Inlägg från: Läntandelavendel |Visa alla inlägg
  • Läntandelavendel

    Snabbfrågor om OMEGA 3!

    Jag ska också beställa Eye Q nu, blev så peppad av era historier!! Återkommer med lägesrapport :)) Som det e nu vaknar lillan åtminstone en gång i timmen, innan har det varit var 20:e min, vi får se hur det går med Eye Q, spännande spännande!

  • Läntandelavendel

    Tänkte också knyta an till skaran som provar Omega i hopp om bättre nattsömn, har hört att Eye Q ska funka bäst på flest...Hittar inte Eye Q baby i Sverige, men ändå många som beställer fr svenska hemsidor, tar ni vanlig Eye Q då? Spelar det ingen roll att detinte är baby-varianten!? Förlåt om frågan varit uppe tidigare...

  • Läntandelavendel
    Sömnlös i Solna skrev 2010-02-04 08:58:04 följande:
    Hej!Ni som börjat ge Eye Q till era barn, har ni enligt rekomendation gett 6 kapslar/3 teskedar under dom första 12 veckorna? Ger min son Eskimo Kids och ska övergå till Eye Q när flaskan Eskimo Kids är tom, undrar om det är dumt att öka på dosen när han fått omega 3 under en tid, dock inte 12 veckor. Hur tänker ni?
    undrar samma sak! känns mkt med tre teskeder i 12 v...

    E det 1 tsk/3 tsk som gäller för 7månaders också!?
  • Läntandelavendel
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-02-04 09:52:19 följande:
    Har du gett Eskimo kids innan (någon månad?) behöver du inte ge den stora dosen. Man behöver "aldrig" ge den stora dosen Eye Q om man inte vill men då kan det ta längre tid innan man ser någon effekt för Omegan har inte hunnits lagrats upp i hjärnan. En del klarar sig på den låga dosen medan andra behöver ha lite med Omega alltid.Någonstans, kommer inte ihåg var men det var på någon tillverkares hemsida som det stod om dosen på Omega till små barn och vuxna. Det är så här, barns hjärnor utvecklas så otroligt mycket första tiden i livet så det kräver mer Omega i förhållande till en vuxen. Barns hjärnor ska ju inte bara användas som hos en vuxen utan den ska ju även utvecklas så hjärnan ska göra två grejer samtidigt. Typ, det var mycket bättre förklarat man jag kommer inte ihåg hur. Är flera år sen jag läste det. Tror inte Eye Q Baby finns i Sverige än men om man läser på tillverkarens hemsida så står det att det är samma innehåll i den som i Mumomega. Bara det att Eye Q Baby har enklare "Twist-off" kapsel eller vad de nu kallade det för. Mumomega finns i Sverige, bla på vitaminvaruhuset.se
    Hej o tack för svar. Inboxade dig igår! Vad är Mumomega!? En typ av Eye Q? Så man kan köra på den "vanliga", behövs inte baby-varianten?
  • Läntandelavendel
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-02-04 09:52:19 följande:
    Har du gett Eskimo kids innan (någon månad?) behöver du inte ge den stora dosen. Man behöver "aldrig" ge den stora dosen Eye Q om man inte vill men då kan det ta längre tid innan man ser någon effekt för Omegan har inte hunnits lagrats upp i hjärnan. En del klarar sig på den låga dosen medan andra behöver ha lite med Omega alltid.Någonstans, kommer inte ihåg var men det var på någon tillverkares hemsida som det stod om dosen på Omega till små barn och vuxna. Det är så här, barns hjärnor utvecklas så otroligt mycket första tiden i livet så det kräver mer Omega i förhållande till en vuxen. Barns hjärnor ska ju inte bara användas som hos en vuxen utan den ska ju även utvecklas så hjärnan ska göra två grejer samtidigt. Typ, det var mycket bättre förklarat man jag kommer inte ihåg hur. Är flera år sen jag läste det. Tror inte Eye Q Baby finns i Sverige än men om man läser på tillverkarens hemsida så står det att det är samma innehåll i den som i Mumomega. Bara det att Eye Q Baby har enklare "Twist-off" kapsel eller vad de nu kallade det för. Mumomega finns i Sverige, bla på vitaminvaruhuset.se
    Kollade Mumomega, såg att det var för gravida kvinnor.... men e det bättre att ge till en bebis på 7 mån än den vanliga Eye Qn flera av er pratat om härinne?? Förlåt men blev lite förvirrad....
  • Läntandelavendel
    Klangskan skrev 2010-02-07 13:37:04 följande:
    Ca en vecka efter bytet tyckte vi att det blev ännu snäppet bättre, även om Eskimo hade hjälpt det med. Kan rapportera att sonen sov sin första hela natt någonsin i natt!!! Var i och för sig uppe sent då vi var borta men somnade utan välling,  ingen välling på natten och sov sedan till kvart 8!!!!! Utan avbrott. Nästan så man gråter av glädje. Det är så härligt när han nu sover bättre för han är mer nöjd på dagarna, gosigare och bättre tålamod! :)
    hur mkt ger ni och vid  vilken tidpunkt? när började du se skillnad?
  • Läntandelavendel
    Klangskan skrev 2010-02-07 19:39:16 följande:
    Vi ger 1 tsk (som rekomenderat på flaska) uppblandat i fruktpuré som efterrätt vid kvällsmaten. Började se skillnad efter några dagar...
    de rekommenderar väl att man börjar med 3 tsk de första 12 veckorna...det var det jag tyckte verkade lite mkt...

