• ak74

    Sytråden - maskinbroderi

    Mimmi 71 skrev 2010-05-13 23:19:26 följande:
    Ja Torp kör vi naturligtvis förbi. Jag är ju uppvuxen med salta sommarklippor på Unda längtar efter saltvatten . Det är underbart att få ett fast ställer på västkusten för semester-
    Unda?? Har du varit sååå nära
    Själv har jag bott i Uddevalla hela livet men uppvuxen med båt. Det betyder att man skyr allmänna badplatser och söker sig ut på ensliga kobbar med släta klippor
  • ak74
    Midnattsflicka skrev 2010-05-14 13:08:18 följande:
    När det gäller broderimaskiner. Vad kan ni rekomendera? Är så sugen på att skaffa en i framtiden.
    Det råd jag kan ge är att kolla upp vilken storlek på broderiramar som passar till maskinen. Många snålar och väljer en billig maskin som broderar max 10 x 10 cm och tror att det räcker. Det räcker kanske ett par dagar sen vill man kunna brodera större.
    Janome 350E är en bra och prisvärd nybörjarmaskin. Det är en ren brodermaskin så det går inte att sy vanligt på den.
  • ak74
    Midnattsflicka skrev 2010-05-16 19:33:19 följande:
    Vanlig maskin har jag så en maskin som det bara går att brodera på är ju inte hela världen... Ska kika närmare på den där! :)
    Mimmi här i tråden har en sån maskin.
    Jag hade föregångaren innan jag bytte upp mig...
  • ak74

    Jag ska brodera en klocka. Klockbroderiet har jag men den saknar visare.


    Det kan väl inte vara så svårt att stygnsätta en enkel visare tänkte jag men det står helt still i skallen. Stygnsättningen borde jag klara av men jag måste ju ha något att utgå från.
    Hur ritar man en enkel pil? och i vilket program?
    Jag får skylla på att jag är döförkyld och helt kass på bildredigering...
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-05-30 07:36:55 följande:
    Pil kan du ju göra enkelt i simpla word. Frågan är om du kan få över det i rätt filformat så att broderprogrammet kan hantera det. Jag lovade ju bilder på mina snygga broderade jeans och capribyxor. Bilder är åtminstone inladdade i datorn och skall bara redigeras och skrivas om. Nu dröjer det inte så länge innan ni hittar det inne hos mig
    Jag gjorde pilar i word men problemet var ju formatet som broderprogrammet inte fixade. Det får nog bli enkla streck. Jag försökte lite igår men huvudet är tjockt som bomull med denna hemska förkylning... Satckars mig{#lang_emotions_frown}
    Hur är det med dig själv föresten, Mimmi? Du hade det lite stressigt där ett tag...
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-06-01 08:53:33 följande:
    En liten insekt hittar ni inne hos mig
    Jättesöt!
    Och så praktisk modell på kjol
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-06-01 11:01:05 följande:
    Tack! AK: Att sy en liknande kjol i vuxenstorlek är kanske en idé. Är på gång (i tanken ) med lite kjolar till mig själv. Garderoben gapar tom och jag hittar inget som jag riktigt vill ha ute i affärerna.
    Go Baby!! Det tror jag blir kanon
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-08-10 14:35:44 följande:
    Visst är de!

    Jag är sugen på att brodda, det blev inte så mycket gjort under vår semestervecka i Smögen (ja, brodermaskinen fick följa med ). Vi hade allt för fint väder med solsken var dag (även om det kom enstaka skurar också). Nu har jag börjat jobba och denna vecka upptas kvällarna med att sy en klänning som jag skall ha på bröllopet vi är bjudna på till helgen. men sedan.....

    Har hittat fler hemsidor med härliga broderier, det gör ju mig inte mindre sugen. kikitomato.de/shop/
    www.kunterbuntdesign.de/

    På Kunterbunt har jag hittat 3 set som jag skulle vilja beställa. Djungeldjuren, pingvinerna (som skall pryda en ljusblå lurvjacka till lilleman) och robotarna som bara är hur söta som helst.
    Jag kollade efter dig när jag var i Smögen förra söndagen men jag såg dig inte. Fast det är väl inte så konstigt för jag har ingen aning om hur du ser utFlört Om du är på västkusten nån mer gång och tar en tur till Torp köpcentrum så får du höra av dig så kan vi ta en fika eller nått. Jag bor inte långt därifrån...
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-08-16 13:57:31 följande:
    Var det någonhär som önskade sig broderier på klocka - här hittade jag ett flertal.

    www.swakembroidery.com/home.htm
    Det var jag!
    Jag fick tag på en klocka, designade egna visare och pimpade den med en Gordon. Det blev så bra!

    Så här ser den ut utan visare. Sen la jag till namn ovanför och texten "Halv 6 hos mig" under. Det är namnet på den klubb jag broderat förklädena till. Som tack fick jag 4 flaskor rött, 4 exklusiva chokladpraliner och kaffe med hasselnötssmak insalget i fin cellofan och ett jättefint scrappat kort. Mumma!!


