de namn som är arbetarnamn i Sverige, inte kommer ses som WT-namn(med risk att jag blandrar WT och TT, som ett tidigare inlägg talade om) när våra barn växer upp. Lilla Kevin bor inte i förorten, det är lilla Achmed som gör. De fördomar som fanns mot den lägsta samhällsklassen har överförts till invandrarna.

    Tänk er ett jobb som lastbilschaffis och ett som börsanalytiker. Carl, Kevin och Achmed kommer alla tre söka båda jobben. Visst ligger det närmast till hands att tänka sig att Carl blir börsanalytiker, Kevin blir chaffis och att lille Achmed inte får något av jobben?

    WT finns inte direkt kvar i Sverige, något har hänt.

  • Adoniram
    tebax skrev 2010-01-03 17:42:46 följande:
    Men är inte det lite dömmande att tänka så, att de som döper sina barn för att verka "speciella" . Jag valde min sons namn för att det var fint , inte för att sticka ut på något sätt. Så jag kan inte se varför andra skulle göra det heller. Något som jag tycker är väl mer om man typ döper sin unge till August eller Anna-Lena och likande. Det sticker ju ut mer än vad tex Thindra gör i dagsläget.
    Frågan är varför du tyckte det var fint. Men självklart går det trender i namn. Om nog ungar blir kallade Thindra och Kevin (som i allafall i starten var solklara WT namn och nog kommer att bli stämplade som det i framtiden), så tror folk att det är ett helt vanligt namn.

    Sedan glömmer du att se namn i ett historiskt perspektiv. Namn som August (som faktisk börjar bli väldigt populärt i Danmark) är ju ett gammalt namn som funnits i många generationer av folk i norden. Det samma gäller namn som Thorbjörn, Elsa, Berit och liknande som stort sett inga barn heter idag. De är ändå vanliga namn. Vanligare än Thindra, Cevin och Savannah någonsin kommer att bli.

    Jag tror att trenden med dessa WT namn snart försvinner. Danmark och Norge har alltid haft samma namntrender som Sverige, men de brukar vara ett år eller två längre fram i utvecklingen.
    WT-namnen fanns i Danmark men försvann igen för ett par år sedan. Nu är trenden de gamla klassiska nordiska namnen som Ingrid, Astrid och August. Jag tror det samma kommer att hända i Sverige om det inte redan har gjort det.

    Olof är ett namn jag tror kommer att bli 2010-talets Kevin.
  • Bedhead
    Astarte skrev 2010-01-03 17:48:56 följande:
    Jag har också tänkt lite på det här med WT (framför allt sedan jag började hänga på FL och fick lära mig att det var viktigt). I början av 1900-talet var det romannamnen från amerikanska noveller som blev populära i arbetarklassen. Det var Jane, Gurli och vad de nu hette. Alla uttalade på ren svenska.På 50-60-talen kom tv och amerikans masskultur. De berömda -y namnen blev poppis bland arbetarna då de förde tankarna till det moderna landet "over there". Det var också i den lägre arbetarklassen som de sociala problemen var starkare. Många Conny har därför suttit inne heller fått sociala problem. De bodde i förorterna, med allt vad det innebär.Efter den här tiden kom Sverige att få ny befolkning snabbt genom massiv invandring. Invandrarna placerades i många fall allra längst ner på samhällets skala. inte för att de förtjänade det, utan för att det gick. Landet fylldes på underifrån. Detta har gjort att de namn som är arbetarnamn i Sverige, inte kommer ses som WT-namn(med risk att jag blandrar WT och TT, som ett tidigare inlägg talade om) när våra barn växer upp. Lilla Kevin bor inte i förorten, det är lilla Achmed som gör. De fördomar som fanns mot den lägsta samhällsklassen har överförts till invandrarna.Tänk er ett jobb som lastbilschaffis och ett som börsanalytiker. Carl, Kevin och Achmed kommer alla tre söka båda jobben. Visst ligger det närmast till hands att tänka sig att Carl blir börsanalytiker, Kevin blir chaffis och att lille Achmed inte får något av jobben?WT finns inte direkt kvar i Sverige, något har hänt.
    Du är klok som en bok.
  • Koloraturell

    Seriöst, ni som inte anser att det finns WT-namn: Vad gör ni i tråden överhuvudtaget???

  • Molson Canadian

    Cassandra, Melissa, Vanessa, Melinda, Cindy, Lizette, Michelle, Nicole, Jennifer, Melody, Tindra, Celine, Nova, Novali, Joline, Natascha, Angelique, Evangeline, Corinne, Vilda, Mira, Tiffany, Kimberly, Cherelyn, Destiny, Melanie... Kevin, Liam, Conny, Jimmy, Jerry, Eddie, Melvin, Robin, Freddy, Leon, Neo, Milo, Ted, Timmy, Bastian, Dominic, Jason, Wilton, Zander, Emilio, Texas... Och alla stavningsvarianter av dessa. + Alla försök att trycka in och/eller byta bokstäver så att namnet stavas "unikt", företrädesvis lite z, h, w...

  • Toppluvan

    Molson - du pricka in många!! ; )
    Instämmer särskilt med: Vanessa, Cindy, Nicole, Nova, Angelique, Natascha, Kimberly, Tiffany, Destiny. Tycker de känns så över-pretentiösa med.

    Killnamn däremot har jag inga alls på w t -sidan.

    Lite skojig tråd det här, men man inte får ta allt för seriöst. Smaken är ju som baken!

  • Molson Canadian
    Toppluvan skrev 2010-01-03 21:35:18 följande:
    Molson - du pricka in många!! ; ) Instämmer särskilt med: Vanessa, Cindy, Nicole, Nova, Angelique, Natascha, Kimberly, Tiffany, Destiny. Tycker de känns så över-pretentiösa med. Killnamn däremot har jag inga alls på w t -sidan. Lite skojig tråd det här, men man inte får ta allt för seriöst. Smaken är ju som baken!
    Haha! Ja, det är ju ganska vanliga namn bland de jag jobbar med, så jag har ett ganska bra urval.
Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?