    Tycker inte din bebis att det  e väldigt oljigt i blir jobbigt i munnen?
  • Läntandelavendel
    TinaElisabeth skrev 2010-02-09 21:03:25 följande:
    Måste bara dela med mig av den erfarenhet jag har fått senaste dagarna! Jag läste i den här tråden i helgen när vi var totalt uppgivna och helt slutkörda. Vår son är 1 år ganska precis och hade innan i söndags aldrig i sitt liv somnat utan att vara hysterisk (jo, i vagnen har det gått i bland). Han kastar sig runt och gallskriker oavsett vad man gör. Lägger man ner honom i sängen så skriker han hysteriskt hur länge som helst. Han har sedan sovit väldigt dåligt hela nätterna. Allt i från täta uppvaknanden till att han har varit hysterisk och skrikit i flera timmar för att sedan endast sova oroligt på pappas bröst. Vi köpte Eye Q i går och hann ge 5 ml i gåreftermiddag. Vi är helt förstummade! Ungen sov HELA natten!! 20-06. Detta har aldrig hänt förut. Han var dessutom så himla lugn vid läggningen. Han låg i min famn och småpratade en lång stund och pillade med sin napp. Sen lade jag ner honom i sängen och efter att ha stökat runt där en stund så somnade han!!! Det är som att någon har bytt ut honom! Vi har fått en ny unge! Nu hoppas jag att det har ett samband med eye  Q:n men oavsett så är det helt fantastiskt!!
    grattis!!! underbart!!!
    Hoppas på samma effekt här :)))
    konstigt dock om Omegan skulle ha så snabb effekt!!
    Men vem vet :)
  • Läntandelavendel

    tror fantamig ;) Omegan funkar här med!!! Lillan sov sitt första 6h-pass natten till idag. hon vaknade till några gånger men somnade om själv!! Jag kan inte tro det. Vad e detta för mirakelmedel!??? Fr att ha vaknat var 20:e min, oftast dock varje timme, så sover hon nu åtminstone 2 h i streck! Eller 3! o i natt 6h! :) :) :)

    Har gett flytande Eye Q på kvällen, endast 5 ml (vågade inte ge 3 tsk till en sån liten tjej, hon e bara 7 mån), men det kanske e ok??

    Har gett ca 4-5 dagar, en dag gav jag 5 ml utspritt på 3 tillfällen under dagen, den natten sov hon riktigt riktigt dåligt. Kanske bättre att ge allt på ett o samma tillfälle sen eftermiddag? Vad e era erfarenheter om det?

    tack för fl som tipsade om omega!!! (nu kanske jag ropade hej för tidigt.............ups ups.......vi får vänta o se)

  • Läntandelavendel

    Bakslag med Omega?!

    Har haft mkt bättre nätter sen vi började med Omegan, dock var natten riktigt dålig med uppvak 1-2 grr i timmen.

    Hur har ni andra det med sådana "bakslag"?

    Nu e jag livrädd för att vi e tillbaks till de konstanta uppvaken men hoppas såklart att faktiskt Omegan har gett effekt o att denna natt var ett undantag...

    Förresten, e det ngn som vet mer exakt VARFÖR omegan påverkar sömnen så positivt? Har letat o letat på nätet men hittar ingen förklaring till detta.

  • Läntandelavendel
    TinaElisabeth skrev 2010-02-15 19:38:44 följande:
    Här hos oss fortsätter solskenshistorian. Lilleman sussar som aldrig förr både dag och natt (vaknar oftast bara en gång, i bland ingen på natten) och är mycket gladare och mer tålmodig. Hoppas det fortsätter åt det håller för er oxå Läntandelavendel.
    oh tänk vad lite olja kan göra!! O tänk alla som kört AW eller 5 mm.........när kanske lite omega hade hjälpt!??? Lillan sov bättre i natt igen, så det kanske (hoppas hoppas) var ett undantag den där natten........usch vill inte tillbaks till 20-min`s nätterna...........Men som sagt, natten var bättre, kanske 2-3 uppvak, varav vid ett ville hon tvunget kommer över till pappa i stora sängen......men rena drömmen om man jämför med innan! Vi "nöjer oss" såhär, men kan det bli ännu bättre, så varför inte :))))) Ger ni 5 ml på kvällen?? Har ngn av er gett den tredubbla dosen som rekommenderas av eye q? Jag ¨vågar inte ge så mkt till vår 7 månaders.... skulle effekten bli ännu bättre tror ni? Eh, jag e supernöjd om det fortsätter såhär :)) så jag forts nog med 5 ml en gång per dag. :O))) I LOVE OMEGA
  • Läntandelavendel
    Milo78 skrev 2010-02-16 09:32:55 följande:
    Hej, hasr läst lite i tråden och finner detta mkt intressant. Har en 7 mån dotter och tänkte prova Omega3 nu men ni som använder EyeQ, är det vuxenvarianten el någon särskild babyvariant och hur mycket skulle ni ge en 7 månaders
    vi ger "vuxenomega" eye q flytande form m citronsmak, 5 ml vid varje middag (ca kl 17-18)
  • Läntandelavendel

    gäsp...uppvak varje timme igen.. o jag som trodde att Omegan skulle hjälpa...kanske var det bara slumpen...suck....ah vad jag e trött o har börjat känna sån ångest igen...

  • Läntandelavendel
    Sjuan skrev 2010-02-17 11:56:45 följande:
    Åh, pest. Själv har jag upplevt att det är mycket värre när man fått sova bättre ett tag och TROR att man nog ska få sova, och sen får man inte det. Det är då man mår som sämst. Hoppas det vänder igen!
    ligger nog mkt i det...trodde vi hade upplevt ett mirakel med omegan ;)) Men det finns nog inga såna...för alla i alla fall :( Känner mig jäkligt deppig för jag hade verkligen hoppats på omegan, o hon sov ju så bra efter den precis när vi började ge den, så det kan inte ha varit slumpen... dock vet jag inte varf det e värre nu igen....

    vilken tid ger ni omegan på kvällen!? Jag har gett mellan kl 17 och 18, ska kanske prova o ge senare?
  • Läntandelavendel
    stardream skrev 2010-03-01 20:57:33 följande:
    Hon har inte varit nappoman från början (och sov dåligt redan då med) Och därför övade jag in nappen, för hon blev tyst direkt när hon fick den. Dålig idee! Nu är det sju resor värre...Eyeq baby verkar inte fungera. Det har varit några fruktansvärda nätter nu, men jag tror det bero på utveckling, och hon är EXTREMT mammig, och håller ett vakande öga på mig konstant. Kanske därför hon inte kan koppla av, utan vill kolla vart jag är på nätterna med...Ush, fixar verkligen inte dessa nätter, har blivit som en kroppslig reflex att jag spänner mig, och mår skitdåligt så fort hon piper till på natten. dagarna är en dimma, kan inte komma ihåg vad jag har sagt, sett och gjort....lite skrämmande...
    Tröstkram, här har du en till!
    Kör med insomningstabletter när jag sover ensam (när mannen har lillan), kroppen o psyket är på helspänn....hoppas på att bli av med dem ngn gång senare när lillan har god sömn som stabiliserats o man "vågar" slappna av....
    Har dock blivit bättre efter Eye Q -starten, framförallt e uppvaken lugnare...o hon hittar ofta nappen själv, det gjorde hon INTE innan Eye q kom med in i bilden...verkarl iksom mer lugn när hon vaknar, förmodligen därflr...
    Kram till oss alla med uppvaksbebisar!
  • Läntandelavendel
    Sjuan skrev 2010-03-04 12:58:26 följande:
    Nu 14 dagar med Eye Q baby. Sista tre nätterna har varit kanon, en natt sov han 12 timmar utan att vakna !!!! (fick dock dreamfeed vid 22), de andra två nätterna har han vaknar 1 gång, men somnat om snabbt när jag vänt på honom (han "fastnar" på mage) ! Har även tränat på att han ska kunna vända sig själv, det går bättre så det kan väl bidra. Men ändå..hoppas bara det inte är en tillfällighet!
    heja heja! hoppas det håller i sig
  • Läntandelavendel
    stardream skrev 2010-03-07 20:45:39 följande:
    Tack för kramen, den värmde Jo, tack, jag har fått utskrivet propavan, men vågar inte ta dem för jag läste här på fl att det är så många som mår illa utav dem, och andra obehagliga biverkningar.. som inte lät kul alls.Det är så illa att barnläkaren är redo att skriva ut theralen eller vad det heter till min lilltjej, men jag vill ju verkligen inte ge henne en massa läkemedel! jag har börjat ge henne dubbla dosen omega 3 i ett sista försök, men det funkar alltså inte..Hon vaknar alltså fortfarande 100000 ggr varje natt, och jag och min sambo är heeeeelt slut... Min läkare ville sjukskriva mig, och låta min sambo få ta föräldrardagar så vi bägge skulle vara hemma samtidigt.  Jag sa att det absolut inte går med hans arbete. Men hon sa bara: Ja, men nu sjukskriver jag dig iallafall. För det behöver du! Nu tycker jag du ska gå hem och diskutera detta med din sambo! Så jag blev alltså sjukskriven, men kommer inte kunna utnyttja det...Hon var verkligen orolig för mig.Ush varför kan ungen inte bara SOVA?!
    usch stackare!! lider med dig!! Vet hur fruktansvärt jobbigt det är! Hur gammal var din bebis nu?

    Du tror inte att din sambo faktiskt kan ta lite "akut föräldraledighet" trots allt!?
    Det hade ni verkligen behövt!!!! Försök!! 

    Tusen kramar
  • Läntandelavendel
    Sjuan skrev 2010-03-08 20:27:35 följande:
    Blä, jag har verkligen varit där. Du kanske ska prova Propavan? De flesta fungerar de nog rätt bra på, fast man blir trött dagen efter i början tror jag. Jag tålde dem inte, men som sagt kanske värt att prova. Kanske lite OT diskussion, men ändå .Kan iinte din man vara hemma ens några dagar? Även så lite hjälp kan ju göra underverk. Men jag vet, ibland är det ju omöjligt. För oss går det sådär. Förra veckan var jättebra med två hela nätter!!! Nu är det dock tänder som tittar fram och plötsligt är det värre än nånsin . Inatt vrål och skirk i 2 timmar. Urk.
    Imovan funkar fint för mig - oftast - (om jag sover ensam åtminstone...){#lang_emotions_undecided}
  • Läntandelavendel
    stardream skrev 2010-03-17 19:20:17 följande:
    Tack för tipset!! Ska absolut köpa losec mups! Vad fan kan barnläkaren inte bara tala om att sådant finns, och att man iallafall kan testa!? Blir så förbannad på sådant!! tur att människor som du finns här på FL och talar om det Samma sak när hon var nyfödd och fick kolik. Jag berättade för BVC-sköterskan precis hur vi hade det....vaaareeenda natt!, och hennes komentar vara bara "-Jaaa....endel barn är skrikiga på kvällen" Sedan blev BVC-sköterska sjuk, och hon vi fick träffa en annan, och berättade återigen hur vi hade det. DÅ fick vi reda på att det finns kolikdroppar att köpa receptfritt på apotek. vips så var koliken borta! Och där hade vi haft det skitjobbigt i flera månader...SUCK!!Återigen tack för tipset!!
    ja kan de inte bara ge en ngt råd!?? det eväl därf de finns!
    suckar tills med dig :)
  • Läntandelavendel
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-12 22:42:29 följande:
    Det behöver de inte göra. Min dotter höll sig på sin kurva och låg jämt med sin tvillingbror. När vi började medicinera henne mot reflux med Losec Mups 10 mg så gick hon inte upp så mycket i vikt men nätterna blev helt underbara Nu vaknar hon oftast bara 1 eller 2 gånger, vi har kapitulerat och låter henne sova i vår säng och hon äter ff välling på natten. (inte välling men fram till för några månader sen var det NAN2 och nu har hon gått över till Solhavre)Hennes tvillingbror har mjölkproteinallergi, han fick klåda i hårbotten, sov dåligt och hade smärta i samband med avföring och var alltid lös i magen. Men man märkte inte så mycket på honom annars. Man gjorde pricktest på honom men det visade inget men eftersom vi hade hållit en mjölkfri diet länge och han hade råkat få i sig mjölkprodukter och reagerat i magen direkt så läkaren satte diagnosen utifrån det.Han sover mycket bättre sen vi började med den helt mjölkfria dieten. Händer att han äter lite Solhavre på natten men är nog mest för att han är törstig så skulle nog gå lika bra med vatten.Om du kan så försök hålla en mjölkfri diet, finns många bra ersättningsproduket som är vitaminberikade. Om du ammar så får du också hålla en mjölkfri diet. Losec Mups finns receptfritt på apoteket.
    berätta mer om losec mup!?! när hur varför
    kanske ngt man bör testa...
Svar på tråden Snabbfrågor om OMEGA 3!