     
  • ak74
    Ullerull skrev 2010-09-11 23:42:58 följande:
    Straus, det lät som en smart grej, ingen som vet?

    Jag undrar hur man gör när man ska brodera på velur? Det är ganska liten text jag ska brodera, ljusrosa på brun velur, hur får man det bra?
    Bra stabilisering under och vattenlösligt över. Prova på en bit först. Velour kan vara lite trixigt. Jag broderade på Stoff och Stils velour en gång (byxor till lilleman). Det blev hål så klart så jag fick brodera på en lapp i avvikande färg och sy på. Men det blev fint det med. Var nog ingen annan än jag som tänkte på det...
  • ak74

    Nån som lite snabbt och lätt kan upplysa mig om vilka filformat som fungerar om man vill stygnsätta i Husqvarnas broderiprogram 3D?

  • ak74

    Vad hette det sa ni?? Brod...

    Näe... såg häromdagen att spindlarna härjar runt bland mina maskiner. Fasansfullt!! Jag som har spindelfobi!! Här måste göras något och det är snarast! Innan spindlarna tar över... 

  • ak74

    Det är bra att använda överlägg när man broderar på trikå. Blir lätt trassel och hål annars. 

  • ak74
    Stormorsan skrev 2010-09-15 13:20:19 följande:
    Eftersom jag ofta snålar med solvyn så klipper jag en bit som bara täcker broderiet och inte hela ramen.

    Jag brukar först sy en fixram med tyg och underlägg, därefter en ny fixram med solvy ovanpå.
    Jag ids inte sprätta fixramen så jag nålar solvyn Flört
  • ak74
    Mimmi 71 skrev 2010-09-15 15:06:15 följande:
    Nåla var ju inte så dumt, själv så låter jag den ligga löst och tittar på maskin tills den har sytt de flesta understygnen för då ligger ju Solvyn på plats.
    Fast det är svårt när man broderar text... Då är nålar bra.

    Jag har ju broderar ett antal handdukar på en lokal förening och då är det bara text. Då spänner jag rivbart i bågen, sprayar med spraylim, placerar handduken så att broderiet kommer på rätt plats, nålar fast solvy ovanpå och trycker på start. Sen får man så klart hålla tummarna så att maskinen inte dummar sig. Har man tur kan man få sytt ihop ett par muddbrallor under tiden
  • ak74
    Du och Jag ver2 skrev 2010-09-27 19:05:57 följande:
    Vart köper ni broderitråd ifrån?!

    Har testat SoS en gång men gillade den inte riktigt (eller det var väl maskinen som inte gillade den)
    Jag köper broderitråd från maskinbroderi.se. Gunold Sulky och den är kanon. Han man egen firma betalar man drygt 20 kr/rulle annars får man punga ut med 39 kr tror jag. Jag köper även undertråd (10 000 metersrullar) och underlägg och överlägg samt spraylim därifrån...
  • ak74
    melizza skrev 2010-10-27 20:41:49 följande:
    kan den janome 350 sy vanliga sömmar också eller är det enbart en brodermaskin???
    Det är en ren brodermaskin.
    Du och Jag ver2 skrev 2010-10-18 21:33:36 följande:
    Är det någon som har en Janome 300E ? min lilla maskn har börjat slita av tråden när den broderar - höll på å bli galen häromdagen!!! Nålen bytt, tråden verkar fastna någonstans - å trådspänningen är på 3 - som jag brukar ha!! Nån som vet!?
    Jag har haft en 300E men det är länge sen nu. Minns att jag hade lite problem med broderier som var för täta med många små stygn på samma ställe. Då gick tråden av direkt. Sen hade jag problem med vissa billigare broderitrådar. Köpte billig indisk tråd via en kontakt i Dubai och den var värdelös. Inte ens overlocken klarade av den tråden. När jag bytte tillbaka till "riktig" tråd igen tog det flera månader innan maskinen blev sig själv igen.
    Har du provat att plocka ur spolhuset och damsuga lite? Det kan sitta trådludd som stör...
  • ak74

    Vattenlöslig väv är bra när man broderar "in the hoop"
    Jag har gjort många glasunderlägg och då är det bara att skölja bort väven så finns inte ett spår kvar sen  

  • ak74
    Made in Taiwan skrev 2011-01-14 06:42:45 följande:
    Någon som har köpt brodertråd i Thailand? Har hört det ska finnas. Pris? Märke? Vars kan man hitta det? Helst i Bangkok.
    Vet inte hur det är med Thailändsk tråd men jag köpte indisk tråd via en tjej på sysidan som köpte denna i Dubai. Den var helt värdelös till mina maskiner. Det blev trassel och en massa ludd i spolhuset. Det tog nog ett halvår innan maskinen var sig själv igen. Provade även denna tråden på min OL som inte heller gillade tråden. Alla 20 rullarna åkte i sopebingen!

    Efter detta är jag lite försiktig och köper bara tråd som jag vet funkar.
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi